Näin toukokuussa liput liehuvat usein; muistetaan työväkeä, ylioppilaita, äitejä, suomalaisuutta ja sodissa kaatuneita. Mitä tästä juhlasumasta enää puuttuu?
Ensi vuonna koittavaa itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlaa
valmistellaan niin ikään jo tänä keväänä monin tavoin. Odotan ja toivon, että
suunnittelijat löytävät suomalaisuudesta tulevaan juhlavuoteen jotain raikasta
ja sykähdyttävää. Ei siis joka kaupunkiin ja kesäteatteriin Tuntematonta
sotilasta, vaan jotain ihan muuta, kiitos.
Suomalaisen kirjallisuuden kestosuosikkeihin, Väinö Linnan
’Täällä Pohjantähden alla’ -hahmoihin en minäkään kyllästy, mutta niiden
rinnalle haluan nostaa Eeva Joenpellon ’kunnialla’ ja ’ihmisiksi’ elämäänsä
elävät henkilöt. Joskus he ovat niin
järjettömän suoraselkäisiä, että vallan jäykistyvät haarniskansa sisään ja
kuolevat sinne seisaalleen, mutta ovat yhtä kaikki ihailtavan komeita hahmoja.
Sitä paitsi heidän kaltaisiaan on kansassamme elänyt ja ollut,
ihan oikeasti. He osaltaan pitivät suomalaista yhteiskuntaa pystyssä silloin,
kun sitä uhkasivat erilaiset ääriliikkeet, sodat tai ’iske, rahasta ja poistu’
-miehet. Lieneekö heitä enää muualla kuin kirjallisuudessa?
Varokaa keski-ikäistä
naista
Mikä etiäinen lie päähäni iskeytynyt, kun kevään korvalla
sain yllättäen ajatuksen lukea uudestaan Eeva
Joenpellon kuulun Lohja-sarjan ensimmäisen kirjan, ’Vetää kaikista ovista’ (1974).
Muistan, kuinka muinainen lukion äidinkielen opettajamme
luetutti kirjan meillä silloin melko tuoreeltaan. Ymmärsin, että hän piti sitä
suuressa arvossa ja kyllähän kirjasta jo tuolloin kirjoiteltiin paljon
lehdissäkin. Kirjasta ei tietenkään silloin vielä tiedetty tulevan Lohja
-sarjan ensimmäinen teos, mutta jotain merkittävää kyllä havaittiin
tapahtuneen.
Luin siis kirjan koulua varten ja pidin siitä muistaakseni
laimeasti. Osasin jo Pohjantähden melkein ulkoa, koska se oli kesien
sadepäivien kestolukemiseni ja pystyin sijoittamaan Joenpellon kirjan
tapahtumat ajallisesti samoihin historian vaiheisiin, sisällissodan
päättymiseen ja 1920-luvun jännitteiseen nousukauteen, mutta mitään
järisyttävää vaikutusta kirja ei tehnyt.
Nyt kun palasin kirjan ääreen neljäkymmentä vuotta
vanhempana, oli tunne täysin toinen. Suorastaan haukoin henkeäni ja välillä
laskin kirjan käsistäni kävelläkseni hiukan ja sulatellakseni päässäni
risteileviä ajatuksia. Kerrassaan loistavaa ihmiskuvausta! Pinnalta katsoen ei
tapahdu niin suuria; ainakaan tilanteita ei suuremmin dramatisoida vaan niistä
ikään kuin kerrotaan jälkikäteen tai kuullaan huhupuheena, mutta henkilöiden
sisällä myllertävät tunnetilat ja ajatuksista nousevat syyt, jotka johtavat
toiminnassa näkyviin seurauksiin, on kuvattu uskomattoman intensiivisesti. Ihmisten
sisällä vellovan hurjan energian melkein tuntee lukiessaan.
Tajuan nyt, etten silloin muinoin teininä kerta kaikkiaan
olisi pystynytkään ymmärtämään niitä kirjan hahmoja, jotka nyt olivat tässä
toisessa lukukokemuksessa ne merkittävimmät. Poskeni sai nyt hehkumaan tuo
säyseäksi ylenkatsottu, melkein huonekalun asemaan avioliitossaan alennettu
keski-ikäinen kauppiaanrouva Salme, raivoisan sisunsa viime rippeillä hengissä
pysyvä, lähes kaiken menettänyt punaleski Tilta ja jopa Salmen ikivanha piika
Mari, joka venäläisten klassikkonäytelmien njanjojen tapaan haahuilee ikään
kuin ylimääräisenä tilanteisiin, sotkee, unohtelee ja kuitenkin lausuu
puolivahingossa suurimmat totuudet ’jotka viäl multakokkareenakin muistaa’.
Olin lukiolaisena varmaankin henkisesti lähinnä nuorempia
naishahmoja; lapsellista Anjaa tai mukavuudenhaluista Inkeriä, jos nyt yleensä
pystyin vielä kehenkään heistä samaistumaan. Kirjan miehet ovat ulkonaisesti
toiminnan eteenpäin viejiä; he määräävät, ostavat, rakennuttavat, juonittelevat,
pyrkivät asemiin, voittavat tai häviävät. Aika useinkin häviävät. Heissä Joenpelto tekee jaon suoraselkäisiin ja
ketkuihin, mutta heidän sisäinen maailmansa ei ole niin pakahduttava kuin
naisten, joiden kuvaajana Joenpelto on tässä kirjassa aivan huikean hyvä.
Samoista henkilöistä Joenpelto kirjoitti Lohja -sarjaa vielä
kolme kirjaa lisää. Niistä syntyi komea pitkä historian kaari, samaan tapaan
kuin Koskelan suvusta Pohjantähdessä. Seuraavat kirjat eivät kuitenkaan yllä
tunnelmassaan ’Vetää kaikista ovista’ -tasoiseen huimaan energialataukseen.
Ihmisiksi on voitava elää
Puhuin etiäisestä edellisessä siksi, että en ollut
ajatellutkaan Eeva Joenpeltoa moneen vuoteen, kunnes sitten äkkiä päätin lukea
’Vetää kaikista ovista’ uudelleen. Ja kappas vaan, suunnilleen viikko tuon
havahduttavan lukukokemuksen jälkeen huomasin kirjaston hyllyssä uudehkon Eeva
Joenpelto -elämäkerran. Helena Ruuska oli kirjoittanut syksyllä 2015
ilmestyneen ’Eeva Joenpelto, Elämän
kirjailija’-teoksen. Nappasin sen heti luettavakseni. Nyt on taas
Joenpellon aika!
Joenpellosta on tehty elämäkerta aiemminkin; uskontotieteilijä
Tiina Mahlamäki kirjoitti hänestä jo 2009 ja selailin senkin kirjan nyt läpi,
kun kerran Joenpeltoon oikein sukelsin. Eeva Joenpelto oli uransa ajan WSOY:n kirjailija ja
kustannustalonsa ’suuri tähti’ 1970- ja 1980-luvuilla. Finlandia-palkinnon hän
sai ’viimein’ 1994 kirjasta ’Tuomari Müller, hieno mies’. Ruuskan kirjoittama
uudempi elämäkerta on saanut tukea WSOY:n säätiöltä ja kustannustalon
henkilöstö ja arkistot ovat olleet käytettävissä. Kirjoittajan ote on nyt
’rempseämpi’ kuin ensimmäisessä elämäkerrassa; toisten kirjailijoiden
kateelliset kommentit, Joenpellon avioeron katkerat vaiheet ja molempien
poikien traagiset kuolemat esitetään suoremmin. En tiedä, tuliko esille silti
mitään merkittävästi aivan uutta, mutta kuva on toki elävämpi, rosoineen
kaikkineen.
Eeva Joenpelto syntyi 1921, joten hänen lapsuudessaan
sisällissodan tapahtumat, arvet ja katkeruudet olivat aikuisten puheissa ja
asenteissa vielä aistittavissa. Joenpellon suvusta löytyi vääryyksiä ja
taloudellisia menetyksiä kokeneita isovanhempia, vanhemmat taas surivat
menettämiään lapsia; toiset menehtyivät tauteihin ja juuri aikuiseksi ehtineen
pojan vei toinen maailmansota. Menetykset, tappiot, luopumiset ja hautajaiset
toistuivat. Silti Eeva Joenpellon elämä oli myös hyvää ja ’parempiosaista’; hän
eli suhteellisen hyvinvoivaa maalaiselämää, pääsi kouluun, saattoi opiskella ja
hankkiutua Helsinkiin töihin.
Avioliitto kustannustoimittajan, myöhemmin kustannusyhtiö
Tammen toimitusjohtajan, Jarl Hellemannin kanssa teki Joenpellon elämästä
laajasti koti- ja ulkomaisen kirjallisuuden ympäröimää. Hän tiesi ja tunsi
tarkkaan myös kustannusmaailman sisäiset kiemurat; ongelmat ja mahdollisuudet.
Oma kirjailijanura alkoi varovasti 1940-luvun lopulla. Vuonna 1955 ilmestynyt
’Neito kulkee vetten päällä’ oli ensimmäinen suurempi menestys. Kirjoja syntyi
tasaiseen tahtiin suunnilleen parin vuoden välein ja hän oli julkaissut jo 16
kirjaa ennen vuoden 1974 kesää.
Elämäkerran mukaan Joenpelto oli jo kauan kamppaillut
avioliitossaan, mutta uskoi ja toivoi vielä asioiden korjaantuvan. Pojallakin
oli vakavia ongelmia. Kirjailijan oma terveys reistaili, etenkin niska ja kädet
kipeytyivät sietämättömästi. Kun aviomies kuitenkin ilmoittaa lähtevänsä
lopullisesti, itsensä hylätyksi ja loukatuksi tuntenut, ahdistunut Joenpelto teippaa
kipeät kätensä ja sulkeutuu kesäksi saunakamariinsa kirjoittamaan raivon
vallassa muutamassa viikossa valmiiksi lopullisen version työn alla olleesta
kirjastaan. Kustantaja pistää oitis painokoneet hyrräämään ja ’Vetää kaikista
ovista’ on syksyn Tapaus. Jälkiviisaana voi todeta, että tuo lataus totta vie
tuntuu tekstissä. Eipä tarvittu tarinankuljetuksen avuksi turhanaikaista
vatvomista, lässytystä tai luonnonkuvausta.
Lohja-sarjan menestyksen siivittämänä Eeva Joenpelto saattoi
ulkoisestikin elää kirjojensa henkilöhahmojen tapaan pää pystyssä ja kunnialla,
vaikka elämä kuinka murjoi. Kotimaisemiinsa Sammattiin hän rakennutti valtavan,
runsaat 32 metriä pitkän hirsitalon. Tämä Vares-Kantola oli tyyliltään menneen
ajan suuren maatalon päärakennus, mutta sitä asui vain Joenpelto kissoineen. Talo on viime vuodet toiminut WSOY:n Säätiön
hallinnoimana kirjailijaresidenssinä, vuonna 2004 kuolleen Joenpellon
testamenttimääräyksen mukaisesti.
Jaksaa, jaksaa,
jaksaa
Eeva Joenpelto näyttäytyi
julkisuudessa uhmakkaan pystypäisenä, vahvana naisena, mutta ei halunnut tulla
määritellyksi ’naiskirjailijaksi’ tai ’vahvojen naisten esiin nostajaksi’ eikä
tahtonut feminismin sanansaattajan rooliakaan. Tästä huolimatta juuri naisten
kuvaajana Joenpelto oli selkeästi parhaimmillaan ja osuvimmillaan. Hän
kirjoitti toki myös miehistä, paljonkin, ja myöhempien kirjojen ihanteelliset, suoraselkäiset, hienot ja melkeinpä yli-kunnialliset päähenkilöt olivat
nimenomaan miehiä. Ehkä hän halusi tuoda julki, että tällaisiakin miehiä on,
vaikka he jäävät liian usein röyhkeämpien varjoon.
Joenpellon viimeiseksi kirjaksi
jäi vuonna 2000 ilmestynyt ’Uskomattomia
uhrauksia’. Siinä päähenkilönä on jälleen kelpo mies, kaikkensa
maataloudelle ja osuustoiminnalle uhrannut agrologi Nygren, jonka koko elämä on
luhistumassa. Kelvoton liikkeenjohto ja pröystäily kaataa osuustoiminnallisen
yrityksen, maaseutu-yrittäjät eivät saa enää mistään tukea ahdinkoonsa ja Nygren
itse päätyy parantumattomasti sairaana kalsean ja teknokraattisen
hoitokoneiston kynsiin.
Tässä kirjassa jo 79-vuotias
Joenpelto ei etäännytä tarinaansa historiallisen epookin turviin, vaan karu
aikalaisnäkymä on kuin suoraan kenen tahansa tuttavapiiristä. Oman pojan
pitkitetyn kuolinkamppailun seuraaminen toi varmasti Joenpellon tässä kirjassa
esittämään sairaanhoidon kritiikkiin erityistä poltetta. Elämä on luopumista ja tämäkin kirja päättyy
hautajaisiin. Hienot miehet haudataan, ketkummat jatkavat edelleen ja sitkeä
nainen, tässä tapauksessa vanha kampaaja väsyneillä jaloillaan, pitää pystyssä
romahtelevia sukulaisiaan.
Hyvä Suomi!
***
2 kommenttia:
Löysin Kirjatarhan Facebook-sivut ja tutustuin tähän blogiin. Olen Joenpelto-fani ja täysin samaa mieltä blogin kirjoittajan kanssa - Eeva Joenpelto on henkilökuvauksen mestari.
Brita
Eeva Joenpelto ei ollut vielä 2000 luvullakaan onneksi täysin unohdettu sillä luin itse äidinkielen opettajani suosituksesta yläasteikäisenä teoksen Uskomattomia uhrauksia.Minulle kävi kuten sinulle lukioikäisenä: pidin teosta pitkäpiimäisenä enkä oikein samaistunut henkilöhahmoihin.Muistan kuitenkin pitäneeni teosta hyvin kirjoitettuna ja siitä syystä opettavaisena lukukokemuksena.Ehkä teen kuten sinä ja tartun Joenpeltoon nyt uudelleen.Taitava kirjailija on tavallaan aina ajankohtaista luettavaa
Lähetä kommentti