Uutisia tulvii yhä nopeammin ja yhä useammista lähteistä. Toimittaja-poloiset
koettavat saamiensa viestintäoppien mukaisesti myös taustoittaa niitä ja
tarjota jonkinlaista analyysintynkääkin. Siispä mikrofonia työnnetään
hämmentyneen poliitikon tai jostain pikapikaa kaivetun ’päivystävän asiantuntijan’
suuhun: Mitä tämä merkitsee?
Aikaa lausunnolle on ehkä puolitoista minuuttia, joten eipä
ihme, että hermostuneet vastaukset koostuvat yleensä muutamasta
tyhjänpäiväisestä fraasista, jotka olisi aivan hyvin voinut jättää
sanomattakin.
Neuvostoliiton hajoamisesta, sen kommunistisen puolueen
lakkauttamisesta ja koko itäblokin katoamisesta on kulunut runsaat 25 vuotta.
Nyt ehkä voidaan jo kunnolla nähdä, mitä tuo kaikki merkitsi. Monet niistä
uhkakuvista, joita silloin pelättiin, eivät toteutuneet. Myöskään monet niistä
suurista toiveista, joita silloin eläteltiin, eivät toteutuneet.
Muistan noilta ajoilta totiset miehet televisiossa:
varautuneen presidentti Koiviston, hämmentyneen pääministeri Ahon ja hillitysti
ilmeitään hallitsemaan pyrkivän talousasiantuntija Tiusasen, joka vihdoin sai
todeta ääneen, että taloudellisesti Neuvostoliitto on läpimätä ja ollut
konkurssissa jo kauan. Sotilaallisesti ja poliittisesti asiaa voidaan tietysti
katsoa ’toiselta kantilta’, niin kuin on tehtykin.
Me suomalaiset pelkäsimme silloin rajan yli vyöryviä
elintasopakolaisia, rikollisryhmiä, ydinmateriaalien salakuljettajia ja oman
idänkauppamme romahdusta, kun samaan aikaan jouduimme muutenkin suuren laman
kynsiin ja valtion talous keikkui aivan veitsenterällä.
Kun Neuvostoliiton romahdus ulottui meille enimmäkseen
taloudellisena ongelmana, eivätkä sotilaalliset tai muut uhkakuvat toteutuneet,
jäi tuon ’vuosisadan geopoliittisen katastrofin’, kuten presidentti Putin sitä
myöhemmin nimitti, valtava ’henkinen maanjäristys’ meiltä suurelta osin
huomioimatta. Oli niin paljon muuta ajateltavaa.
Ukrainalais-valkovenäläinen, entinen ’neuvostokansalainen’,
kirjailija Svetlana Aleksijevits on
koonnut haastattelumateriaaleista aivan mainion kirjan ’Neuvostoihmisen loppu’. Teos on tänä syksynä viimeinkin käännetty
suomeksi ja sen lukeminen nosti mieleeni valtavasti uusia mielleyhtymiä ja
loksautti yhteen monia entisiä tiedonmurusia sieltä ja täältä. Ai niin,
tietysti…tuo vaikutti tuohon…siksi siis…ahaa… Yhteiskunnalliset prosessit eivät
todellakaan ole yksioikoisia eivätkä tule selväksi yhdellä eikä useammallakaan
’lausunnolla’. Näkemyksiä ja tarkastelukohtia voi olla niin monia.
Päässäni alkoikin muotoutua takaperoinen kirjallinen katsaus
neuvostoihmiseen, lopusta kohti alkua: Aleksijevitsin ’Neuvostoihmisen loppu’, Sorokinin
’Jono’ ja Ostrovskin ’Kuinka
teräs karaistui’. Siinäpä tämänkertainen kirjakolmikkoni.
Muuttuvat laulut,
muuttuuko ihminen?
Kirjailija ja toimittaja Svetlana Aleksijevits on tullut tunnetuksi etenkin
’yhteisöromaaneistaan’, joissa hän haastatteluihin perustuen antaa ihmisille
mahdollisuuden tuoda julki kokemuksensa ’aatteen raunioilla’ tai ’poliittisen
järjestelmän puristuksissa’. Häneltä on julkaistu suomeksi mm. kirjat
Tsernobylin uhrien kertomuksista ja toisen maailmansodan aikana rajuihin
rintamataisteluihin sotilaina joutuneiden naisten kokemuksista. Aleksijevits
sai kirjallisuuden Nobelin vuonna 2015.
’Neuvostoihmisen
loppu’ (2018) (venäjäksi Vremja second-hand, 2013) avaa haastattelu
haastattelulta sellaisia näkymiä tavallisen ihmisen kokemuksiin, joita Kremlin
kultaisten ovien aukomisiin ja presidenttien kättelyihin keskittyvissä
uutislähetyksissä ei tietenkään koskaan ehditä käsitellä.
Haastateltavat varmistavat aina välillä, että ’niin saako
tästä asiasta nyt kertoa, ennen ei saanut’ ja ovat keskenään hyvinkin
erimielisiä siitä, mikä oli hyvää, mikä huonoa, minkä olisi pitänyt säilyä
ennallaan ja minkä häipyä jo ajat sitten. Ainakin ’yhteen ainoaan oikeaksi
määrättyyn ajatusmalliin’ väkivalloin pakottaminen on näiden neuvostoihmisten
osalta päättynyt. ’Niin..mikä kumma siinä on, ettei meillä mikään onnistu ilman
pieksemistä..meillä ei osata käyttää vapautta..kun ei ole vapaita ihmisiä..kun
on tämmöinen orjan sielu..’ filosofoi yksi haastateltava.
Tuiki tavalliset neuvostoihmiset kokivat Gorbatshovin ajan
muutokset, perestroikan, Janajevin juntan kaappausyrityksen ja lopulta puolueen
lakkauttamisen ja koko Neuvostoliiton hajoamisen ensin hämmentävinä, sitten
innostavina ja lopulta totaalisina arkielämän romahduksina. Tehdas lopetti,
uutta työtä ei mistään saanut, rahaa ei mistään saanut, mutta elää piti silti.
Ihmiset eivät tienneet, olivatko hereillä vai näkivätkö unta, kun oudot
paljasjalkaiset Hare Krishna -munkit ilmestyivät puistoon ja jakoivat siellä
ilmaisia riisi-aterioita. ’Gospodi, en olisi ennen uskonut, mutta sinne vain
menin minäkin, jonon jatkoksi. Oli nälkä.’
Ylemmän tason viskaalit varmaankin pelastautuivat
suhteidensa avulla paremmin, mutta perustason puoluetyöntekijät romahtivat
asemastaan muutamassa päivässä. Aate vietiin, työ vietiin, kunnioitus vietiin.
Ihmiset eivät enää puhutelleet vaan vaihtoivat kadun puolta vastaan tullessaan,
joitakin syljettiin hississä, joillekin puitiin nyrkkiä ja sihahdettiin: Koska
teille järjestetään oma Nürnberg, syytä olisi..
Vielä synkemmässä tilanteessa olivat tietenkin ’turvallisuuspalvelulle’
työskennelleet. Monet pelkäsivät paljastumista ja toisaalta mistään ei voinut
puhuakaan. Jotkut sortuivat ahdistuksessaan selittelyyn: mutta meillä oli
normi, ihan niin kuin muussakin tuotannossa, meidän piti täyttää
vaatimukset..Monet päätyivät itsemurhaan.
Kirjan tarinat saavuttavat jälleen uuden tason, kun
siirrytään puhumaan ’Suuresta kansojen perheestä’, joka hajosi murusiksi saman
tien, kun sitä koossapitänyt puolue lakkasi olemasta. Baltiassa ei venäläisiä
enää pidettykään ’auttavina veljinä’ vaan heitä mulkoiltiin avoimen
vihamielisesti miehittäjinä. Vuosikymmeniä yhdessä asuneet azerit ja
armenialaiset alkoivat tappaa naapureitaan, ’vääräuskoisia’. Moskovassa kaikki
tadzikit olivat yhtäkkiä vapaata riistaa, heitä sai vetää turpaan ja erottaa
työpaikoistaan. Entä kaikki kuubalaiset, afrikkalaiset…pois täältä meidän
niskoiltamme!
Kuka enää muistaa, miksi Suomeen tupsahti yllättäen
junalasteittain somaleita? Moskovasta.
Miksei lännessä ole
jonoja?
Mikä sopisikaan ’pysähtyneen vaiheen’ neuvostojärjestelmän
symboliksi paremmin kuin jono!
Kun 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla ei neuvostoihmisen enää
tarvinnut jatkuvasti ja raivoisasti henkensä kaupalla taistella järjestelmän
ulkoisia ja sisäisiä vihollisia vastaan, hän keskittyi jonottamaan.
Ensin päivittäisestä elintarvikkeiden jonottamisesta
huolehtivat mummot, nuo elossapysymiselle välttämättömät babushkat. Mutta
myöhemmin jonottamisesta tuli myös keino ’nostaa statusta’, ’olla olemassa’ ja
hankkia vaihdannan välineitä, kun kerran rahalla ei neuvostojärjestelmässä
ollut merkitystä. Silloin jonoissa seisoivat myös työikäiset naiset ja miehet,
työajalla, tuntikausia ja joskus jopa päiväkausia. Jonotettiin kenkiä,
nahkatakkeja, appelsiineja, elektroniikkaa, kosmetiikkaa, vessapaperia…Aina ei
edes tiedetty, mitä mahdollisesti nyt on saatavilla, mutta jonoon liityttiin
yhtä kaikki.
Vladimir Sorokin sai julki
’Jono’ kirjansa 1985 ensin
Ranskassa. Vasta Neuvostoliiton romahdettua hänen tuotantoaan on julkaistu
Venäjällä, jossa hän on edelleen hyvin kiistelty; hän on saanut lukuisia
palkintoja ja toisaalta hänen kirjojaan on poltettu julkisesti roviolla
epäisänmaallisina ja pornografisina. Jono on käännetty myös suomeksi, mutta en
onnistunut saamaan suomenkielistä versiota mistään käsiini, joten jouduin
tyytymään englanninkieliseen. (The Queue, 2008)
’Jono’ on lukijalle
kuin hauska löytöretki. Se on lyhyt kertomus ja se koostuu vain pienistä
dialoginpätkistä; kuin nykyään niin kovin modernina pidetty ’chat’ tai
tekstiviestikirjallisuus.
On jono, johon liittyy myös muuan heppu nimeltä Vadim.
Montako ne mahtavat antaa per nuppi? Ovatko ne itävaltalaisia vai peräti
amerikkalaisia, ovatko, ihanko totta? Ja jono kasvaa… Siinä samalla kasvatetaan
lapsia, pohditaan syntyjä syviä, käydään välillä syömässä, (kansalainen, minä
olin sitten teidän jälkeenne, käyn tuolla vähän..) tai viemässä pyykit
pesulaan, ja tietenkin kinastellaan, riidelläänkin..ja jotkut pirulaiset
etuilevat! Ovat jotain ’erityistyöläisiä’ muka..ja jono kasvaa..siinä ollaan
koko yö..
’Lännesssä ihmiset joutuvat raatamaan töissä kapitalistien
hyväksi ja pelkäämään rikollisuutta, kyllä se tiedetään..mutta heillä ei ole
jonoja.. miksi ei..’ pohtii joku jonottaja. Kysymys jää ikään kuin leijumaan tiivistyneenä
ilmaan. Alkaa sataa.
Yhtä suurta urotyötä
Nikolai Ostrovskin ’Kuinka teräs karaistui’ ilmestyi Neuvostoliitossa 1934 ja siitä
tuli suosittua ja ylhäältä päin suositeltua lukemista monille neuvostoihmisten
sukupolville. Kirja kertoo ’ihanne-bolsevikki’ Pavel Kortsaginista, kirjailijan
’alter-egosta’. Pavel, kuten kirjailija itsekin, antoi aatteelle ja
Neuvosto-valtiolle kerta kaikkiaan kaikkensa, kunnes nipin napin
kolmikymppisenä, reuman liikuntakyvyttömäksi runtelemana ja sisällissodan
taisteluissa sokeutuneena saneli viimeiset evästyksensä nousevalle nuorisolle.
Suomeksi kirja käännettiin valvontakomission aikaan 1946 ja
vielä 1970-luvun taistolaiset hakivat siitä innoitusta toimiinsa. Lukemani nide
on vuodelta 1974.
Kirjailija Ostrovski kuoli jo vuonna 1936, vain pari vuotta
kirjansa julkaisun jälkeen. Kirjassa eivät vielä tunnu kaikkia uhkaavat
Stalinin vainot; sisäisiä sabotaasintekijöitä toki löytyy, mutta he ovat trotskilaisia
typeryksiä ja laiskureita, rosvoja, poroporvareita ja pikkuporvareita (niillä
on ero!), joskus jopa pappeja.
Kaikki heidät Pavel Kortsagin kuitenkin saattaa häpeään
opiskelemalla entistä ahkerammin, vaikka bolsevismin teoria ei ensin millään
tahdo mennä hänen yksinkertaiseen päähänsä, ja sitten työskentelemällä kaksi
kertaa enemmän kuin muut, kolme kertaa pidempiä vuoroja kuin muut, ilman
kenkiä, ilman kunnollisia päällysvaatteita, ilman kunnollisia työkaluja, lumessa
ja mudassa, jotta metsätyömaalle saadaan rautatie ja puutavaran kuljetus
onnistuu. Kun fyysinen kunto lopulta pettää aivan kokonaan, Kortsagin jatkaa
vielä uupumatta toisten toverien valistustyössä.
Kaiken päämääränä Kortsaginilla ei ole sen vähäisempi asia
kuin ihmiskunnan vapauttaminen. Se taasen tapahtuu, paitsi äärettomästi
raatamalla, myös puolueen määräyksiä mukisematta noudattamalla.
Tämä ja muut vastaavat sankaritarinat auttoivat
neuvostoihmisiä sinnittelemään läpi hirvittävien vainojen ja kaikkien toisen
maailmansodan järkyttävien kärsimysten. Ponnistelemaan kohti voittoa.
'Mutta miksi saksalaiset elävät nyt niin hyvin? Miksi
voitetut elävät paremmin kuin voittajat?' kysyy yksi blogini alussa mainitun Svetlana
Aleksijevitsin haastatelluista hämmentyneenä. Niinpä.
Neuvostoihmisiä ei tule lisää, mutta vielä monta ikäpolvea
totuttelee rakentamaan identiteettiään joksikin muuksi.
***
2 kommenttia:
Neuvostoliiton historian eri vaiheet tulevat hyvin esille edellämainituissa teoksissa ja vaikka kuinka haluaisi tarkastella esim. Pietarin underground taide ja opiskelijapiirejä opiskelijapiirejä moderneina ja länsimaalaisina on aina hyvä tiedostaa kuinka paljon Neuvostoliitto joko taakkana tai siunauksena,näkökulmasta riippuen,vaikuttaa yhä venäläisen kulttuurin taustalla. Kiitos kiinnostavista lukuvinkeistä! Aleksijevits odottaa vuoroaan hyllyssäni :)
Tosi mielenkiintoisia kirjavalintoja. Itsekin muistaa hyvin nuo TVn uutiskuvat muttei silloin, tai edes jälkeenpäin, tullut ajatelleeksi asiaa tavallisten ihmisten, yksilöiden, kannalta.
Ilmari H.
Raisio
Lähetä kommentti