Ylhäältä ohjattu virallinen valtion juhlavuosi kului loppuunsa ilman suuria tunnekuohuja. Tuntuu, että kaikki saatiin kyllä tehdyksi ’ihan oikein’: muistomerkkejä paljasteltiin, sotaa muisteltiin taas kerran, suurimmaksi kulttuuripersoonaksi valittiin tietenkin Sibelius ja Finlandia soi niin tuhkatiheään, että ainakin minä haluan pitää siitä nyt vähintäänkin vuoden tauon, mutta mitään varsinaisesti erityistä ei tapahtunut.
Hauskin ja rennoin ’yhteinen’ tapahtuma taisi olla ihmisten
omin päin aloittama länsimetron avajaispäivän karnevaali junissa ja asemilla. Saatiin
tuolle vastoinkäymisiä yllin kyllin kokeneelle projektille huumorilla höystetty
päätös.
Juhlavuosi kohdisti tietenkin kaikilla aloilla tavanomaista
enemmän ajatuksia Suomen valtioon, yhteiskuntaan ja kansaan. Historiaa edes
jollain lailla sivuavan kirjallisuuden vyöry alkoi monia jo ärsyttää ja
ahdistaakin: pyrskähtelin ääneen, kun kuulin kosmologi Kari Enqvistin
radiopakinan, jossa hän odotti enää kriitikoiden kehuja keräävää tutkimusta ’aivan
liian vähälle huomiolle jääneestä’ aiheesta ’Mies, joka hoiti Ståhlbergin
hevosta’.
Tässä kaiken Suomi 100 – tarjonnan keskellä oli tietenkin
aivan pakko uhrata muutama omakin ajatus sille, keitä me oikeastaan olemme ja
mistä tulemme. Oma sukuni ja geeniperimäni on muovautunut kummastakin
suunnasta; niin lännestä kuin idästä. Kaikkea onkin koko maamme historian ajan muualta
lainattu, joko vapaaehtoisesti tai pakolla.
Ihan omaa on kai lopulta vain tämä lainojen lopputuloksena syntynyt outo
kieli, jota kukaan muu ei puhu. Jos
oikein tiivistää, näyttää siltä, että yhteiskuntajärjestys, uskonto ja yleinen
toimintatapa tulee meille lännestä, mutta musiikkimaku idästä.
Jostain kumman syystä ne esi-vanhemmat vain jäivät asumaan
tähän keskelle, kylmänarkaan ja märkään kohtaan. Suo.. sekö on Suomi sanan
alkuperä? Tämä koko vetinen juhlavuosi olisi hyvin voitu nimetä myös meteorologisesti
Suomi sataa -vuodeksi!
Niemen väki
Juhlavuotta suunniteltaessa ja tiettyjä patsaita
kiilloteltaessa jo monet valittivat, ettei voida puhua Suomen syntyneen juuri
1917, vaan että prosessi oli pitkä ja sen suurimpia sankareita olivat useat jo
tyystin unohtuneet henkilöt. Totta. Toiset puhuivat juhlan lähtökohtana ’kansallisen
identiteetin’ muotoutumisesta, ja sitä tuskin voi kohdistaa tiettyyn
ajankohtaan, tyyliin ’sodan jälkeen kello kuusi’, toiset taas vetosivat
täsmällisen dokumentin allekirjoittamiseen. Siitäkin voi kiistellä, oliko
merkittävin dokumentti marraskuussa tehty julistus, vai joulukuun kuudes
hyväksytty vai vasta vuodenvaihteessa 1918 saadut toisten valtioiden antamat
tunnustukset.
Teatteriohjaaja, käsikirjoittaja ja kirjailija Juha Hurme sai juhlavuoden 2017 kirjallisuuden Finlandia-palkinnon
kirjastaan ’Niemi’. Hän välttää
näppärästi kaikki edellä mainitut ajankohtaan liittyvät ongelmat, sillä hän
kuvaa enimmäkseen aikaa, jolloin ’Suomi’ ei todellakaan ollut olemassa eikä
edes pälkähtänyt kenenkään päähänkään, mutta maantieteellinen niemi sentään oli
putkahtanut jo jään alta näkyville.
Hurme aloittaa kuvauksensa vauhdikkaasti aivan
alkuräjähdyksestä ja siinä vähän venähtäneestä pisteestä, mutta ne kaikkein
varhaisimmat vuosituhannet sivuutetaan kuitenkin melkoisella pikakelauksella,
kunnes päästään siihen vaiheeseen, jolloin niemeläiset alkavat tuottaa
sanallista ja viimein kirjallistakin kulttuuriperintöä. Kuninkaat, piispat,
sodat ja rauhat ynnä muu historiankirjoituksen vakio-aines saa Hurmeelta melko
vähän huomiota; sen sijaan hän nostaa esille herkullisia kulttuurinmurusia ja
unhoon jääneitä poikkeusyksilöitä. Sigfrid Forsiuksen, esimerkiksi.
Niemeläisten tarina päättyy kirjassa siihen, kun Ruotsin
armeijan rippeet lyötyinä raahustavat pohjoisen kautta täältä pois ja niemen
väki saa uuden isännän Venäjän tsaarista. Viimeisin sata vuotta ennen juhlittua
vuotta 1917 jää siis Hurmeelta käsittelemättä.
Hurmeen kirjoitustyyli on aiheen ja käsiteltävän valtavan
aineiston syövereissäkin lukijaystävällinen ja hauska. Välillä eri vahvuista tavaraa
tulee kyllä niin paljon, että lukija nuokahtaa kuorman alle, mutta sitten taas
joku piristävästi tiivistetty lause nostaa hymyn huulille ja turtuneet aivot
pystyvät jälleen ottamaan uutta tietoa vastaan.
Tämän Hurmeen pään läpi tiivistetyn luonnon- ja kulttuurihistorian
katsauksen luokitteleminen ’romaaniksi’ on hiukan problemaattista. Kun
Finlandia-palkinnon sääntöjä muutettiin niin, että vain romaanit voivat siitä
kilpailla, on rajojen määrittely ollut useana vuonna hankalaa. Onko toisen
henkilön elämästä lähteiden perusteella kirjoitettu elämäkerta ’romaani’,
pohdittiin pari vuotta sitten. Tai onko tämä Hurmeen kirja ’romaani’? Olisiko
tämä kirja sopinut paremmin Tieto-Finlandia -luokkaan? Nämä kiistat ovat
tietysti vain markkinanäkyvyyttä hakevien kustantajien ja kirjailijoiden
intressissä: lukija vain joko nauttii tai tylsistyy kirjan ääressä, oli se
sitten missä luokassa tahansa.
Omimmillaan teatterin ja ilmaisun kanssa töitä tehnyt Hurme
on selvästi päästessään varhaisten kansanrunojen, rituaalien ja renkutusten
pariin. Kun latinan ja vanhan ruotsin jälkeen tekstejä on vihdoin raapustettu
hapuilevalla ja tahatontakin huumoria tuottavalla suomella, alkaa myös
niemeläisten hahmo muistuttaa jotakin meille nyky-suomalaisille tuttua ja
rakasta.
Itämaan tärkeät miehet
Runsaasti populaareja historiateoksia ja televisio-ohjelmia
Ruotsissa tehnyt Herman Lindqvist julkaisi
vuonna 2013 muhkean kirjan ’Kun Suomi
oli Ruotsi’ ja se ilmestyi suomeksi käännettynä 2014.
Kirja kattaa saman aikakauden kuin edellä käsitelty Juhan
Hurmeenkin teos; ei nyt sentään aivan alkuräjähdyksestä, mutta ajasta, noin
1100 -luvulla, jolloin kukaan ei ollut vielä kuullutkaan Ruotsista (Sverige)
sen paremmin kuin Suomestakaan, päättyen valtakunnan hajottamiseen sen itäisen
osan tultua valloitetuksi ja liitetyksi Venäjään.
Lindqvist selittää kirjan kirjoittamisen motiiviksi sen,
etteivät nykyiset ruotsalaiset tiedä juuri mitään siitä, että Suomi on ollut
osa Ruotsia, vaikka yhteistä valtiollista aikaa kesti peräti 700 vuotta. Ja
että tuo ’Österlandet’ eli itäisempi Ruotsin puolisko oli merkittävä
valtakunnanosa, ei mikään joutava ’alusmaa’, josta luopuminen ei olisi tuntunut
missään.
Olen itse lueskellut historiaa siinä määrin runsaasti, että
Lindqvistin kuvaamat tapahtumat ovat pääosin hyvinkin tuttuja. Tämä on juuri
sitä ’tavanomaista’ historiaa: piispoja, pappeja, kuninkaita,
vallantavoittelijoita, sotia ja rauhantekoja ja taas uusia sotia. Aina
mehevästi ja vauhdikkaasti kirjoittava Lindqvist alleviivaa nyt sitä, kuinka
moni tämän ’tutun historian’ toimijoista oli nykykatsannossa sanottuna
’suomalaisia’, siis joko lähtöisin tai merkittävässä virassaan nimenomaan
’valtakunnan itäpuoliskossa’.
Niinpä. Kukas se soti suurvalta-Ruotsille johtoaseman
pohjoisessa Euroopassa; hakkapeliitat. ’Suomalaiset’ Flemingit, Armfeltit,
Adlercreutzit ja Creutzit olivat valtion vaiheissa aivan keskeisiä henkilöitä
ja jonkun aikaa koko valtakuntaa johti ’suomalainen’; ensin kansliapresidentti
Arvid Horn ja myöhemmin holhoojahallituksen johdossa Adolf Reuterholm. Jopa
’kapinoinnissakin’ suomalaiset olivat johtavissa asemissa; oli Hästesko, oli
Sprengtporten.
Aika metkaa oli lukea peräjälkeen kaksi kirjaa samasta
ajasta ja samoista valtakunnista, mutta kuitenkin aivan eri asioista. Hurmeen
ja Lindqvistin kirjat täydentävät hyvin kuvaa meidän ’suomalaisten’
aiemmista vaiheista.
Hätkähdyttävän ajatuksen Lindqvist nostaa mieleen, kun hän
huomauttaa, että valtakunnan hajotessa uusi raja Ruotsin suuntaan olisi hyvin
voitu vetää pohjoisessa paljon pidemmälle länteen. Venäläiset joukot kun olivat
jo Uumajassa asti. Tällöin koko nykyinen pohjois-Ruotsi, etenkin ne arvokkaat
malmikaivokset, olisivat hyvin voineet jäädä venäläisten haltuun ja tulla siis
myöhemmin osaksi Suomen suuriruhtinaskuntaa ja kenties lopulta osaksi Suomea.
Minkälainen meidän Suomi-kuvamme silloin olisikaan? Suomi-neito olisi aika
pulska sieltä ylhäältä, suorastaan runsasryntäinen..hmm. Mutta tsaarilla oli
kiire saada tämä konflikti päättymään ja rajat vedetyksi nopeasti; hänellä oli
’varaa’ olla suurpiirteinen, kun mittasuhteiltaan isompi kahina Napoleonin
kanssa oli odottamassa.
Nauriit kuoppaan ja
sillit suolaan
Historiantutkija Perttu
Immonen kirjoitti paksun järkäleen ’Suomen
rahvaan historia’ (2017), täyttämään
juuri sitä aukkoa, joka kaikessa vanhemman historian kuvauksessa on:
tavallisten ihmisten vaiheista tiedetään niin kovin vähän.
Syy tietojen vähyyteen on tietysti se, etteivät he
kaiverrelleet kiviin eivätkä kirjoitelleet pergamenteille tai paperille; eivät
itse osanneet eivätkä muut virallisemmat kirjurit pitäneet heidän tekemisistään
kirjoittamista tärkeänä. Eipä heiltä jäänyt paljoa esineellisiä lähteitäkään;
vähät puu- ja kangastarvikkeet paloivat tai maatuivat.
Jotakin kuitenkin jäi: kirkonkirjat, tuomiokirjat ja
viranomaisille tehdyt valitukset piirtävät ’epäsuoraa’ kuvaa rahvaan elämästä.
Vähän vääristynyttä siitäkin tietysti tulee, kun materiaali tuntuu vihjaavan,
että rahvas pääasiassa vain tappeli, löi puukolla, hairahtui haureuteen,
esiintyi humalassa kirkonmäellä tai riiteli maaomaisuuksista, mutta näiden
tapahtumien kuvaamisen sivutuotteena saadaan paljon pieniä tiedonmurusia sieltä
ja täältä.
Immonen kuvaa mainiosti kolme eri suvun ja eri asuinalueen
vaiheita hamasta 1400-luvusta aina 1800-luvun alkuun; jälleen tämäkin kirja päättyy
siihen, kun rahvas siirtyy Venäjän keisarin alamaisuuteen. Satakunnan
Sastamalassa asuivat Teukku ja Soppa -suvut, Savon Rantasalmella Kiiskinen –
Eronen -suvut ja Pohjanmaan rannikon Kokkolassa ruotsalaislähtöiset, mutta
tänne asettuneet Sursillit (! Kyllä, ’hapansillit’).
Jokaisella alueella ja suvulla on omat erityiset piirteensä,
tapansa ja historian vaiheensa. Välillä kohtalo tai säät, nälänhädät, taudit ja
päälle vyöryvät armeijat moukaroivat suvut aivan häviön partaalle, ja välillä
taas tuntuu päivä paistavan, vilja kasvavan, kauppa käyvän ja suku vahvistuvan.
Näistä sitkeistä naisista ja miehistä me mutkien kautta
polveudumme ja yhä vieläkin me ymmärrämme, kuinka tärkeää on saada kokoon
riihikuivaa…niin mitä?
***
2 kommenttia:
Ruotsin ja Suomen yhteisen historian esille nostamiseen on aihetta. Aika harva meistä tulee ajatelleeksi sitä, että yhteistä valtakuntaa oli todellakin 700 vuotta! Rajakysymys on myös "hauska". Näyttää siltä, että tosi suurissa kysymyksissä Suomen rajat on huitaistu, kun itäisillä johtajilla on ollut pahempaa muresta, vrt Napoleon tai Hitler.
Luulisi blogin aiheen kiinnostavan taas monia.
Pasi
Juha Hurmeen Niemi on mielestäni erinomainen tiivistelmä Suomen historiasta ennen vuotta 1808 ja samalla myös maailmanhistoriaa mullistaneista keskeisistä asioista.Toivottavasti teos saa jatkoa,jotta Suomi osana Venäjän keisarikuntaa tulee myös käsiteltyä Hurmeelle ominaiseen tapaan.Suomi teema saisi jatkua kirjallisuudessa ja kulttuuritapahtumissa vielä tänäkin vuonna,sillä vielä on paljon kiinnostavia aiheita käsittelemättä.Vaikka se Ståhlbergin hevosen hoitaja ;)
Lähetä kommentti