Ymmärtäähän sen – tarjolla olevan alituisen tappamisen,
uskonnollisten yhteisöjen ahdistuksen, maailmanlopun ennustusten ja
kaikenlaisten sairaskertomusten tulvassa huumoria lupaava kirja tuntuu erittäin
houkuttelevalta. Kaiken lisäksi nyt on kyse ’naishuumorista’ - mitä ikinä
sellainen voikaan olla - siis Arto
Paasilinnan feminiinisestä vastineesta, kehuvat markkinointitekstit.
Arto Paasilinnan muistan kyllä: olen niin varttunutta
ikäluokkaa, että hänen ensimmäisiä menestysteoksiaan luetettiin minulle
lukiossa. Sittemmin luin hihitellen oma-aloitteisestikin muutaman, kunnes hänen
toistamansa kaava tuli liian tutuksi. Kirjoissa oli eri tavoin anarkistisesti
käyttäytyvä myöhäisessä keski-iässä oleva mies, joka lähti aina jonkinlaiselle
uskomattomalle kiertomatkalle tai suoritti muuten jonkun epätodellisen urakan.
Tälle kotikutoiselle James Bondin ja Mustanaamion risteytykselle onnistui
kaikki ja hän sai myös osakseen nuorempien naisten huomiota; muutakin, kuin
kyynisen huomautuksen ’Ja mitäs se vaari siinä vonkaa?’.
Mutta entäs tämä Lindgren? Nyt on korkea aika tutustua
häneen laajemmin.
Minna Lindgren on
nimenä ja äänenä tullut minullekin tutuksi jo vuosia sitten. Hän on nimittäin
toiminut pitkään Yleisradiossa klassisen puolen musiikkitoimittajana, kunnes
siirtyi erinäisten uudelleen organisointien ja yt-kierrosten jälkeen free
lanceriksi. On hän vilahdellut televisionkin puolella ainakin konserttien
esittelijänä ja kommentoijana. Hänen musiikkia ja muusikkoja esitelleet
radiopakinansa olivat ja ovat teräviä ja hauskoja. Niistä voi siis jo aavistaa
jotakin hänen kirjojensa tyylilajista.
Kirjoittajana törmäsin Lindgreniin ensi kerran vakavammissa
merkeissä; luin Helsingin Sanomien kuukausiliitteestä hänen pitkän ja paljon
keskustelua herättäneen artikkelinsa byrokraattisista vaikeuksista, joihin
hänen isänsä joutui halutessaan kuolla oman hoitotahtonsa mukaisesti. Artikkeli
tuotti Lindgrenille lopulta Bonnierin suuren journalistipalkinnon.
Tässä vaiheessa Lindgren ilmeisestikin joutui/pääsi
tutustumaan perin pohjin suomalaiseen vanhustenhoitoon ja nämä kokemukset varmaankin
johdattivat hänet kirjoittamaan Ehtoolehto-sarjan. Kolme humoristista,
vaikkakin kai tragiikan rajamailla käyvää kirjaa tapahtumista vanhainkodissa /palvelutalossa/toimintakeskuksessa,
tai millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan. Ymmärtääkseni kirjat ovat olleet
erittäin suosittuja ja ne ovat pohjustaneet tämän uusimman kirjan valtaisaa
ennakkosuosiota.
Valitettavasti olen ’Kvartetti’ -näytelmän käynnistämän
’muistisairaat toilailevat vanhainkodissa’ buumin pyörteissä nähnyt jo liikaa
vastaavia näytelmiä ja lukenut yli tarpeen kirjoja tästä ja sitä sivuavista
aiheista. Olen pannut kaiken tällaiseen viittaavankin henkilökohtaiseen
boikottiini. Tämä johtuu siis minusta, ei Lindgrenistä, mutta en lue Ehtoolehto
-kirjoja.
Siksi valitsinkin ’Vihaisen lesken’ lisäksi tämänkertaiseen kolmikkooni
Minna Lindgreniltä kirjat ’Sivistyksen turha painolasti’ ja ’Sinfoniaanisin
terveisin’.
Vapauden kaiho
’Vihainen leski’
(2018) tuo mieleen oitis vastinparin ’Iloinen leski’; tuota kepeää flirttiä,
samppanjaa ja tarttuvia tanssisävelmiä pursuavaa operettia lienee
musiikkitoimittaja Lindgrenkin ainakin aavistuksen ajatellut kirjaa
nimetessään.
Tämän kirjan leski on kylläkin operettisankaritarta
vanhempi, yli 70-vuotias, mutta yhä suhteellisen hyvässä kunnossa ja todellakin
vihainen. Ihan syystä.
Ulla-Riitta, eli Ullis, on taloudellisesti hyvin pärjännyt
hammaslääkäri, jonka koko elämä on kulunut muille mieliksi olemiseen. Ensin
omille vaativille vanhemmille, sitten tympeäksi osoittautuneelle aviomiehelle,
karsealle anopille ja vaivalla hankituille nyrpeille lapsille. Pisteenä iin
päälle tuli miehen halvaantuminen ja kymmenen vuoden ympärivuorokautinen
omaishoitajuus: ei suuresta rakkaudesta vaan pyytämättä ja yllätyksenä,
hämmennyksestä, tilanteen vaatimuksesta ja uhrautumisen tottumuksesta.
Hän on
vielä sitä sukupolvea, jolle tällainen käytös on ominaista, kuten tutkija Heli
Vaaranen juuri hiljattain kolumnissaan kirjoitti. Nyt pari-kolmekymmentä vuotta
itseään nuorempien kanssa pariutuvat eivät taatusti tällaista tule kokemaan.
Lindgren kuljettaa juonikuviossaan vuorotellen Ulla-Riitan
sisäistä monologia ja ulkoisia tapahtumia. Vihdoin ulkomaailmaan ja vapauteen
päässyt leski koettaa muutaman, yllättäen vielä elossa olevan ystävättärensä
kanssa ottaa ilon irti ’senioreille’ suunnatuista huvituksista ja
harrastuksista. Näissä kohdin tapahtumien kulku tuo kyllä mieleen
paasilinnamaisen liioittelun, mutta humalainen vanha nainen on, jos
mahdollista, vieläkin herkempi romahdukselle kuin humalainen vanha mies. Raja
vauhdikkaan ja menevän juhlijan ja säälittävän juopon välillä on ohut.
Varsinainen tekstin mehukkuus onkin Ulla-Riitan sisäisessä
puheessa. Siinä hän antaa tulla todellakin tuutin täydeltä kaikelle sille, mikä
häntä on elämässä kalvanut. Ansaitun osansa saavat myös jo keski-ikäiset
lapset, joille äidin tarjoama palveluautomaatti tuntuu menneen nyt jotenkin
epäkuntoon.
Nauroin ja tyrskin monta kertaa ääneen Ulliksen purkauksia
lukiessani. Hän ei ole kaikesta selviytyvä supersankaritar eikä ryhdy mihinkään
epäuskottavaan eikä ylettömään, mutta hän ottaa oman elämänsä omiin käsiinsä,
viimein loppusuoralla. Vaikka hän onkin varsin vihainen, hänestä on helppo
pitää ja hänelle haluaa toivottaa onnea ja hyvää loppuelämää.
Kohtipäispuhuja ja
sinekyyri
’Sivistyksen turha
painolasti’ (2011) on sanakirjasta kirjoitettu kommenttisanakirja. Siinä
Minna Lindgren käy läpi Väinö Hämeen-Anttilan yksinään kirjoittamaa opusta
’Uusi tietosanakirja’, jonka osa A-Hiawatha ilmestyi vuonna 1928 ja loppuosa
Hibbing-Öölanti vuonna 1932. Kirjan kieli ja sanavalinnat ovat aikakautensa
mukaisia ja jo sinällään varsin hervottomia.
Kun Lindgren valikoi käsittelyynsä aina muutaman sanan
sieltä täältä ja lisää niihin omat huomionsa, mielleyhtymänsä ja omiin kokemuksiinsa
liittyvät kommenttinsa, tulee tästä ’turhanpäiväisen tiedon’ ilotulituksesta
aivan mainiota luettavaa.
Kohdasta ’agnaatit’ eli sukulaiset isän puolelta, ja siihen
liittyvästä viitteestä ’kognaatit’ eli sukulaiset äidin puolelta, Lindgren
pääsee kommentoimaan omaa perhettään, jossa : äidin mielestä sukurakkaus on
vilpitöntä välittämistä, jonka lämpimässä piirissä voi olla varma, että kaikki
pitävät pieruvitseistä ja ymmärtävät, miten raskasta on puhdistaa arkihopeita.
Isän mielestä taasen sukurakkaus on vitsaus, jonka kautta yritetään ilmaista
jollain tavalla positiivisessa valossa sellaisia asioita kuin nepotismi ja
narsisimi. Mitä enemmän tätä Lindgrenin kommenttia mietin ja analysoin, sitä
enemmän pidän siitä. Tismalleen!
Lindgren kommentoi tämän tästä myös työpaikkaansa Konttoria,
eikä kertaakaan nimeltä mainiten Yleisradiota. Tämä liene joku juridinen juttu,
tai sitten vain huumoria, mutta joka tapauksessa riveistä ja niiden väleistä
voi lukea yhtä sun toista tuon laitoksen tilanteesta vuosituhannen
alkupuolella. Kun toimittajilla ei ole enää pomoja, vaan konsulttiselvitysten
perusteella rakennetuilla Osaamiskeskuksilla on Asiakkuuspäälliköt, jotka hyväksyvät
tai hylkäävät toimittajien heille ostettaviksi tarjoamia Hankkeita.
Tätä sanakirjaa voi lukea epäsäännöllisesti, kohdan silloin
toisen tällöin, eikä putoa kärryiltä. Sanojen pyörittelystä, merkityksistä ja
niihin liittyvistä kulttuurisista yhteyksistä kiinnostuneelle kirja antaa
todella paljon hupia. Jääkö sanoista ja merkityksistä jotain mieleen pidemmäksi
aikaa – sitä en tiedä.
Kohtipäispuhuja on muuten Hämeen-Anttilan mukaan yhtä kuin
improvisaattori, toiselta nimeltään tilapäissepittäjä. Sinekyyri puolestaan on
’palkkatoimi, johon ei sanottavasti kuulu töitä’. Niitä kai oli olemassa sanakirjan
ilmestymisaikaan 1930-luvun alussa…Nyky-Suomesta ne ovat kadonneet, niin kuin
suuri osa muunkinlaisista työpaikoista.
Kirpeitä kirjeitä
soitosta
’Sinfoniaanisin
terveisin’ (2014) koostuu Minna
Lindgrenin ja tamperelaisen tutkijan ja tietokirjailija Olli Löytyn kirjeenvaihdosta. Ideana
on, että rockiin kyllästynyt Löytty haluaa tehdä tutkimusmatkoja hänelle
vieraaseen klassisen musiikin maailmaan ja kyselee opastusta ja ’tyhmiä
kysymyksiä’ klassisen puolen läpitunkemalta musiikkitieteilijä Lindgreniltä.
En tiedä, ovatko kirjeet aitoja vai ’näyteltyjä’. Ensin ne
tuntuvat liian kohteliailta; kumpikin vain kiittelee toinen toistaan
’uskalluksesta sukeltaa uuteen asiaan’ ja ’opastamisen vaivannäöstä’. Toinen vakuuttaa
pitäneensä sittenkin kirkumiselta ensin tuntuneesta Cecilia Bartolin laulusta
ja toinen peesaa, että kyllähän Bob Dylaninkin ääntelyssä sävyjä on, tavallaan
ainakin.
Vihdoin teksteihin syntyy jotain jännitettä, kun osapuolet
huomaavat kokevansa ns. musiikkikasvatuksen melkoisen eri tavalla ja sittenkin,
kaikesta kohteliaasta vakuuttelusta huolimatta, arvottavansa eri musiikin
lajeja eri perustein. Lukija, joka ei samaistu kumpaankaan kirjoittajaan,
koettaa löytää argumenteista ja mielipiteistä jotain tiedonmurusia ja
virkistäviä uusia näkökulmia. Onneksi niitä löytyy!
Lindgren selostaa, kuinka länsimaisen klassisen musiikin
säveltämisessä ja esittämisessä on tavattomasti ’konventioita’, määrättyjä
tapoja ja määrättyjä kaavoja, joita nyt ’vain täytyy noudattaa’, kunnes joskus
jostain tulee taas joku niin ’suuri guru’, että hän saa muutettua ne kaikki.
Sinfonioissa on oltava neljä osaa ja konsertoissa on oltava kolme osaa ja niin
edelleen ja niin edelleen.
No niin, tätähän minäkin olen tykönäni ihmetellyt, että
miksi Mozartin klarinettikonsertossa on se alkuosa tilulii ja lirularu, ja taas
se loppuosa pimpelipompeli, joita kumpaakaan en millään jaksa kuunnella, vaan
harppaan aina siihen iki-ihanaan keskiosaan, adagioon, jonka aikana olen aina
kuin halvaantuneena, leijumassa taivaisiin. Kun joku on pystynyt luomaan jotain
noin kaunista, miksi siihen pitää liittää väkisin nuo joutavat lisukkeet..
Siksi, koska niin pitää olla. Konserton on oltava nopea-hidas-nopea.
Kiinnostava oli myös kirjoittajien erilainen näkemys
soittamisen ’luovuudesta’. Rock-puolelta asioita katsova Löytty liputti kovasti
sen puolesta, että soittaminen on aina hyvin luova tapahtuma. Lindgren
puolestaan huomautti, että orkesterimuusikon on vähintään 20 vuotta opiskeltava
ankarasti, jotta pystyy tekemään kaiken sekunnilleen samoin kuin kaikki muutkin.
Luovuudelle tulee sijaa vasta sitten myöhemmin, kenties.
Paitsi jos olet nero: silloin voit soittaa ihan miten
lystäät.
***
2 kommenttia:
Sivistyksen turha painolasti vaikuttaa viihdyttävältä.Täytyy ottaa se seuraavaksi iltaluettavaksi.Heti aloin pohtia mitä Sinekyyrien ammattikunta olisi voinut tehdä: pelkästään sinisiä manikyyrejä.Isänmaallisuushan oli trendikästä 1930-luvun Suomessa :) Tartun kirjoihin ja jätän vitsailut ammattilaisille.Kiitos taas kiinnostavasta kirjailija vinkkauksesta.
Lindgren on hauska ja sujuva kirjoittaja. En ole koskaan tullut ajatelleeksi kuinka vähän sinfoniaorkesterin soittajalla on vapauksia olla "taiteellinen". Soittaminen onkin pilkuntarkkaa toistoa ja jonkun luovan ihmisen kirjoittamien nuottien kopiointia. Mihin tarvitaan ihmistä, eikö kone toistaisi nuotit paremmalla tarkkuudella?
Unto
Raisio
Lähetä kommentti