Iki-sympaattinen Donna Leon kävi kylläkin itse Suomessa,
Turun Musiikkijuhlilla barokkiorkesterinsa kanssa, ja ilahdutti nasevilla kommenteillaan.
Miten se olikaan… ’kaikki viisaus on vanhoissa naisissa’. Hän kuulemma jatkaa
yhä vieläkin venetsialaiskomisario Brunetti -kirjojensa kirjoittamista, vaikka
onkin 30 vuoden jälkeen muuttanut pois turistien pilaamasta Venetsiasta.
Italian kaupungit tarjoavat todellakin mahtavia puitteita
dekkareille; usein myös ulkomaalaiset kirjailijat hyödyntävät niitä. Eräs
tällainen on kirjailijanimellä Vera Vala
kirjoittava suomalainen, Italiassa asuva nelikymppinen kirjailija, jonka
dekkarien päähahmona ’seikkailee’ Arianna de Bellis -niminen nuori nainen.
Päätinkin nyt tutustua tähän kirjailijaan ja hänen
hahmoonsa; Italia kiinnostaa minua aina ja tyyliltään kesymmät dekkarit sopivat
kesäiseksi ajanvietteeksi.
Kuten olen aiemminkin todennut, synkät ’Nordic noir’ kirjat
eivät ole minun makuuni. Olen toki sinnikkäästi koettanut maistella niitäkin,
mutta ei, en halua viettää iltojani alkoholi- ja mielenterveysongelmaisten poliisien
tai yksityisetsivien kanssa. Ymmärrän kyllä, että heistä on tullut sellaisia,
kun he asuvat pimeässä, märässä ja karussa ympäristössä, jossa kaikilla on
huumeongelman pahentama halu järjettömään väkivaltaan, jolle ei löydy muuta
motiivia kuin vain pahuus. Mutta sellainen ei ’viihdytä’ minua eikä missään
tapauksessa innosta palaamaan samaan ympäristöön uudelleen.
Italiaan sijoitettu dekkarihahmo Arianna, nuorehkon naisen
kirjoittama nuorehko nainen, on ainakin oletettavasti erilainen kuin jossain puuttomalla
vuonolla ryyppäävä ränsistynyt mies tai 1920-luvun pikkukylässä seurakunnan
teekutsuilla käyvä mummeli, mutta millainen?
Ainakin hän on puoliksi suomalainen; italialaisen
professori-isän ja suomalaisen kuvataiteilija-äidin tytär. Lisäksi hän on akateeminen;
opiskellut psykologiaa. Ja aatelinen, onhan isä de Bellis. Perhe asuttaa yhä
sukuhuvilaa Roomassa, vaikka onkin köyhtynyt sen verran, että joutuu ’käymään
töissä’. Hiukan yhteiskunnan ylätasolla siis mennään, mutta säröä syntyy siitä,
että Ariannalla on jo nuoresta iästään huolimatta ’salaperäinen menneisyys’,
joka on ollut niin traaginen, että se on aiheuttanut hänelle traumaperäisen
muistinmenetyksen. Onneksi se ei kuitenkaan ole aivan lopullinen, vaan muisti
palautuu pätkittäin, mikä juonenkuljetuksen
kannalta tietenkin onkin hyvä juttu.
Kaiken takana ovat
’ne’
’Villa Sibyllan
kirous’ (2014) ei ole aivan ensimmäinen Arianna de Bellis - kirja, mutta
alkupäästä sarjaa kuitenkin. Tarinan tapahtumapaikkana on Rooma ja upporikkaan
pankkiirin hulppea huvila, jonne Arianna saa kutsun etäisen ’siskon entisen
luokkatoverin’ verukkeella: tosi asiassa pankkiirin säikky vaimo tarvitsee
yksityisetsivän palveluksia, sillä hän on saanut uhkauskirjeitä.
Paikallisväriä on ripoteltu sopivin välein; huvilalle
ajetaan kerran jos toisenkin Via Appia Antican mukulakivillä töyssähdellen. Asetelma
on siis varsin tutunoloinen ja kokenut dekkarienlukija aavistaa kyllä heti
pahaa, kun selviää, että säikky vaimo on pankkiirille vaimo numero kaksi. Vaimo
numero yksi on kuollut, tiettävästi, ja häneltä on jäänyt myös poika: nuori,
rikas, joutilas ja paheellinen. Tietenkin.
Sattumoisin näin juuri hiljattain TV:stä dokumentin
Fiat-konsernin perintöprinssi Gianni Agnellista. Hänen elämänsä ja toilauksensa
1950- ja 1960 -luvuilla olivat tosiaankin ’tarua ihmeellisempiä’. Taisi poika napsia aamiaiscornettonsa päällä
päivän ensimmäisen kokaiiniannoksen ja huuhtoa sen alas sampanjalla. Ilmeisesti
tuolloin ei vielä viitsitty ’nostaa kohua’ moisista pikkujutuista.
Mutta Villa Sibyllan ongelmat eivät suinkaan rajoitu lorvaileviin
poikapuoliin tai huumeisiin vaan tarinaan tulee lisää kierteitä, sillä pankkiiri
on asemansa velkaa ’hyvä veli’ -verkostolle, jonka lonkerot ulottuvat ties
millaisiin syvyyksiin. Mafiaan tai kirkkoon tai vielä sitäkin kauemmas
historiaan. Roomasta löytyy kyllä tietoa, asiakirjoja tai arkeologisia
jäänteitä vaikka mistä. Jostakin hyvin salaisesta?
Salaseura -teoriat saavat todellisuudessakin jatkuvasti
uutta virtaa, sillä Italian yhteiskunnallisia ongelmia sävyttää koko ajan
aavistus ja pelko siitä, että muutenkin kehnosti toimivan julkisen järjestelmän
’takana’ toimii sitä haittaava joku muu järjestelmä. Joku, johon ei ole
vieläkään päästy kunnolla käsiksi.
Haukat ja kyyhkyt
Seuraava kirja ’Tuomitut’
(2015) saa tapahtumapaikakseen Torinon. Näin ympäristönkuvaukseen saadaan
vaihtelua, vaikka perusjuonessa on vähän toiston makua. Salaseuraa pukkaa…
Ollaanhan suuren pyhäinjäännöksen, Torinon käärinliinan, kaupungissa.
Tarinaan tulee suuremmassa määrin mukaan myös Ariannan veli,
joka on ryhtynyt roomalaiskatolisen kirkon papiksi. Hän ei ole mikään nysverö
maalaisseurakunnan paimen, vaan peräti jesuiitta ja töissä…Vatikaanin
Salaisessa Palvelussa!
Hän on puoliksi
suomalaisena suorittanut armeijan Suomessa, tietenkin taistelusukeltajana, ja
hänellä on aivan mainiot etunimet: Ares Ukko Francisco. Kreikkalainen
sodanjumala, muinaissuomalainen ylijumala ja sitten Francisco, varmaankin
Assisilaisen mukaan. Perheelleen hän on edelleen Ares, mutta kirkollisissa
piireissä hän on isä Francisco. Isä Ukko olisikin ehkä liian eksoottinen
Vatikaanille.
Vatikaanin agenttia tarvitaan, sillä Torinoa piinaa
salaperäinen pappien sarjamurhaaja. Ariannalla puolestaan on kaupungissa oma
työkeikka: yksityisetsivän pitäisi löytää uskonnolliseen lahkoon hurahtanut
sukulaistyttö, jota de Bellisin upporikas toinen sukuhaara kaipaa. Juonenpätkät
alkavat tietysti kietoutua toisiinsa.
Torinon erinomainen Egyptiläinen museo on avuksi mysteerien
ratkaisussa. Helpolla jutusta ei päästä; raastava salaperäinen menneisyys
riivaa Ariannan lisäksi myös Aresta ja kaiken kukkuraksi Arianna on raskaana.
Jakautunut sielu
’Milanon nukkemestari
(2017) vie Ariannan Milanoon ja psykologisten potilaiden keskuuteen.
Arianna on nyt pienen tytön äiti, joten raisut yksityisetsivän hommat eivät
tunnu tähän elämäntilanteeseen sopivilta. Hänellä onkin rauhallinen projektityö
psykologian laitoksella, Milanossa, jossa Ariannan lapsen isäkin työskentelee
tällä hetkellä.
Rauhan rikkoo kuitenkin murhien sarja ja pian Milanossa on myös
Ares, siis isä Francisco.
Murhattujen joukko vain kasvaa; psykologian opiskelijoita,
Itä-Euroopasta tulleita prostituoituja, pappeja. Mikä ihmeellinen yhteys liittää
uhrit toisiinsa ja saa päätymään taidetta, erityisesti Caravaggiota ihailevan
murhaajan kynsiin?
Milanossa on loistava katedraali ja mahtavat taidekokoelmat.
Kaupungissa on myös suuryrityksiä, pankkeja ja lääketehtaita. Kaikilla on niin suuret
panokset pelissään, että murhaakaan ei kaihdeta. Vai onko tämä sittenkin
perinteisempi ’perhe on pahin’ kauhukertomus?
Ares -polo ei sittenkään osoittaudu uskossaan kovin vahvaksi,
vaikka takana on niin taistelusukellusta kuin jesuiittakouluakin. Itse Pyhä
Isä, paavi, antaa Arekselle kaiken tukensa, mutta sekään ei tunnu riittävän,
sillä uskon kriisi ja raastava menneisyys saavat Vatikaanin agentin aivan
sekaisin.
Ariannan osuus alkoi tässä tarinassa selvästi jäädä
vähemmälle. Aloin jo epäillä, onko Ares kenties nousemassa kirjojen
päähenkilöksi? Hän on kuin Isä Camillon ja James Bondin risteytys…eipä ihme
että tuollainen mies on ratkeamaisillaan sisäisiin ristiriitoihinsa.
Mutta koska tämä on kirjasarja, arvaan ettei hän kumminkaan
ihan kokonaan ratkea.
***
2 kommenttia:
Kiitos hyvästä lukuvinkistä.Itse en juuri ole paljoakaan dekkareita lukenut ja en muista mediassa esillä olleista suomalaisista nais-dekkaristeusta muun kuin Leena Lehtolaisen.Ehkä olisi hyvä päivittää tuntemusta ja lukea nyt jokin noista Valan teoksista. Kiitos taas hyvästä vinkistä :)
Donna Leon on tuttu. Täytyypä tutustua kotimaiseen tarjontaan.
Antero
Lähetä kommentti