Lukeminen on minulle niin tarpeellista ja luontaista, etten osaa olla ilman jotain luettavaa yöpöydälläni. Jos ei satu olemaan uusia, lukemattomia kirjoja, etsin hyllyistäni jonkun vanhan, johon palaan uudelleen. Aamuisin tarvitsen sanomalehden; mieluiten paperisen, mutta hätätilassa sähköinenkin käy.
Muinoin, ennen sähköisten palvelujen aikaa, yövyin kerran kotimaan
lomamatkalla vuokramökissä eikä aamukahvini kanssa ollut saatavissa kerrassaan
mitään luettavaa. Onneksi kaupasta oli tullut hankittua parsakaali, jonka
varren ympärille oli kiedottu pikku lehtinen, jossa oli tietoja tuotteesta ja
tuottajasta sekä muutama valmistusvinkki. Kaikki tämä viidellä kielellä. Sen
’korvikkeen’ kera aamuni alkoi hauskasti.
Olen tässäkin blogissa jo valitellut, kuinka kirjavalintani
alkavat painottua tietokirjallisuuteen, koska innostavan ja kiinnostavan
’kaunokirjallisuuden’ löytäminen alkaa tuntua yhä työläämmältä. Se kai on yksi
vanhenemisen mukanaan tuoma seuraus: ’tää on niin nähty’. Viimeksi syksyn
kirjamessuilla presidentti Tarja Halonenkin kehotti paljon lukevia tarttumaan
johonkin aivan uuteen, poikkeamaan totutuilta poluilta, jotta lukemiseen ei
leipääntyisi.
Päätin siis nyt aivan tietoisesti etsiä kokeiltavakseni uusia
kirjailijoita, joista en ikinä ollut kuullutkaan. Akateemisessa kirjakaupassa
iso plakaatti, varsin luotaantyöntävän pinkki, mainosti esikoisteosta ’Rakkaus
niinku’. Nimi ja väri, jotka eivät tosiaankaan olisi herättäneet
kiinnostustani, jollen olisi nyt varta vasten päättänyt tarttua
’epätodennäköiseen’. Siitä sitten jatkoin aivan sattumanvaraisesti kirjahyllyjä
eteen päin, ainoana johtotähtenäni vuoden 2016
kotimaiset esikoisteokset.
Tällä epätieteellisellä metodilla luettavakseni valikoituivat
esikoisten joukosta seuraavassa käsiteltävät kolme kirjaa.
Kaikki kirjailijat ovat 1980-luvulla syntyneitä ja kaikilla on
kirjoittamisen taustaa jo toimittajan, käsikirjoittajan tai kirjoittamisen
tutkijan töistä. Ei siis ketään aivan ’pystymetsästä löydettyä lahjakkuutta’.
Kaikki kirjoittavat itsensä ja perheensä kanssa kipuilevista päähenkilöistä;
yksi (mies) ei tule toimeen isänsä kanssa, kaksi (molemmat naisia) ei tule
toimeen äitinsä kanssa. Kahdessa kirjassa kadotaan jäljettömiin ja viittaillaan
Kurt Cobainiin. Muuten kirjat ovat kaikki aivan eri tyylisiä.
Chattia kanssa
Johannes Ekholm
on saanut jo jonkin verran julkisuutta ’sukupolvensa ääntä’ käyttävänä
näytelmäkäsikirjoittajana ja nyt hän tekee sen kirjailijana. ’Rakkaus niinku’ on kirjoitettu
dialogeina, jotka ovat mukamas litteroituja, puhelimella nauhoitettuja
keskusteluja ja netin chat-viestittelyjä.
Kaikki puhe tuntuu olevan jonkinlaista ’ironiaa’ tai peräti
’post-ironiaa’. Aluksi tekstiä oli todella hankala lukea, mutta pienen
pinnistelyn jälkeen siihenkin tottui. Olo oli vähän kuin vieraskielistä
kirjallisuutta lukiessa; ensin aikaa menee yksittäisten sanojen ymmärtämiseen,
sitten vasta alkaa tajuta kokonaisuutta.
Päähenkilö on kolmikymppinen Joona, toimittaja, jolla ei juuri
nyt mene ihan niin lujaa. Hän on joutunut palaamaan tilapäisesti asumaan isän
luo. Isä on menestynyt kirjailijana ja on Joonan mielestä muutenkin kaikkea
sellaista, mitä ei pidä hyväksyä vaan lähinnä halveksia. Kumpikin suhtautuu
toiseen jotenkin ’alentuvasti’, vaikka poika poloisella tietenkin on tässä
tilanteessa hieman heikommat asemat, kun hän loisii päivät pitkät isän
vierassohvalla niska kenossa älypuhelintaan tuijottamassa. Itse asiassa hän
tosin kirjoittaa siinä juuri kirjaa, esikoiskirjaansa.
Isän kanssa Joona sentään oikeasti puhuu, vaikka se
molemminpuolista näykkimistä onkin.
Chatissa hoituvat sitten naissuhteet. Ne keskustelut Sad91rl
nimimerkin kanssa ovat aivan uskomatonta ’sosiologia puhetta’. Onko tosiaan
olemassa ihmisiä, jotka puhuvat noin?
Jatkuvaa ’patriarkaatin manifestaatiota’ ja ’toiseuden diippii
uusintamista’. Kirjan kannen pikkutyttö-pinkki väri ja piirustuksen
riipustelut, jotka saivat minut ensin epäilemään kirjaa alle 15-vuotiaille
tarkoitetuksi, viittaavat ilmeisesti Sad91rl’n kuvalliseen ilmaisuun. Minä
vanha täti en tunne ’Punavuoren hipstereitä’, joten voin vain mietiskellä, onko
tuollainen puhetyyli lähelläkään todellisuutta, vai onko sekin vain ironiaa.
Loppua kohden kuvioihin ilmestyy myös Caritas, Joonan jonkun
sorttinen exä, jolla on nyt mies ja lapsi. Häntä Joona menee lopulta tapaamaan
ihan livenä ja tarinaan tulee oikeasti koomisia vivahteita. Joona alkoi tuntua
jopa hiukan elävältä, ei pelkästään post-ironiselta hahmolta. Loppujen lopuksi
tarinasta sukeutui ihan sympaattinen ’sukupolvensa ääni’, mutta tällä tyylillä
kirjoitettuja kirjoja tuskin jaksaa lukea montaa.
Epävakaita naisia
Aino Kivi on
teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija. Hänen kirjansa ’Maailman kaunein tyttö’ lopussa on lista kirjoittajan inspiraation
lähteistä, ja niiden jälkiä onkin helppo löytää kirjan tapahtumista.
Alussa on ’täydellinen perhe’, isä, äiti ja neljä suloista
tytärtä. Kaksi teini-ikäistä, toiset kaksi vielä aivan pieniä. Toinen teini on
täydellisen kaunis ja himoittava, kaiken muun hyvän lisäksi soittaa vielä
klassista huiluakin. Toinen on sitten tietenkin vähän rumempi, paksumpi,
kateellinen. Mutta kuitenkin aina kiltti ja työteliäs, auttaa äitiä
pikkusisarusten kanssa ja on ’reipas’. Klassinen kuvio.
Kotiopettajattaren romaanista muistetaan, kuinka vaarallista
on, jos on ’hullu vaimo vintillä’, no tässä se on hullu sisko, lopulta kuollut
sisko. Nirvana-yhtyeen Kurt Cobainin elämä ja kuolema, heroiinihuuruiset jutut
ja itsetuhoisuus, sekoittuvat tyttöjen päiväkirjoissa; mitä tapahtui todella ja
mikä on vain nyrjähtäneen mielen kuvitelmaa.
Aika kuluu, ja lopulta pieninkin siskoista on jo nuori
nainen. Kaikki siskot vuorollaan kertovat oman versionsa ja vievät eteenpäin
myös toisten siskojen tarinaa. Kukaan ei ole oikein tasapainoinen. Suuren
siivun tarinasta nappaa myös perheen ulkopuolinen ’Susanna’, sangen epävakaa
hänkin. Äiti-parka on koko ajan syytettyjen penkillä, koska hän tahtoi ’neljä
täydellistä tytärtä’ ja on koko ajan ’pihalla’ siitä, mitä heille todella
tapahtuu. Minä kyllä symppasin äiti-raasua, hänelle ei annettu mitään
mahdollisuutta, eikä kuitenkaan millään tavalla yksilöity, mitä hän muka teki
niin ’väärin’.
Isä katoaa alun jälkeen kuvioista kokonaan, eikä ole
myöskään syypää mihinkään. Varsinainen supermies on ’Sofian maailmasta’
lainattu ’psykologian tai filosofian ope’, josta riittää kaikille. Niin äidille
kuin tyttärillekin, vaikka hänet kuvataan varsin plösähtäneeksi ja alkoholisoituneeksi.
Psyko-trilleriksi tai draamaksi kirja on liian epäuskottava,
joten ehkä se on jonkinlaista horror-viihdettä. Perimmäistä syytä tyttöjen
mielen järkkymiselle ei lopulta löydy. Se vain tapahtuu.
Volvolla ajaa
onnellinen perhe
Soili Pohjalainen
on toimittaja, tiedottaja ja sanataideohjaaja. Hänen ’Käyttövehkeitä’ kirjansa päähenkilön, Saanan, perhe ei ole
varsinaisesti mikään onnellinen perhe, tietenkään. Äiti on lähtenyt, veli
kadonnut kokonaan ja isä kuolee kirjan alussa vessan kynnykselle. Silti kirjan
sävy on paljon lämpimämpi kuin kahden edellisen.
Paljon olisi kaikilla kirjan hahmoilla toiminnassaan ja
elämässään parannettavaa, mutta kirja on selkeästi tragikomedia, ei tragedia.
Saana kyllä pärjää, hän ei ole tasapainoton eikä angstinen. Monet kohdalle
sattuvat vaikeudet ovat käytännöllistä sorttia, ei henkistä.
Kirja on sitä paitsi paikoitellen aivan tavattoman hauska.
Pohjalainen kirjoittaa erityisesti nautittavaa dialogia, joka saa lukijan
hihittämään ja pyrskähtelemään, ainakin minut. Suoranuottinen autokauppias-isä järjestää
takautumissa äidille, Saanalle ja velipojalle monenlaisia ikimuistoisia hetkiä.
Herkulliset hahmot on luotu myös sivuhenkilöistä; Osuuspankin Tuulasta ja
Tornion jokilaakson murteella kaikki ongelmat ratkovasta Iskosta.
Olen joskus kaikkiin vaikeiden perhesuhteiden vatvomisiin
kyllääntyneenä todennut, että kenties ihmisille olisi kaikkein onnellisinta,
jos lapset löytyisivät vain yks kaks raparperin lehden alta ja lähtisivät
sieltä kömpimään maailmaan kuin jotkut kilpikonnan poikaset konsanaan.
Päästäisiin näistä kaikista traumoista. Suuri
osa kirjoistakin jäisi silloin kyllä kirjoittamatta.
***
2 kommenttia:
Aina kotimaista kirjallisuuta lukiessa tuntuu siltä, että jokainen kirjassa esitetty tietyn sukupolven edustaja on aina traumatisoitunut nimenomaan aiemman sukupolven edustajien tavasta elää. Aiempi sukupolvi on täynnä narsisteja, alkoholisteja, hyväksikäyttäjiä, väkivaltaisia tai konservatiivisia moralisteja, jotka koko ajan kyselevät nuoremman polven edustajilta missä omistusasunto, parisuhde ja lapset. On hyvä, että näistä asioista herää keskustelua eikä niitä lakaista maton alle, mutta kaipaisin henk.koht.muitakin teemoja.
Suomalainen suuri yleisö kaipaa ilmeisesti muodikasta dark noir- kirjallisuutta, mutta kuten tämän blogi postauksen alussa pohdittiin, välillä jokaisen olisi hyvä tarttua myös johonkin uuteen ja erilaiseen teokseen.
Joka sukupolvella on tosiaan omat traumansa. Blogistin pohdinta siitä, kuinka paljon helpompaa meillä kaikilla olisi, jos löytyisimme raparperinlehden alta, on kertakaikkisen riemastuttava ajatuskuvio :)
Lähetä kommentti