Tunnistankin itsessäni turvallisuushakuisuutta ja
mukavuudenhalua: en kovasti välittäisi tutkia kohdetta, jossa on jatkuvasti
märkää tai kovin kylmää tai runsaasti ötököitä. Tai jossa on nähtävissä vain
yksitoikkoista jäälakeutta tuhansia kilometrejä, päivä toisena jälkeen. On hienoa,
että joku on jaksanut tuollaisiakin alueita tutkia ja nyt tiedämme, millaista
siellä on.
Nuorena halusin kyllä itsekin tutkimusmatkailijaksi. Taisin
haaveilla enemmänkin arkeologisista löydöistä: kadonneista kaupungeista,
kirjastojen uumenista löytyvistä unohdetuista asiakirjoista tai vielä yhdestä
ryöstämättömästä pyramidista. Nyt olen sitten päätynyt vain matkailijaksi:
löytö on mukava ja rauhallinen majapaikka, tutkimus sitä, että ensin käydään
läpi joen vasemman rannan nähtävyydet ja ruokapaikat, sitten oikean.
Kun tutkimusmatkailijoiden retkistä ja saavutuksista tehdään
julkaisuja ja kirjoja, alkavat draaman ja myös markkinoinnin lait vaikuttaa
siihen, millaisiksi ihmisiksi nämä matkailijat kuvataan. Tuskinpa heistä
yksikään oli ’tavallinen kaveri’, ’ihan mukava’, ’aika hiljainen’. Päinvastoin.
Usein päättäväisyys, periksiantamattomuus, rohkeus ja melkein yli-inhimillinen
sitkeys yhdistyvät röyhkeyteen, muista piittaamattomuuteen ja aivan horjumattomaan
uskoon omiin kykyihin ja ideoihin. Nykytermein sanottaisiin varmaan, että
heillä on geenipoikkeama, jota tavataan esimerkiksi extreme-urheilijoilla,
monilla yrittäjillä ja rikollisilla.
Ne todella suuret, maapalloamme puolelta jos toiseltakin
kartoittaneet tutkimusmatkat on jo tehty. Nyt voidaan keskittyä yhä pienempiin
ja pienempiin yksityiskohtiin ja teknologisten keksintöjen mahdollistamana
mittailla yhä harvinaisempia hiukkasia siellä sun täällä. Mielikuvituksen
rannatonta lentoa ja todella vahvaa uskoa omin villeihinkin ideoihin löytyy
nykyään maapallon ulkopuolisten alueiden tutkijoilta.
Tutkimusmatkat tulivat juuri nyt kiinnostukseni kohteiksi,
kun satuin törmäämään varsin uuteen, tänä vuonna suomeksi ilmestyneeseen
kirjaan ’Amundsenin viimeinen matka’. Se on enemmänkin ’mysteeri’ tai ’jännityskertomus’
kuin varsinainen tutkimusmatkan kuvaus.
Kirja oli monella tavalla kiehtova ja se innostikin minua
jatkamaan tällä kertaa kirjallisia tutkimusmatkojani Amundsenin vuodesta 1928
taaksepäin, Nordenskiöldin 1800-luvun loppuun ja siitä vielä Cookin
1700-luvulle.
Selittämätön katoamistemppu
Monica Kristensenin kirjoittama ’Amundsenin viimeinen matka’ ilmestyi
Norjassa ja Tanskassa vuonna 2017 ja
levisi nopeasti maailmalle käännöksinä. Suomeksi kirja saatiin siis tänä
vuonna, 2018. Kirjan lopussa on parin rivin esittely kirjoittajasta: kyseessä
on liki 70-vuotias naparetkeilijä, jäätikkötutkija ja kirjailija. Hän on niitä
harvoja naisia, jotka ovat retkeilleet samoilla seuduilla kuin Amundsen.
Roald Amundsen oli norjalainen ’kansallissankari’ 1900-luuvun
alussa molemmille napa-alueille tehtyjen tutkimusretkiensä ansiosta, häntä
hieman vanhemman Fridtjof Nansenin tavoin. Oli tullut mainetta ja kunniaa,
palkintoja ja mitaleita. Mutta oli myös hankaluuksia, ainaista rahapulaa ja
riitoja retkien rahoittajien ja etenkin toisten retkille osallistuneiden tai
kilpailijoiksi katsottavien kanssa. Tutkimusmatkat olivat myös osa
kansallismielistä propagandaa: sillä oli merkitystä, kenen lippu iskettiin
jäähän tai maahan.
Kirjan alkutilanteessa kesällä 1928 italialaiset hurraavat
ja Mussolini on tyytyväinen, kun valtava ilmalaiva ’Italia’ lipuu onnistuneesti
pohjoisnavan yli. Roald Amundsen puolestaan on katkera, rahahuolten painama ja
kaikkien entisten retkikumppaniensa kanssa riidoissa oleva vanha mies, joka kaiken
lisäksi on vakavasti sairas, vaikka sen visusti salaakin.
Napaseutujen sääolot ovat arvaamattomia ja äkkiä paluumatkallaan
ilmalaiva ’Italia’ joutuukin myrskyyn, jota se ei kestä vaan hajoaa ja putoaa.
Osa miehistöstä sinkoutuu ulos ja kuolee heti, osa ajelehtii pallo-osan mukana
omille teilleen ja osa rysähtää jäälautalle saaden mukaansa jonkin verran
tarvikkeita, tärkeimpinä niistä kehnosti toimiva radio, kuivamuonaa ja
telttoja.
Tästä käynnistyy Kristensenin hienosti kuvaama monipolvinen
jännitysnäytelmä, jossa kansainvälisiä pelastusretkikuntia kootaan ja
varustetaan. Ilmalaivat olivat suuria ja kömpelöitä, tuon ajan uutuudet, lentokoneet
(tai lentoveneet) taas pieniä eivätkä kyenneet laskeutumaan tai nousemaan
jäällä, laivat taas eivät päässeet jäissä riittävän lähelle, koiravaljakoilla
tai hiihtämälläkään ei voinut apuun yrittää, varsinkaan kun ei tiedetty
tarkalleen minne. Mussolini puolestaan oli raivoissaan, kun italialaisten valloitusretki
päättyikin näin ja heidän kykyään selviytyä arktisissa oloissa epäiltiin.
Pelastusretkikuntia on liikkeellä jo neljä, kun Roald
Amundsen päättää myös lähteä mukaan pääasiassa ranskalaisen miehistön kanssa ja
melko kevyellä lentokoneella. Lähdön jälkeen koneesta kuullaan yksi radio
yhteydenotto, sitten ei enää mitään koskaan. Kohta saadaan lähettää vielä yksi uusi
retkikunta, nyt etsimään Amundsenin kadonnutta pelastusretkikuntaa.
’Italian’ miehistön rippeet pelasti lopulta neuvostoliittolainen
jäänmurtaja, mutta mitä ihmettä Amundsenille tapahtui? Hän, jos kuka, osasi
toimia arktisissa oloissa. Miksei mitään jälkiä löydetty, ei edes lentokoneen
hylkyä koskaan? Miksei mitään saatu selville? Vai löydettiinkö jotain sittenkin?
Sitä Kristensenin kirja jännittävästi laittaa lukijan miettimään.
Mineraaleja ja
merimatkoja
Kirjastonhoitaja ja tutkija Martti Blåfield sai 570-sivuisen ’Nordenskiöld’ kirjajärkäleensä julki vuonna 2016 ja pitihän minun se lävitse kahlata, sillä A.E. (Adolf)
Nordenskiöld oli sentään ainut suomalaissyntyinen suuren luokan
tutkimusmatkailija.
Nordenskiöld oli pohjoisen meritien eli Koillisväylän
Atlantilta Tyynelle merelle kulkenut ja lukuisia muita tieteellisiä tutkimusmatkoja
tehnyt kuuluisuus. Mineraaleja maaperästä kaivellessaan hän tuli löytäneeksi
myös kallioiden sisäiset vesikerrostumat, joten hänen voidaan sanoa keksineen
porakaivot.
A.E. Nordenskiöld syntyi ja kasvoi Suomen
suuriruhtinaskunnassa, aatelisena ja vuorihallituksen yli-intendentin poikana.
Kiinnostus mineraaleihin kulki suvussa ja tie kohti yliopistoa Mäntsälän
Frugårdin kotikartanosta oli melko suora, vaikka kouluvuosina yhteenottoja
opettajien kanssa olikin. Opinnot etenivät hyvin ja tulevaisuudessa kangasteli
yliopistoura, kunnes hän tuli pitäneeksi liian suorasukaisen puheen
promootiojuhlassa vuonna 1857. Puheen katsottiin olleen ’liian liberaali’ ja
’halventaneen isänmaata’, siis Venäjää. Hänelle ilmoitettiin, että
minkäänlainen virka Suomessa tai Venäjällä ei tulisi koskaan kyseeseen, mutta
passin hän saa, jos ymmärtää poistua maasta.
Näin hänestä tuli lopulta ruotsalainen yliopistomies ja
kuuluisa ruotsalainen tutkimusmatkailija. Hän seurusteli korkeissa piireissä ja
sai rahoitusta retkilleen itseltään kuninkaalta. Suurimman huomion hän sai
onnistuttuaan purjehtimaan läpi Koillisväylän, vaikkakin kylmimmän talvikauden
jäissä juuttuneena kevättä odotellen. Hänen Vega-laivansa oli entinen
valaanpyyntialus, johon oli liitetty pienehkö höyrymoottori.
’Entusiastit vievät maailmaa eteenpäin’ oli Nordenskiöldillä
tapana toistella, ja sellainen hän itse olikin. Nopeasti innostuva, tavan takaa
suunnitelmiaan muuttava, toisten mielipiteitä kuuntelematon, äkkipikainen,
usein innossaan aivan epärealistinen. Hän oli kuitenkin mielenlaadultaan aina touhukkaan
positiivinen eikä puhunut pahaa toisista – hän ei vain piitannut heidän
kommenteistaan.
Retkikunnissa mukana olleiden upseerien mielestä hän olikin
ehdottomasti soveltumaton päälliköksi, mutta koska hän oli jo niin kuuluisa,
hänet kuitenkin nimitettiin aina retkikuntien johtoon. Ilmeisesti hänellä oli
onni saada sopivia henkilöitä ympärilleen, koska matkat useimmiten tuottivat
tuloksia, vaikka ei aina niitä mitä odotettiin, ja ennen kaikkea suurin osa
osallistujista selvisi retkiltä hengissä. Nordenskiöldkin sai kuolla kotonaan
omaan sänkyynsä.
Merenkulkija
kuninkaan puolesta
Mietin, kehen tutkimusmatkailijaan perehtyisin tällä kertaa kolmantena.
Portugalilaiset, espanjalaiset, italialaiset..Marco Polosta olenkin jo tässä
blogissa aiemmin kirjoittanut.
Valinnan ratkaisi lopulta hyvin sentimentaalinen syy: pidän
kovasti Colin Dexterin hahmosta
’Komisario Morse’. Kompleksinen Morse ei koskaan halua kertoa etunimeään,
Endeavour. Se on etunimeksi varsin poikkeuksellinen ja hänen uskonnolliset
vanhempansa antoivat sen siksi, että se oli kuuluisan brittiläisen tutkimusmatkailija
James Cookin laivan nimi. Kai nimeen liittyi myös jotain odotuksia: Endeavour,
siis pyrkimys, tavoitteellinen yritys, kilvoitus.
Cook ei ole ollut aivan viime aikojen ’kirjallinen
sensaatio’. Löysin kirjaston uumenista jopa sata vuotta vanhan,
Kustannusosakeyhtiö Ahjon vuonna 1918 julkaiseman ’Löytöretkeilijä James Cook’
kirjan. Toinen löytö oli nostalginen nuortenkirja aikojen takaa. Tämän englanninkielisiin
elämäkertoihin nojaavan ’Etelämeren
valloittaja’ kirjan vuodelta 1953
on kirjoittanut Eino Koivistoinen.
Oli pitkästä, pitkästä aikaa hupaisaa lukea tuollaista ’kaikkitietävän
kertojan’ vanhahtavalla tyylillä kirjoitettua tekstiä. Tällä tavalla ei enää
kirjoiteta, ei edes ’nuorille’.
Kapteeni James Cook oli 1700-luvun loppupuolen suuria
merisankareita. Hän palveli ensin sotalaivastossa ja kyvykkyytensä ansiosta sai
sitten suoritettavakseen valtiollisia tutkimustehtäviä. Kyvykkyys oli erityisen
tarpeen siksi, että Cook ei ollut aatelinen vaan syntyisin yhteiskunnan alaportaalta,
maatyöläisen poika. Kapteenin arvoa
korkeammalle ei tuollaisella taustalla voinut mitenkään nousta, elämäkerta
valistaa. Varmaan Cook olisi siis ollut amiraali, jos olisi aloittanut
kilvoituksensa ylempää.
Cookin laivat etsivät reittejä, uusia saaria ja kenties
uusia kokonaisia mantereita maapallon eteläpuolelta. Sellaiset seudut kuin
Seurasaaret, Tahiti, Hawaijin lähisaaret, Australian itärannikko, Iso
valliriutta tai Uusi-Guinea piirrettiin karttoihin ja ’lahjoitettiin Britannian
kruunulle’ Cookin matkojen ansiosta. Ansiokas kolmas tutkimusretki Cookilta jäi
sitten kesken, kun ’villit’ tappoivat hänet Hawaijin lähistöllä.
Cookin laivojen nimet Endeavour, Resolution, Adventure ja
Discovery kuulostavat minusta yhä hienoilta ja yleviltä. Niissä on ikään kuin koko
’tieteen historia’ neljään sanaan puristettuna.
***
2 kommenttia:
Kiitos jälleen ajatuksia herättävistä lukuvinkeistä. Nykypäivän tutkimusmatkailijoita lienevät antropologit ja arkeologit,jotka harvemmim nousevat valitettavasti suuren yleisön tietouteen. Toivottavasti heidän työnsä pääsisi enemmän esim.kirjallisuuden kautta esille muillekin kuin oman alan ihmisille.
Kiehtovia kirjoja, jotka synnyttävät ihan kummia mielikuvia ja kysymyksiä. Nykyihminen ei voi käsittää miten teknisesti hankalaa on valloittaa Pohjoisnapaa jollain ilmalaivalla ! Tai miten joku Nordenskiöldin hienostoperheen pentu lähtee karuihin retkikunnan oloihin, missä ei ole hopea-astiastoa eikä vessaa kullatuin hanoin ?
Jani Petteri
Lähetä kommentti