Ihmisparkaa pommitetaan ristiriitaisilla
markkinointiviesteillä: vietä ’älä osta mitään’ päivä, ajattele
hiilijalanjälkeäsi, maailma hukkuu muovijätteeseen ja ilmasto pilaantuu
lopullisesti, pidä edes lihaton lokakuu jos et muuhun pysty…Toisaalta kaikki
kaupat ovat jälleen aikaistaneet joulumarkkinoitaan, kimallus ja krääsä on nyt
jo kaivettu esille marketteihin ja mainoslehtiset tyrkyttävät kaksi kuukautta
ennen juhlapyhää tonttukuvioisia töppösiä ja kynttelikköjä, vaikka ulkona on
lämpimämpää kuin juhannuksena. Osta ihminen, osta! Pelasta kansantalous, nosta
tallottua itsetuntoasi, kuluta jotta olisit olemassa.
Kuinka kauan tavaran tuoma onnellisuus kestää? Kaupasta kotiin
asti vai jopa viimeiseen osamaksuerään? Kun lahjapaperit on saatu revittyä
lattialle, valtaako mielen entinen tyhjyys? Sain tämän mutta haluankin nyt jo
jotain muuta. Jos pitäisi koota laatikkoon ne muutamat, oman elämänsä todella tärkeät, merkittävät tavarat, mitä
siihen laatikkoon lopulta jäisi laitettavaa? Puuttuisiko siitä aina jotain?
Luulen, että minun laatikossani olisi joku kirja. Mikä
kirja, sitä en vielä osaa varmuudella sanoa.
Omanarvontunnon, identiteetin ja aseman pönkittäminen
esineitä hamuamalla ja ulkokuorta koristelemalla ei tietenkään ole mitään
uutta. Olen taas lueskellut ’suosikki vuosisataani’ 1700-lukuun kytkeytyviä
kirjoja. Tällä kertaa kolmen pinkkaa
yhdistää ranskalaisuus ja sen aatelisten ylelliset elämäntavat ja
äärimmäisyyksiin menevä turhuus, kauniiden ja erikoisten esineiden tavoittelu
ja tietenkin parfyymit.
Näkymätön mahtitekijä
Saksalaisen Patrick
Süskindin kirjoittama Parfyymi oli
vuoden 1985 suurmenestys kautta maailman ja luin sen heti uutena
(suomenkielinen käännös 1986 ) ensimmäisen kerran. Olen lukenut sen useampaan
kertaan myöhemmin eikä sen lumo haihdu. Kirjan tarinasta on tehty myös elokuva, mutta
se ei päässyt lähellekään kirjan vaikuttavuutta. Kirjan ydinasiat tapahtuvat lukijan pään
sisällä, niitä ei yksinkertaisesti voi kuvina näyttää.
Süskind ei ole Parfyymin jälkeen julkaissut paljon mitään, vain
muutaman novellin, mutta yksi täysosuma onkin jo enemmän kuin useimmille
kirjailijoille koskaan suodaan. Tarina
ei ole kovin pitkä, kirjailijan käyttämä kieli ei ole mitenkään erikoista, se
ei pursua ylettömän runollisia ilmauksia eikä omintakeista sanastoa, siinä ei
kikkailla ajan eikä näkökulman muutoksilla. Silti sitä on vaikea laskea käsistään ennen
viimeistä sivua, hyvän kirjan selkeä merkki siis. Siinä on yksinkertaisesti
hyvin kerrottu, oivalluksia ja yllättävyyttä täynnä oleva tarina, joka saa
ajatukset liikkeelle ja askarruttaa jälkeenpäinkin lukijan mieltä pitkään.
Kyse on hajuaistista ja hajuista, tuoksuista. Niitä ei näe
ja niitä ei oikeastaan pidä kovin merkittävinä, mutta ehkäpä ne määräävät
toiminnastamme paljon enemmän kuin ymmärrämmekään. Kenties näihin näkymättömiin
aistikokemuksiin vaikuttamalla voi käyttää valtaa, suorastaan äärimmäistä
valtaa.
Parfyymin päähenkilö on Ranskassa 1740-luvulla elävä
Grenouille, löyhkäävän kalatorin perkuujätteisiin syntyvä erittäin ei-toivottu
ihmispolo, jota kulkukoirat eivät kuitenkaan syöneet vastoin hänen äitinsä oletusta. Grenouille omaa kaksi merkillistä ominaisuutta; hänellä ei ole
kerrassaan minkäänlaista omaa tuoksua, häntä ei voi haistaa, mutta hänen oma
hajuaistinsa on äärimmäisen tarkka ja herkkä.
Grenouille on orpo, hyljeksitty, ulkoisesti ruma tai
melkeinpä mitätön ja hän saa osakseen juuri niin kovaa kohtelua kuin voi
kuvitella. Hän hahmottaa ympäristöään nenällään, haistamalla. Ihmiset eivät
piittaa hänestä, mutta eläimet säikähtävät ja kaihtavat häntä, koska hänellä
ei ole hajua. Pikkuhiljaa Grenouille alkaa ymmärtää oman erityislaatuisuutensa.
Kirjan kiehtovimpia kohtia ovat kuvaukset siitä, kuinka Grenouille päättää paeta
ahdistavaa maailmaa, vihamielisiä ihmisiä ja päälletunkevia hajuja
sulkeutumalla äärimmäisen syrjäiseen vuoristoluolaan, jonka uumenissa hänen
hajuaistinsa saa levätä ja hänen on turvallista olla.
1700-luvun maailma on aivan täynnään kaikenlaisia hajuja;
jätteet mätänevät kaduilla, ruoka pilaantuu lämpimässä nopeasti kun
kylmälaitteita ei ole, ihmiset ja eläimet löyhkäävät koska peseytyminen ja
hygienia eivät ole nykymallissaan. Parfyymit on kuitenkin jo keksitty ja niitä
tuotetaan monin eri menetelmin, sekä kemiallisesti että suoraan kasveista
uuttamalla ja säilömällä. Grenouille päätyy tietenkin työskentelemään parfyymien valmistukseen,
koska hänen hajuaistinsa on uusien tuoksusekoitusten tekoon aivan ylivertainen.
Kuvaus parfyymien valmistusprosessista onkin kiintoisaa luettavaa jo sinällään.
Kirjan jännitys ja lumo tiivistyy kuitenkin tuoksuun, jonka
Grenouille haluaa tehdä vain itselleen. Mistä aineksista hän ihmeellisimmän
parfyyminsa valmistaa ja minkälaisen vaikutuksen hän sillä saa aikaan?
Loppuratkaisu on yllättävä ja sen voi tulkita viittaavan moniin muihinkin asioihin.
Mitä siis oikeastaan tapahtui? Tapahtuuko
näin muulloinkin?
Keksijän elämä
Edellä keskityttiin tuoksuihin ja nyt ovat vuorossa äänet. Amerikkalainen, sittemmin lastenkirjoja ja
tiedeleluja tehnyt kirjailija Allen Kurzweil julkaisi kirjan Elämän laatikko vuonna 1992,
suomenkielinen käännös on vuodelta 1994. Alkuperäinen nimi Case of Curiosities
kenties kertoo selvemmin mistä on kyse.
Ollaan edelleen 1700-luvulla ja Ranskassa. Eräillä Ranskan
ja Sveitsin alueilla oli tapana koota ihmisestä muistoesinelaatikko; pieniä lokerikkoja,
joihin talletetaan kunkin elämänvaiheen merkittävimmät esineet. Ehkä ne ovat
aivan tavallisia, ehkä hyvinkin outoja ja merkillisiä. Ne kuitenkin symboloivat
jotain, mikä tämän kyseisien ihmisen mielestä on ollut tärkeintä hänen
elämässään.
Kirja kertoo Claude Page –nimisen mekaanisten kojeiden
rakentajan muistoesinelaatikosta ja sen taustalla olleesta elämästä. Tarina
polveilee maaseudulta Pariisiin, pikkukylän rauhasta lähestyvän Ranskan suuren
vallankumouksen pauhuun. Eletään innostunutta uuden keksimisen aikaa; tiede ja
mekaniikka edistyvät, kaikenlaisia kokeita uskalletaan tehdä, uutta tietoa saa
hankkia ja kojeita voi koettaa valmistaa. Kirkon ja taikauskon mahti antaa
periksi, kaikki uusi ja ennen kokematon ei ole ’paholaisen juonia’.
Page keskittyy erityisesti ääniin. Luonnon ääniin, kelloihin
jotka helähtelevät kuin särkyvä jää tai sirkuttavat kuin lintu. Suurin haave on
kuitenkin rakentaa laitteisto, joka osaisi tuottaa ihmisen ääntä, luoda ’puhuva
nukke’. Hän onnistuukin, mutta seuraukset eivät ole ihan sitä mitä hän odottaa.
Kurzweil ei luo suurta draamaa, vaan kirjoittaa helppolukuista, humoristisilla sattumuksilla kuorrutettua ja kulttuurihistoriallisin yksityiskohdin maustettua tarinaa, joka on ennen muuta ylistys ihmisen kekseliäisyydelle ja sille, että se saa vapaasti kasvaa ja kehittyä.
Juhlat ennen
romahdusta
Kulttuurihistorioitsija Riikka
Forsströmin kirja Kaunis turhuus
(2011) käsittelee kuluttamisen ja ylellisyyden ilmentymiä yksinvaltiuden
ajan (1640-luvulta 1789 vallankumoukseen) Ranskassa. Suurin ’kuluttaja’ oli
tietenkin kuningas kultalautasineen ja jalokiviä notkuvine pukuineen, mutta
aatelisto koetti parhaansa mukaan seurata perässä, ja muutama yltiöpää uskalsi
tarjota kuningastakin hulppeammat juhlat. Siitä kyllä saattoi seurata pidätysmääräys
ja vankilatuomio, jos sentään pää ei katkennut.
Kun löytöretket toivat uusia vaikutteita, tietoja, taitoja
ja tarvikkeita Eurooppaan ja talouden toimeliaisuus muutenkin piristyi, nousi
myös ylellisyydeksi katsottavien tavaroiden ja asioiden käyttö ja kulutus ennen
näkemättömäksi. Ensin kuninkaalle ja
hoviin, sitten pääkaupunkiaatelistoon ja sieltä maaseudullekin levisivät hienot
silkki- ja brokadikankaat, jalokivet, helmet, kristallit, peilit,
posliiniastiat, hajusteet, kauneusvoiteet, ja toinen toistaan runsaammat ilotulitukset,
tanssi- ja teatterinäytökset ja muut juhlat.
Kun verotaakka painoi ja nälänhätä vaani tavallista kansaa
harva se vuosi, maistelivat aateliset ’normaalin ylensyönnin’ lisäksi uusia
eksoottisia nautintoaineita, kuten suklaa, kahvi, tee ja nuuska.
Sokerileivonnaiset ja liköörit olivat myös haluttuja jälkiruokia.
1600-luvulla kuninkaan valta oli vielä katsottu suoraan
jumalalta saaduksi, eikä hänen toimiaan, elämäntapaansa tai hyväksymänsä
yläluokan elämäntapaa uskallettu mitenkään arvostella. Yhteiskunta alkoi
kuitenkin hiljalleen muuttua ja vapautua eikä eliitin ylellisyyttä enää
hyväksytty annettuna tosiasiana. Ylellistä elämää paheksuttiin äänekkäästi,
mutta samalla myös alemmat säädyt vaativat saada oikeutta nauttia edes elämän pienemmistä
nautinnoista; sukkanauhat, sateenvarjot, nuuska, saippua ja lopulta myös kahvi
alkoivat levitä alempiin kansankerroksiin.
Ranskan vallankumous teki brutaalin lopun aateliston erioikeuksista
ja heidän ylettömistä kulutusjuhlistaan, mutta ylellisyystarvikkeiden kysyntä on aina hetkittäisten
kriisien jälkeen palannut yhteiskuntiin takaisin. Länsimainen tavallinen
ihminen nauttii nykyään monenlaisista viihdykkeistä, kylpyhuoneista,
kauneusvoiteista, suklaasta, kahvista ja sokerin ylensyönnistä kuin 1700-luvun
ranskalainen aatelinen ikään, mutta jokin tuomittava vivahde niihin yhä
sisältyy. Silti, kuten Forsström toteaa, suurinta ylellisyyttä on aina se,
minkä saatavuus käy harvinaiseksi. Näinä
aikoina se on puhdas luonto ja hiljaisuus.
***
2 kommenttia:
Taisit saada minut ylipuhuttua lukemaan tuon Elämän Laatikon. Kiitos vinkistä :)
Olisi kiinnostavaa tietää mihin Parfyymin loppuratkaisu mielestäsi viittaa. Yritän pohtia kysymystä tässä paljastamatta kuitenkaan loppuratkaisua, etten pilaa muitten mahdollista tulevaa lukukokemusta. Itse koin, että tarinan lopussa tiivistyy jokin ajatus siitä, että se mikä oli Grenoillen suurin lahja ja tavallaan ainut ilo hänen kurjassa elämässään kääntyykin loppujen lopuksi häntä itseään vastaan.Kuulostaa nyt kun itse sen tähän muotoilin niin ehkä liian satukirjamaiselta opetus lopetukselta.Ehkä loppu on myös jonkinlainen kirjailijan tuomio hänen ja muidenkin aikalaisten hedonistiselle ahneudelle. Kiitos taas ajatuksia herättävästä kirjoituksesta.
Lähetä kommentti