Totinen ja eleetön kansamme on tässä asiassa ottanut kantaa
vahvasti tunteella. On nähty äänestystuloksesta
kuulleita vanhoja miehiä itkemässä onnen ja helpotuksen kyyneleitä, kun he
vihdoin kokevat saavansa yhteiskunnan luvan elää rakkaimpansa kanssa elämänsä
loppuun. On nähty nuori mies, bussikuski, niin raivoa täynnä, että hän käytti
työvuoronsa pauhaten korvanappiinsa kaikkien matkustajien kuultaville, kuinka
hän muuttaa pois Suomesta, joka on muuttumassa niin kuvottavaksi ja moraalittomaksi,
ettei täällä voi asua. Täytyy nuoren
miehen sitten alkaa katsella Venäjän suuntaan tai siitä idemmäs. Islamilaiset maat ehkä hänelle kelpaisivat ja
monet roomalaiskatoliset tietysti, niissähän yhteiskunnan todellisuus ja
lainsäädäntö ovat hyvin kaukana toisistaan monessa muussakin asiassa. Koko Skandinavia ja läntisempi Eurooppakin on
tämän lakimuutoksen jo tehnyt. Tanskassa asiasta on jo neljännesvuosisadan
kokemus, eikä siellä nyt ihan turmioon ole jouduttu.
Kaiken takana on pelko, tietenkin. Erilaisuuden pelko,
muutoksen pelko, uuden vielä tuntemattoman pelko. Homoseksuaalisuus ei ole enää yhteiskunnan
mielestä tauti eikä se ole rikos, mutta se on niin pienen vähemmistön
ominaisuus, että se pelottaa ja hämmentää enemmistöä. Miten ’sellaisten’ kanssa oikein sitten
toimitaan? Kuka on mies tai kuka on vaimo, miten niitä nyt voi kaksi olla? Ja
jospa on lapsia? ’Sellaisten perheiden’ lapsia varmaan sitten kiusataan
koulussa. Niin että kuka siellä koulussa kiusaa? Vanhakantainen julma opettaja? Sellaisia kasvattajiako meillä oikein
yliopistoissa koulutetaan? Vai niiden kaikkien kunnollisten, tunnollisten, perinteisten
perheiden lapsetko? Oppivatko he
sellaista käytöstä kotoa, normin mukaisesti eri sukupuolia olevilta ’hyvän
perheen’ vanhemmiltaan? Eihän se voi olla mahdollista.
Uskon todellakin ihmiskunnan edistykseen, vaikka se niin
tuskallisen hidasta onkin. Siksi uskon myös, että pystymme kyllä sopeutumaan tähänkin
uuteen asiaan lopulta ilman hirmuisen suuria traumoja. Ajatelkaa nyt, minkä kokoluokan muutoksia
ennen vanhaan kestettiin; pantiin
viralta kaikki entiset jumalat, sitten jumalan maanpäällinen sijainen ja sitten
jumalan valitsema hallitsija toisensa jälkeen.
Helppo olla rohkea,
jos ei pelkää
Kuvataiteilija, piirtäjä ja kirjailija Tove Janssonin
syntymästä on tänä vuonna kulunut sata vuotta ja hän on ollut monin tavoin
esillä juhlavuoden aikana. Näyttelyiden ja elämäkertakirjojen (ks. tämän blogin
tammikuu 2014) lisäksi on julkaistu myös kokoelma hänen autenttisia kirjeitään.
’Kirjeitä Tove Janssonilta’ (2014) kokoelman ovat toimittaneet Boel Westin
ja Helen Svensson ja suomentaneet Jaana Nikula ja Tuula Kojo.
Kokoelmassa on kirjeitä perheenjäsenille, ystäville ja
rakastetuille. Muutama viimeisin kirje käsittelee pääasiassa vain työasioita. Kirjeiden
päiväykset ulottuvat vuodesta 1932 vuoteen 1988, tulevaisuuttaan pohtivasta
18-vuotiaasta vanhaan, vielä saarellaan sinnittelevään 74-vuotiaaseen Toveen. Pelkästään tällaisen kehityskaaren lukeminen
on kiehtovaa, saati sitten niin monitahoisen persoonan kuin mitä Tove Jansson
oli. Haikeus iskee mieleen: tällaisia kirjeitä ei enää nykyihmisistä jää.
Kellään ei ole säilössä kirjeitä, kun kukaan ei enää niitä kirjoita. Useimmat ihmisten
nykyiset some-raapustukset eivät taida ansaitakaan pidempää säilytystä, luulen.
Tove Jansson rakastui ensi kertaa naiseen vähän päälle
kolmikymppisenä, juuri toisen
maailmansodan jälkeen. Asia tuli hänelle ’pyytämättä ja yllätyksenä’, mutta
salailematta ja kiertelemättä hän kirjoittaa asiasta luotetuille ystävilleen. Suhde kesti vain muutaman viikon ja Tove pohdiskeli,
onko hän ’siirtymässä kokonaan kummitusten puolelle vaiko ei’. Kummitus, spöke,
oli lesboista tuolloin käytetty ilmaus. Tuohon aikaan ’avioliiton ulkopuolisten’ suhteiden hoitaminen oli
ylipäänsä kovin hankalaa, sillä silloinkin kun Tove seurusteli miehen kanssa, hän
tuskaili ’kuinka aina täytyy pelätä jos ateljeen ovikello soi’ ja hän pohtii,
kuinka helppoa olisi, jos olisi naimisissa, koska silloin voisi salailematta sanoa
vain ovella: Tule joskus toiste, nyt ei sovi, sillä mieheni nukkuu.
Tove Jansson eli lopulta elämästään 45 viimeisintä vuotta onnellisesti
yhdessä rakastettunsa taiteilija Tuulikki Pietilän kanssa, näin jälkeenpäin
katsottuna oudon rauhassa. Hän oli jo 1950-luvun lopulta lähtien ’julkilesbo’
eikä kuitenkaan ollut. Hän oli herttainen lastenkirjojen tekijä, arvostettu
kuvataiteilija, joka teki jopa kirkon alttaritaulun, palkittu siellä ja täällä.
Vieraana presidentin linnan itsenäisyyspäivän vastaanotolla yhdessä Tuulikin
kanssa. He asuivat kaikki kesät yhdessä
pikkuruisessa saarimökissään ja talvet kaupunkiateljeessa.Toinen toisessa
osoitteessa, toinen toisessa, mutta kas, ullakon kautta heillä oli pääsy
toistensa asuntoihin. Ei ainuttakaan kohua, ei julkista lausumaa muusta kuin
muumeista: on helppoa olla rohkea, jos
ei pelkää. Ei pidä pelätä möröä.
Kapitalistinen
rappioilmiö
Kirjailija, dramaturgi ja näyttelijä Pirkko Saisio on saanut olla Suomen virallinen ’julkilesbo’ aivan kyllästymiseen
saakka. Hän on toki sitä halunnutkin ja ollut aktiivinen, mutta välillä hän on
jo antanut tuskastuneita lausuntoja:
ettekö te kerta kaikkiaan ketään muuta nyt löydä, olenko minä tämän maan ainut
paneelikeskustelija tai haastateltava tästä aiheesta.
Saision Finlandia-palkittu ’Punainen erokirja’ vuodelta 2003 on erinomaisesti kirjoitettu ’fiktiivinen’
kuvaus Pirkko-nimisen nuoren naisen sukupuolisen suuntautumisen ja ammatillisen
suuntautumisen selkiintymisestä 1970-luvulla, kun taiteilijoiden
edistyksellisyys edellytti myös taistolaisvasemmistolaisuutta. Selvää on, ettei Neuvostoliitossa ei ole homoseksuaalisuutta,
miten voisikaan, koska se on kapitalistinen rappioilmiö. Fiktiivinen kirja on sikäli,
että kaikki muistot ovat fiktiivisiä ja valikoituneita, eikä niiden
todenperäisyyttä voi todistaa, Saisio sanoo. Jotkut henkilöt kirjassa esiintyvät
koko nimellään, jotkut vain lempinimillä tai kuvauksilla tyyliin ’klovnisilmäinen'.
Kun aikoinaan aloin lukea kirjaa, olin pettynyt. Ai näin
harvoja, näköjään lyhyitä lukuja, ja ensimmäinen luku kertoo siitä, että
varsinainen käsikirjoitus katosi kokonaan, kun kirjailija painoi vahingossa ’delete’
nappulaa. Pelkällä kuuluisalla nimelläkö
kustantaja koettaa tätäkin myydä. Vaan kun alkuluvusta on päässyt, tulee kirjan
erinomaisuus ilmeiseksi. Mitä vähemmän selityksiä, mitä lyhyemmät luvut, sitä
tiiviimpää ja iskevämpää teksti on.
Luvut ovat kuin kuvia elokuvasta, kohtauksia, välähdyksiä,
jotka selvittävät monimutkaisia asioita ja tilanteita parilla lauseella. Lähes pakahduttavia ovat kuvaukset, kuinka
Pirkko selvittää tilannettaan järkyttyneelle äidilleen, kommunisti-isälleen ja
Agit-Propia huudattaville ystävilleen. Niin moneen hänelle rakkaaseen kuvioon hän vain
ei millään sovi. Toki tiiviiden
kohtausten ymmärtämistä helpottaa taustatieto, että Saisio on opiskellut
Teatterikoulussa, että hän on kirjoittanut ensimmäisenä kirjanaan romaanin
Elämänmeno ja että hänellä on tytär.
Toinen todellisuus
Pysytään edelleen homoseksuaalisuuden teemassa, mutta
vaihdetaan näkökulmaa vähän kauemmas. Dekkareita tulee luettua mukaviksi kirjallisiksi välipaloiksi, ja
sellaisena tartuin myös päällepäin aivan pöhköltä näyttävään ’Gigolomurha’ nimiseen kirjaan(2002,
suomennettu 2014), jonka kirjoittaja on minulle ennestään tuntematon
turkkilainen Mehmet Murat Somer. Mies on kansitekstin mukaan varsinainen
multitalentti; teollisuusinsinööri, liikkeenjohdon konsultti, kirjailija,
käsikirjoittaja ja musiikkikriitikko.
Turkki on islaminuskoinen maa, joka tunnetusti tasapainoilee Euroopan ja Aasian välillä, kaupunkien
maallistuneen ja länsimaistuneen yhteiskunnallisen kehityksen ja maaseudun
perinteisten islamististen arvojen
ristiaallokossa. Nykyisin siellä eletään kai islamilaisuuden nousukautta
presidentti Erdoganin johdolla.
Homoseksuaalisuus sinänsä ei ole Turkissa mitään uutta, paremminkin
päinvastoin. Homoseksuaaliset suhteet ovat olleet lain mukaan sallittuja jo
peräti vuodesta 1858, siis suunnilleen 120 vuotta aiemmin kuin Suomessa. Tämä
tarkoittaa siis, että miehillä voi toki olla kauniita nuoria poikia, pikku
lemmikkejä, mitäpä tuosta. Ainakin niin kauan, kun he vielä ovat nuoria ja
kauniita. Perhesuhteisiin nämä eivät liity mitenkään, virallisia parisuhteita ne eivät voi olla, avioliitosta nyt puhumattakaan. Naisten
välinen homoseksuaalisuus sen sijaan on virallisesti käsittämätöntä mutta
tietenkin tuomittavaa.
Dekkarin päähenkilö on homo, joka omistaa Istanbulissa transvestiittiklubin
ja päivisin työskentelee ylen taitavana tietokonehakkerina ja on lisäksi
amatööri-yksityisetsivä, joka muiden touhujensa ohessa ratkoo rikoksia omin
päin. Tässä tarinassa pyörii ystävällinen ja aikaansaava iso transu,
pyörätuolissa istuva supernörtti-homo, jumalaisen kaunis valitettavasti hetero-lakimies,
pari hyytävää naishahmoa suvun kunniaa vaalimassa ja vastenmielinen niljake
taksikuski, joka ylläpitää nuorta sukulaispoikaa palveluksia vastaan. Taksikuskilla on tietenkin vaimo, kuten kunnon
miehellä kuuluukin. ’Tein hänelle kolme lasta peräperää, että pysyy työllistettynä
eikä sotkeennu minun asioihini. Kesällä lähetän heidät kaikki sukulaisiin
kahdeksi kuukaudeksi, että saan rauhassa opettaa poikaa.’
Ihan karnevaalilta juttu tuntui, eikä se ollut varsinaisesti
jännittäväkään, itse asiassa en enää edes muista kuka sen gigolon lopultakin
oli murhannut, vaikka luin kirjan aivan äskettäin. Kiinnostavaa ja välillä jopa
hauskaa oli ympäristön kuvaus klubeineen ja outoine tyyppeineen. Saattaahan Istanbulista
tällainenkin alakulttuuri löytyä, vai oliko se rakennettu amerikkalaisia
esikuvia soveltaen, tiedä häntä.
1 kommentti:
Olen aina miettinyt Tove Janssonin kohdalla sitä, että hänen parisuhteensa jätettiin vähemmälle huomiolle myös siksi, että hänen aikanaan suomalaisessa julkisuudessa ei ruodittu kaikkien romanttisia suhteita yhtä avoimesti kuin nykyään. Kirjailijasta uutisoitiin kirjailijana, puolison nimi saatettiin mainita, mutta heidän seksielämästään ei esitetty julkisesti räikeitä analyyseja. Näin ollen voidaan ajatella, että tietynlainen kaapissa oleminen oli hänen kannaltaan positiivinen asia. Muutokset vievät aina oman aikansa ja on toisaalta hyvä,että nykyään pidetään julkisuudessa yllä tietynlaista "homo identiteetti diskurssia." Joskus toisaalta toivoisi, että tietyissa yhteyksissä ihmiset saisivat myös edustaa jonain muunakin, esim. taiteilijoina kuin pelkästään oman seksuaalisen suuntautumisensa "asiantuntijoina."
Lähetä kommentti