Kesäisin meillä on lämmintä, joskus jopa kuumaa ja aina valoisaa. Pohjoisen lyhyt kasvukausi teettää juuri kesällä viljelijöillä ja maaseudun väellä töitä melkein vuorokauden ympäri. Mitä se semmoinen erityinen ’kesänvietto’ sitten on?
Että varta vasten maataan reporankana viltillä auringossa ja
matkaradio huutaa vieressä, kuten mummuni muinoin paheksuen tuhahteli.
Hänelle kesä oli kylvämistä, perkaamista, harventamista,
kastelemista, niittämistä, seipäille nostelua, pinoamista, kärräämistä,
kuormantekoa, mattojen pesua ja suurpyykkiä, poimimista, säilömistä,
keittämistä, kellariin kantamista ja kaikkea muuta, joka tehtiin aina kesäisin
kaikkien normaalisti jatkuvien jokapäiväisten askareiden lisäksi.
Mutta ne ylempien luokkien ja virkamieskunnan edustajat,
joille kesällä lepäily oli mahdollista, ryhtyivät 1800-luvun loppupuolelta
lähtien pakenemaan kesän kuumuutta vilvoittavien vetten ääreen. Kaupungin
likainen ja meluisa meno haluttiin kesäksi vaihtaa leppeään, vehreään ja rauhoittavaan
luontokokemukseen. Keksittiin ’kesähuvila’. Muutettiin ’maalle’.
Isot hirsihuvilat, ’villat’, muuntuivat pikkuhiljaa
1900-luvun edetessä pienemmiksi, kun kesäpaikkojen suosio alkoi valua
sosiaaliluokissa alemmas. Käyttöön tulivat vanhat torpat, entiset kotitalot,
hirsimökit, pienet lautamökit ja kalamajat. Enää ei ollut kesänvietossa mukana
palveluskuntaa eikä talvikauden huoltoa varten palkattua ’villavahtia’, vaan
kaikki piti tehdä ’itse’. Niinpä monet perheenjäsenet, nuoriso etenkin, alkoi kokea
kesämökille menon levon ja loman sijasta työleirikomennukseksi.
Nyt puhutaan jo kesämökkeilyn loppumisesta. ’Mökki’ ei
kiinnosta, ellei siellä ole kaikkia samoja mukavuuksia kuin talviasunnossakin,
eikä siellä siltikään jakseta viettää kuin muutama päivä. On niin paljon muuta
kiinnostavaa, joka vie ajan ja huomion. ’Loma-asunnot’ stailataankin
samanlaisiksi kuin muutkin: kaikki maalataan valkoiseksi, tyhjässä tilassa on
pari mustaa huonekalua ja hassunhauskana väriläiskänä yksi sitruuna kallellaan
pöydällä.
Kulttuurihistoriallisena ilmiönä entisaikojen kesänvietto, ’huvilaelämä’
ja veden ääreen hakeutuminen, on kiehtovaa. Käsiini sattuikin tässä kuuman
kesän viihdykkeenä kaksi aivan mainiota merenrannan huvila-alueen kuvausta;
toinen Porista, toinen Turusta. Koska olen päättänyt yhä pitää kiinni kolmen
kirjan periaatteesta, päätin etsimällä etsiä sen kolmannen. Löytyihän se;
herrasväen huviretkiä Tampereen suunnan järvimaisemissa.
Hilma tuo nyt punssia
herroille
’Punsch på
glasverandan ’ ja alaotsikkona ’Villaliv på Ytterö i Björneborg’ on Cecilia Rosenlewin 2013 julkaisema
tutkimus, selvitys ja muistelmateos Porin Yyterin ja Pihlavan alueen huvilayhteisöstä.
Kirjassa mainittuja huviloita on suunnilleen kaksikymmentä ja suuri osa niistä
on kuulunut Rosenlewin teollisuussuvun jäsenille; varhaisimmat jo 1860-luvulta
lähtien.
Kirjassa on taustaselvitys Rosenlewin suvun alkuvaiheista
Porissa ja kaupungin kehityksen merkkitapahtumista; etenkin suuresta Porin
palosta, joka tuhosi kaupunkia 1852. Savupiipusta lentänyt kipinä sytytti ensin
juuri Rosenlewin kaupunkitalon pärekaton ja roihahti siitä Grönfeltin lesken
taloon ja pian oli tulella niin suuri voima, ettei sitä pysäyttänyt tuulisessa
toukokuun illassa enää mikään.
Palon jälkeen vauraampi väki alkoi suunnitella kaupunkiin kivitaloja,
tilavampia kortteleita ja leveämpiä katuja; köyhemmät joutuivat asumaan monia
vuosia jopa maakuopissa, ennen kuin asuntoja saatiin tarpeeksi. Kesähuvilat meren rannalla tulivat samoihin aikoihin
’muotiin’. Porin kaupunki on joen rannalla ja jokea pitkin puksuttavat proomut
ja pienet höyrylaivat veivät tavaroita ja ihmisiä merenrantaan ja satamaan.
Rosenlewien ohella mahtisukuja olivat mm. Borgit ja
Newanderit. Hiljalleen suvut myös kietoutuivat toisiinsa avioliittojen kautta
ja historiallista aineistoa ja varhemmin koottua muistelmatietoa vierailuista
’mummon serkkujen’ tai ’vävyn suvun’ huviloilla on saatu kirjaan myös Satakunnan
museon aikaisemmista tutkimuksista.
Kuvaukset siitä, miltä jokirannassa näytti toukokuun
lopulla, kun herrasväki oli lähdössä hiljattain hankitulle ’huvilalleen’, ovat
herkullisia. Proomuun lastataan kerrassaan koko huusholli: pienempien
taloustavaroiden ja ruokatarpeiden ohella myös otetaan mukaan myös isommat
huonekalut, kuten toppastuolit ja lopulta fiikukset ja palmutkin purkkeineen.
Viimeisenä kiskoo piika lankonkia pitkin vastahakoista lehmää; kylmäketju
maidon saamiseksi herrasväen huvilapöytään on näin turvattu.
Huvilat olivat aluksi täysin tyhjillään talvikaudet eikä
niihin jätetty mitään tarvikkeita kostumaan. Monissa huviloissa ei ollut
minkäänlaista lämmitystä, liesi ja uuni oli vain keittiössä. Ajan myötä
varustetaso tietenkin parani ja huvilat alkoivat olla kokonaan ’omilla
kalusteillaan’ sisustettuja. Niihin rakennettiin lisäsiipiä, torneja, venevajoja,
tenniskenttiä, huvimajoja ja puutarhoja oman ja vieraiden viihtymisen takeeksi.
Palvelusväellä ei tietenkään mitään kesälomaa ollut.
Taloustyöt oli tehtävä joka päivä ja vieraita viihdytettiin joskus kellon
ympäri; piikaa saatettiin käskeä tarjoamaan punssia vielä gramofonitanssien
päätteeksi aamulla kello viisi.
Viimeisin ’kultakausi’ huvilayhteisössä oli 1920-luvun lopulla ja 1930-
luvun alussa. Sitten tulivat sodat ja muut yhteiskunnalliset mullistukset; elämäntapa
muuttui toisenlaiseksi.
Cecilia Rosenlew on koonnut kirjaansa useiden suvun jäsenien
tuoreempiakin muisteluksia yhteisön eri huviloista. Jotkut huvilat ovat yhä
suvulla ja edelleen käytössä, mutta monet ovat kokeneet suuria muutoksia. Niitä
on myyty, remontoitu täysin toisenlaisiksi ja joitakin on myös purettu pois
liikenneväylien ja laajentuneiden teollisuusalueiden tieltä.
Suvun jäsenille näiden muistelusten yhteen kokoaminen on
varmasti tärkeä osa omaa identiteettiä, mutta yhtä lailla ne ovat kiinnostavia
ulkopuoliselle lukijalle, joka voi niiden kautta kurkistaa tähän iäksi
kadonneeseen kulttuurihistorian osaseen.
Auvoa ja ainaista
haravointia
Turussa Ruissalon saaren huvilayhdyskunta alkoi kehittyä
vuonna 1845, jolloin sieltä alettiin pyynnöstä antaa palstoja vuokralle
’sivistyneille ja varakkaille’, jotka olivat viljelyn lisäksi kiinnostuneita luonnon
rauhasta ja vehreydestä. Maata ei myyty vaan saari pysyi kaupungin omaisuutena.
Palstan haluajia oli huomattavasti enemmän kuin niitä oli
saatavilla, joten aluksi jako tehtiin huutokaupalla. Vuokra-aika rajoitettiin
viiteenkymmeneen vuoteen. Kaupungin ’kerma’ osasi silti pitää puolensa: von
Rettigin suku esimerkiksi hankki itselleen useita vierekkäisiä palstoja ja
niinpä sillä oli kohta hallussaan koko suuri Saaronniemi. Pian huutokaupassa
palstan hankkineet alkoivat jakaa alueitaan pienemmiksi tiluksiksi ja edelleen
vuokrata niitä, sillä kysyntä oli kova.
Ruissaloon rakennetut ’villat’ olivat kauniita ja erittäin koristeltuja.
Niissä ei lehtisahauksia ja kuviolasituksia säästelty. Puutarhat ja
viljelypalstat talojen ympärillä kuuluivat myös asiaan ja etenkin rouvasväki
kilpaili keskenään puutarhojen kauneudesta ja tuottoisuudesta.
Tutkija Carola
Rosengrenin teos ’Kesäksi
Ruissaloon’ (2005) esittelee lyhyesti koko huvilayhteisöä, mutta keskittyy tarkemmin
tiettyjen yhdeksän huvilan asukkaiden muisteluksiin. Esimerkit ovat eri
aikakausilta 1890-luvulta 1950-luvulle ja ne tuovat kiinnostavasti näkyville
myös Ruissalon kesäasukkaiden laajan kirjon.
Siellä oli tietenkin ’pitsihuviloiden’ yläluokka
palvelijoineen ja joutilaine lapsineen, jotka saattoivat nauttia kesäisin purjehduksesta
ja auringosta. Oli myös alempaa porvaristoa, joille pääsy ’Ruissalon
kesänviettäjien’ joukkoon merkitsi selkeää statuksen nousua, mutta joiden
lapsille kesät olivat huvin lisäksi myös jatkuvaa kitkemistä, haravointia,
kalastusta ja kalanperkuuta.
Jotkut perheet asuivat Ruissalossa ympäri vuoden ja tekivät
töitä huvilanomistajien tiluksilla ’villavahteina’ ja pehtooreina. Jotkut vuokrasivat
vain yhtä ’kesähuonetta’ jonkun toisen huvilasta ja saivat käyttää yhteissaunaa
tai keittää ruokansa pihalla keittokatoksessa. Saarella toimi 1940-luvulla myös
vähävaraisempien perheiden lapsille tarkoitettu kesäsiirtola ja tietenkin
kaikille avoin Kansanpuisto, jossa oli uimaranta, ravintola ja tansseja.
Kirjaan kootut turkulaisten Ruissalo-muistelmat ovat
mainiota luettavaa myös siksi, että Rosengren on säilyttänyt suorissa
lainauksissa puhujien ’oman äänen’, tuli se sitten på svenska tai turumurttel.
Tampereen museoiden 1994
julkaisema, Marjo-Riitta Saloniemen toimittama ’Herrasväen kesäretki’ kertoo kesänvietosta etenkin Näsijärven
seutuvilla 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Kirjan kuvitus auttaa
lukijaa pääsemään hauskasti tunnelmaan, kun katselee kalliolla kahvia nauttivan
väen vaatetusta hulppeine hattuineen, liivipukuineen ja ylioppilaslakkeineen.
Tärkeä tekijä näillä suurilla järvialueilla lomailussa oli
höyrylaivojen yleistyminen. Ilman konevoimalla liikkuvia aluksia ei ’luonnonkauniillekaan’
paikoille olisi päästy ja rakennettujen kesähuviloiden ja tunnettujen retkikohteiden
lisääntyminen loi mahdollisuudet säännölliselle höyrylaivaliikenteelle, joka tietenkin
taas entisestään vilkastutti rakentamista rannoilla.
Tampereen konepajan (myöhemmin Tampella) johtaja Hermann
Kauffmann rakennutti konepajalla itselleen pienen huvihöyrylaiva Götan, jolla
pääsi uudelle Sommarbo-huvilalleen ja näytti näin mallia kaupungin muulle
herrasväelle. Finlaysonin tehtaan patruuna Nottbeckilla oli peräti kuusi poikaa,
’jotka opiskelivat ulkomaisissa yliopistoissa, mutta kotioloissa heidän työnään
oli lähinnä uusilla keksinnöillä huvittelu’ ja omia huvihöyryveneitäkin heillä
oli useita.
Höyrylaivakyytiä tarjottiin toki maksusta köyhemmällekin
väelle ja erilaisten ’kesätapahtumien’ ja huviretkien järjestäminen’
laivamatkan päässä alkoi yleistyä. Joskus vain juhlittiin ja retkeiltiin,
joskus ohjelmaan kuului myös sivistävä esitelmä, arpajaiset ja tietenkin
soittoa: Pellavatehtaan puhallinorkesteri matkasi höyrykyydillä vaikka
Ruovedelle saakka.
Huviloiden rakentaminen Tampereen seudullakin vilkastui,
vaikkakin hieman myöhemmin kuin merenrantakaupungeissa. Kesäasuntojen
nimistöstäkin voi päätellä ilmiön leviämisen sosiaalisessa asteikossa ’ylhäältä
alemmas’ ja ’ylevästä humoristisempaan’: ensin on Fredensborgia ja Björkbackaa,
sitten alkaa tulla Kesärantaa, Tuuliniemeä ja Takamaata, lopulta Käärmeistö ja
Remula.
***
2 kommenttia:
Mielenkiintoinen kirjakolmikko. Harvoin tulee ajatelleeksi, kuinka "tuore keksintö" kesäloma on.
Unto
Milavidassa Tampereella on meneillään kiinnostava näyttely tuosta ylempänä mainitusta Notbeckien perheestä.Suosittelen tutustumaan siihen tuon kirjan lisäksi :D
Lähetä kommentti