Vaikka Viipuri ei enää muutamaan sukupolveen ole ollut suomalainen kaupunki, on se säilyttänyt asemansa suomalaisten mielissä aivan ’erityisenä’ paikkana, joka synnyttää edelleen niin tarinoita, kirjallisuutta, musiikkia kuin kuviakin.
Ensin kaivattiin menetettyä kotipaikkaa ja haihtunutta
nuoruutta läheisine ihmisineen. Kun sinne vihdoin vuosikymmenten jälkeen
päästiin käymään, huomattiin sodan runtelemien rakenteiden jääneen kuin
pakastettuina paikoilleen, vain ihmiset siellä olivat vaihtuneet. Sitten alettiin
surra raunioituvaa ja hoitamattomuuttaan hajoavaa kaupunkia, joka nyt viimein häviäisi
lopullisesti suomalaistenkin silmistä. Jäähyväisistä tuli näin poikkeuksellisen
pitkät.
Nyt Viipuri elää jonkinlaisen virkistymisen aikaa; osa
vanhasta kaupungista on korjattu ja muutama arvorakennus on pelastettu.
’Uusissa’ viipurilaisissakin on jo menossa kolmas-neljäs sukupolvi, joka
muistelee nuoruuttaan tässä kaupungissa, jonka aiemmasta historiasta heillä on
usein aivan eri käsitys kuin suomalaisilla.
Minulla ei ole henkilökohtaisia siteitä Viipuriin, Laatokan
rantaan kylläkin. Saattaa tietysti olla, että kun dna-testauksessa päästään
pöyhimään materiaalia riittävän kaukaa, voi viipurilaisuuttakin löytyä. Näin kaupungin
omin silmin ensi kerran vasta 1980-luvun alussa, kun Leningradin bussi piti
alle tunnin mittaisen kaffepaussin Pyöreässä Tornissa. Tunsin Viipurin vain
monista lauluista, television dokumenteista ja vanhoista elokuvista. Koulun
historiantunneilla kaupunki toki mainittiin aina silloin tällöin.
Viipurihan on hyvin vanha kaupunki ja sillä on takanaan jo
satoja vuosia historiaa. Ei siis mikään yhden tehtaan ympärille polkaistu
kauppala, jossa on kaksi pankkia ja kaksi kauppaa. Viipuri oli olemukseltaan iso
ja vilkas; suurimmillaan Suomen toiseksi suurin kaupunki. Viipuri oli kaupan
kaupunki; sen satamat ja rautatiet vilisivät tuontia, vientiä ja tukkukauppaa.
Kaupan mukana tuli eri kieliä, eri uskontoja, erilaisia ihmisiä, huvia ja
hyötyä, vaihtelua ja vilinää. Se oli myös jännittävästi aina rajalla; oli se
sitten vuosikymmenten saatossa ruotsalainen, suomalainen tai venäläinen.
Viipurista kirjoitetaan nykyisin varsin paljon. ’Poliittiset
yleiset syyt’ eivät sitä enää estä ja suomalaisten aikalaismuistelmien
tekemiselle käsillä ovat aivan viimeiset hetket. Toisaalta monet arkistot
aukeavat ja ajallinen etäisyys antaa myös mahdollisuuden pelkkää kaihoa rehellisempään
analyysiin.
Olen viime aikoina lukenut ainakin viisi Viipuri-kirjaa,
mutta pysyttelen silti alkujaan valitsemassani kolmen kirjan käsittelytavassa.
Niissä on ’taaksepäin’ juokseva aikajärjestys siten, että ensin tulee
julkaisuajaltaan uusin ja myös uusinta Viipurin aikaa käsittelevä ja siitä
edetään ajassa taaksepäin.
Aina jää joku jälki
Taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen julkaisi kirjansa ’Siemen’ viime vuonna, siis 2016.
Hänellä on taustassaan perhesiteitä Viipuriin ja nykyään myös työhuone
siellä. Viipuri on ollut hänen kirjoittamisensa aiheena jo aiemminkin.
’Siemen’ kertoo nuoresta helsinkiläisnaisesta, joka muuttaa
työskentelemään nyky-Viipuriin. Hän tekee tilauksesta sukututkimuksia. Tämä sosiaalisesti
hiukan arka Nina Humina (! En mahda mitään, nimi tuo mieleeni
neuvosto-kuvanveistäjä Vera Muhinan) löytää nykyajan venäläisestä Viipurista
pian oman yhteisön, joka auttaa häntä kotiutumaan kaupunkiin. Viipurin kadut ja
talot, niiden nykyisyys ja menneisyys, sekoittuvat hänen mielessään välillä lämpimän
innostavasti, välillä ahdistavasti ja pelottavasti.
Kortelainen kuljettaa helppolukuisessa, vähän kaihoisassa kirjassaan
kahta tarinaa limittäin. Nina Humina elää nyky-Viipurissa ja kirjan toisessa
tarinassa viipurilainen majuri Luikka liikkuu viime sotien aikana kaupungissa hoitamassa
hänelle määrättyä muonitustehtävää, mutta myös toteuttamassa varsinaista
intohimoaan, kasvien keruuta ja tutkimusta. Hänelle Viipurin polut, tiet,
takapihat, vallit ja joutomaat rikkaruohoineen ovat yhtä tärkeitä, tai kenties
tärkeämpiäkin, kuin keskikaupungin kadut, puistot ja elämää vilisevät talot.
Kaikesta eletystä jää aina jälki, vaikka sitten kuinka pieni
ja huomaamaton. Se voi olla vaikka muualta tulleen ’vieraslajin’ siemen. Voi se
olla joku suurempikin, kuten kirjassa käy ilmi.
Pirtua ja pimeitä
hankkeita
Rikoskomisario, oikea ammatissa toimiva poliisimies, Mikko Porvali, on aiemmin kirjoittanut
sotahistoriasta, mutta nyt hän on siirtynyt fiktion puolelle ja ryhtynyt
dekkaristiksi. Kirjoista on tulossa sarja, joka on saanut mainosnimen Karelia
Noir. Sarjan ensimmäinen, ’Sinisen
kuoleman kuva’, julkaistiin 2015.
Kirjan tapahtumat alkavat Viipurissa vuonna 1920.
Takautumana kerrotaan, kuinka parivaljakko Salomon Eckert ja Jussi Kähönen
tapasivat toisensa ja ryhtyivät poliiseiksi. Tässäkin kaksikossa toinen vie ja
toinen seuraa uskollisesti. Eckert on eräänlainen ’Morse’; omavaltainen,
äkkipikainen, naisasioissaan innokas mutta epäonninen ja viinaanmeneväkin,
mutta ilmeisen nokkela ja aikaansaava. Kähönen on puolestaan hitaammin liikkuva
’Lewis’, joka toimii puhtain asein ja tukee Eckertin toimia silloinkin kun on
eri mieltä.
Viipurin poliisia 1920-luvulla työllistää yhä suuremmaksi
paisuva laiton alkoholikauppa ja sen mukana tuleva muu rikollisuus. Verinen
sisällissota on jättänyt kaupunkiin myös paljon kurjuutta; orpoja katulapsia ja
katkeria vankileirien muistoja. Rajan läheisyys lisää keitokseen
salakuljetuksen ja laittomasti liikkuvat agitaattorit, vakoojat ja emigrantit.
Poliisin työstä kertoessaan dekkarin näkökulma 1920-lukuun on synkempi kuin
usein kuvattu charlestonin ja foxtrotin rytkeessä tanssiva viipurilaisuus.
Kirja on sarjan ensimmäinen; paitsi dekkari, myös ajan,
paikan ja päähenkilöiden esittely jatkoa ajatellen. Sen juoni etenee vauhdikkaasti
ja välillä tuntui, että mukaan oli liitetty kaikki, mitä kyseiseltä ajalta
suinkin tiedetään. Jopa kuriositeetiksi jääneessä ’Kirjasalon tasavallassakin’
piipahdetaan, vaikkei sillä juonen kannalta ollut mitään merkitystä. Ehkä
jatkossa sitten on.
Minuun tällainen dekkarityyppi puree tietenkin mainiosti.
Ajankuvaa, eläytyvää epookkia ja historiallisia yksityiskohtia enemmän kuin
järjetöntä tuhoa, verta tai jotain yliluonnollista kauhua.
Ei tuntunut keväältä
Viipuri oli sisällissodassakin yksi merkittävistä
tapahtumapaikoista. Oikeastaan sisällissota alkoi siellä jo aseellisina
yhteenottoina hieman aiemmin kuin muualla ja jatkui myös pisimpään, koska
Tampereen ja Helsingin menetettyään punaisten johtohenkilöt pakenivat itää
kohti ja yrittivät pitää hallintoaan kasassa vielä Viipurista käsin. Rautatie
Pietariin oli äärimmäisen tärkeä; sitä pitkin liikkuivat apujoukot ja
asetoimitukset.
Teemu Keskisarjan
’Viipuri 1918’ (julkaistu 2013) on
hänen taattua laatuaan. Hän käy tutkijan huolellisuudella läpi kaikki tapahtumat,
ajat ja paikat, mutta siitä ei synny puuduttavaa luettelointia, sillä hän osaa
kutoa niihin kaikkiin mukaan inhimillisen näkökulman yksilöiden kautta.
Merkittäviä – ja merkillisiä – yksilöitä Viipurin
taistelujen melskeestä löytyykin poimittavaksi. Voittoisan valkoisen armeijan
osalta Viipurin rintama oli paikka, jonne sen ylipäällikkö kenraali Mannerheim
ei ehtinyt ollenkaan, vaan joutui vastentahtoisesti antamaan ’paikallisen
tähden’ eli alle kolmikymppisen jääkärikapteeni Aarne Sihvon loistaa siellä.
Virallisesti Itä-Armeijan johtoon nostettiin kuitenkin kenraali Ernst Löfström,
josta ei pitänyt sen enempää Sihvo kuin Mannerheimkaan. Punaisella puolella
johtohenkilöt olivat vieläkin persoonallisempia, kuten kuvaukset esimerkiksi Jallu
Kaipiaisesta tai Heikki Kaljusesta osoittavat. Keskisarja ei henkilöissään
keskity pelkästään johtajiin, vaan katsoo tilanteita myös niin monien
rivihenkilöiden kautta, kuin vain hajanaiset lähteet myöten antavat.
Viipurissakin sisällissota oli lopulta hyvin ruma ja verinen;
karjalaisuuteen yleensä liitetty kepeys oli siitä kaukana. Molemmat puolet
syyllistyivät tekoihin, joista ei kunniatauluja kaiverrella. Punaiset riehuivat
muun muassa lääninvankilassa, valkoiset puolestaan teloittivat linnan valleilla
yhteen kasaan kaksisataa siviiliä, koulupojista vanhuksiin, vain koska nämä
olivat venäläisiä tai ainakin näyttivät siltä. Komentosuhteet ja päätöksistä
vastuulliset ovat jälkikäteen tutkittaessa kummasti kadonneet.
Moni sai, Keskisarjaa siteeraten ’ kärsiä rangaistuksen
omasta pienuudestaan ja historian suuresta, armottomasta sattumasta.’
***
2 kommenttia:
Kiinnostavia kirjoja kaikki kolme, ainakin tuo Keskisarjan teos on luettava.
Omatkin juuret ovat Karjalassa. Muistan vanhempieni kertoneen olleensa lapsena Viipurin torilla perunoita myymässä. Haikailivat usein takaisin mutta kun olivat kerran vanhoina päivinään bussimatkalla käymässä Viipurissa, olivat lopun elämäänsä ihan hiljaa.
Neuvostoliittoa henk.koht muistamattomalle sukupolvelle, johon itse kuulun, Viipuriin ja Pietariinkin matkustaminen on takuulla emotionaalisesti helpompaa kuin esim. sodan jälkeen syntyneille.Viipurin kansainvälinen menneisyys rajakaupunkina on kiinnostavaa ja hyvä että siitä kirjoitetaan monipuolisesti ja monen eri sukupolven näkökulmasta.
Lähetä kommentti