Rehellisyys on keskeinen suomalainen perusominaisuus. Me
luotamme toisen ihmisen sanaan, sillä itsestämme tiedämme, että niin voi tehdä.
Luotamme tästä syystä myös yhteiskunnan rakenteiden ja virkamiesten
rehellisyyteen.
Näitä lauseita olemme tottuneet kuulemaan vanhemmiltamme,
opettajiltamme, kaikilta yhteiskuntamme tukipylväiltä. Tätä me myös itse
mieluusti kerromme ulkomaalaisille; jopa naureskellen. Olemme niin rehellisiä,
että se on meissä jo melkein vika. Emme epäile silloinkaan, kun ehdottomasti
pitäisi.
Huijaaminen, valehteleminen, petos. Sellainen on jotenkin
erityisen likaista, erityisen alhaista, erityisen loukkaavaa sen kohteeksi
joutunutta kohtaan. Selkeä riiteleminen, suuttuminen ja siitä johtuva suora
väkivalta on aina väärin ja pahasta, mutta se on silti rehellisempää kuin
kaksinaamainen ketkuilu.
Petoksia on tietysti monen tasoisia; joku näpistää kaupasta
sämpyläpussin nälkäänsä, toinen vannoo kivenkovaan palauttaneensa kirjaston
kirjan, vaikka ei ole, kolmas puolestaan rakentelee miljoonien
pyramidihuijauksen virtuaalivaluuttoineen eivätkä itseään tavallista fiksumpina
sijoitusguruina pitäneet huijatut kehtaa myöntää edes itselleen tulleensa
petetyiksi.
Valitettavasti myös suomalaiset huijaavat. Heitä ei yltiörehellisessä
kansassamme ehkä ole kovin montaa, mutta sen verran kuitenkin, että heistä saa
aikaiseksi muutaman kiinnostavan kirjan.
Tässä niistä kolme. Tositarinoita.
Sovituskoppien
sankari
Tavanomaisista kaupoista tehdyt tavanomaiset varkaudet ja
näpistykset eivät ole kovin hohdokkaita kirjan aiheita. Ei, vaikka varas olisi
kansallispuvussa ja hameen alla kulkeutuisi kassan ohi moottorisaha. Näistä saa
aikaiseksi korkeintaan yhden palstan tilke-uutisia lehtiin.
Suomessa on vain yksi liike, joka on tällaiseen kirjaan
riittävän hohdokas, ja se on tietenkin Stockmannin tavaratalo Helsingin
keskustassa. Tuo 1920-luvulta peräisin oleva muhkea kivitalo rullaportaineen ja
atriumeineen. Maamme ainoa ’mannermaista tasoa’ oleva tavaratalo, jossa sekä
tarjolla olevat tuotteet, niitä myyvä henkilökunta että ostoksilla käyvät
asiakkaat kohosivat hieman arjen yläpuolelle.
Stockmannilla oli myös aivan oma vartiointiyksikkönsä. Sen
toiminnasta ja talossa tapahtuneista monista sattumuksista saatiin vuonna 2015
kirja ’Stockmann Yard’. Kirjan
kirjoitti talossa 18 vuotta myymäläetsivänä ollut ja oman todistuksensa mukaan
10 000 kiinniottoa tehnyt Antto
Terras. Stockmannin johto hämmentyi tästä suuren suosion saavuttaneesta
kirjasta aluksi sen verran, että ensi kommenteissaan totesi ’herra Terraksen
kirjoittaneen fiktiivisen teoksen, joka on tapahtuvinaan Stockmannilla’.
Valitettavasti kirja ei ollut fiktioita, vaan myös
Stockmannilta varastettiin tavaraa. Pieniä esineitä sujauteltiin povitaskuun ja
käsilaukkuun, isompia eriä vietiin suoraan trukkilavoittain varastosta. Myös
kaikenlaisia kuitti- ja asiakirjaväärennöksiä kokeiltiin. Etsivät saivat juosta
pitkin Aleksanterin katua ’tavallisen varkaan’ perässä tai taistella niin
diplomaattista suojaa vaativien kuin muuten vain ’parempien piirien’ edustajien
kanssa; ’ettekö te tiedä kuka minä olen’ fraasi tuli sekin tutuksi.
Terras osaa kirjoittaa hauskasti ja kiinnostavasti. Hän ikään
kuin joka kerta ällistyy uudelleen siitä, kuinka paljon kekseliäisyyttä, vaivannäköä
ja etukäteissuunnittelua myymälävaras jaksaa tehdä onnistumisensa eteen. Eikö
tuollaisilla kyvyillä voisi jo tienata ihan hyvin oikeissakin töissä?
Kirja on muutamassa vuodessa muuttunut jo nostalgiaksi.
Terras ei enää ole Stockmannilla töissä eikä Stockmannin omaa
vartiointiyksikköäkään ole enää olemassa. Pian kaikki se, mitä käsitettiin
sanalla ’Stockmann’ on kadonnut : Herkku on myyty pois, Akateeminen kirjakauppa
on myyty pois ja koko tavaratalon toimintakonsepti on muutettu.
Pakosta, kai. Nettikauppa tuli ja söi.
Mestariteoksia värit
märkinä
Kun elintaso ja varallisuus nousevat sen verran, että
ylimääräistäkin jo jää, voi sijoittaa vaikka taiteeseen.
Suomessa tämä taso saavutettiin ensimmäistä kertaa laajemmin
1980-luvun lopun nousukauden aikana. Nousukkaiden seinälle piti saada muutakin
kuin hirvigobeliini tai Tuhkimo-ristipisto. Sitä paitsi hinnat kohosivat
jatkuvasti; taulun voi seuraavana vuonna myydä tuplahinnalla eteenpäin, ja se
teki asian kiinnostavaksi niillekin, jotka eivät taiteesta sinänsä piitanneet.
Oliko tunnettua, riittävän ’myyvää’ taidetta sitten saatavissa?
Ne harvat rikkaat suvut, jotka olivat aikoinaan rutiköyhiä taiteilijoita
tukeneet, eivät yleensä taulujaan myyneet, vaan nauttivat arvonnoususta hiljaa
tykönänsä hykerrellen ja loput arvotaulut olivat jo museoiden kokoelmissa.
Eipä hätää; uusia Järnefeltin talvimaisemia, Gallen-Kallelan
Afrikka-luonnoksia tai Schjerfbeckin omakuvia löytyi kuin löytyikin.
Alkuperätodistusta tai omistajaketjua ’ei varmuudella’ voitu yleensä vahvistaa,
mutta jo kuitti Ateneumiin arvioitavaksi jättämisestä tai nopea käväisy
arvostetun huutokauppakamarin listalla riitti pyhittämään teoksen ja kiivas
kysyntä hoiti loput. Kauppa kävi.
Taidekauppias Jouni
Ranta ja toimittaja Marko Erola
ovat kirjoittaneet Suomen taidemarkkinoiden villeistä vuosista aivan mainion
kirjan ’Vilpitön mieli’ (2017). Ranta
oli itse toiminnassa mukana ja sai lopulta väärennösten myymisestä tuomionkin.
Kovin moni alan iso tekijä ja muhkeat välityspalkkiot kuitannut kuitenkin
luisti kaikesta väittäen toimineensa vain ’vilpittömin mielin’. Heille ei siis noussut
mitään epäilystä mieleen, vaikka uusia, ennen tuntemattomia vanhojen mestarien
teoksia löytyi myyntiin jatkuvalla syötöllä..ja joissakin oli maali vielä
kauppaan tuotaessa märkää.
Ranta ja Erola väittävät Suomen taidemarkkinoiden olleen ja
vieläkin olevan niin täynnä huijaamista, että asialle olisi syytä tehdä jotain.
Koko systeemi pitäisi puhdistaa. Teosten tekninen analysointi ja iän määritys
on toki nykyään jo parempaa kuin 1980-luvulla, mutta keräilijöiden ja
perikuntien seinät ovat yhä niin täynnä väärennöksiä ’että pahaa tekee’.
Oma mielenkiintoinen lukunsa on myös ’Taiteilija’, tuo mies,
jonka siveltimenjälki oli niin loistavaa, että häneltä syntyi aivan uskottavan
näköistä Gallen-Kallelaa, Järnefeltiä tai von Wrightiä tuosta vain. Jos hän
olisi signeerannut nuo taulut omalla nimellään, niistä olisi maksettu ehkä 500
markkaa. Nyt niitä myytiin 500 000 markalla ja toivottiin hinnan
tuplaantuvan seuraavaan huutokauppaan mennessä.
Mistä me oikein maksamme? Luulemme maksavamme?
Liian iso kala
Helsingin Sanomien toimittajat Minna Passi ja Susanna
Reinboth olivat seuranneet muiden rikosjuttujen ohella myös Helsingin
poliisiyksiköiden sisäisiä kahinoita; milloin mikäkin yksikkö väitti toisen
haittaavan omaa työskentelyään, pimittävän tietoja tai sotkeentuvan tutkintaan
juuri, kun oma väki oli pääsemässä kuumille jäljille.
Se, mitä lopulta alkoi paljastua, tuli melkein kaikille
täytenä yllätyksenä, voi sanoa jopa shokkina: näyttää vahvasti siltä, että
huumepoliisin maineikas johtaja olikin itse huumekauppias ja moni muukin
poliisi teki kaikenlaista pientä ’firaabelia’, josta johto ’tavallaan’ oli
tietoinen, mutta ’katsoi muualle’.
Hyvänen aika sentään! Suomen poliisi ja Suomen poliisin
johto! Jos tällaisen jutun käsikirjoitusta olisi aikoinaan tarjottu TV-sarjan
ideaksi, se olisi varmasti tyrmätty. Niin epäuskottava, ettei kukaan viitsi
moista sarjaa katsoa. Ei sitä voi saada jännittäväksi, kun juoni on niin täysin
satua..
Nyt kirja ’Keisari
Aarnio’ (2017) on kirjoitettu ja sitä tehty TV-sarjakin pyörii
katsottavana. Se ei oikeastaan ole enää jännittävä, koska siitä käytävää
oikeudenkäyntiä on kommentoitu uutisissa jo monta kuukautta, mutta sen sijaan
se on kammottava ja masentava. Tällaista ei saisi olla olemassa.
Juttu on koko ajan paisunut ja pahentunut, emmekä tiedä,
kuinka se oikein päättyy. Ensin poliisit suojelivat kollegaansa kaikin keinoin:
kaikki on vain median ajojahtia ja toimittajien asiantuntemattomuutta ja
vääristelyä ja varmaankin rikollisten tekemää lavastusta. Minäkin olisin
halunnut uskoa, että niin on. Valitettavasti ei enää yhtään näytä siltä.
Luottamus poliisiin, oikeuslaitokseen, puolustusvoimiin ja
julkisiin johtaviin viranhaltijoihin on suomalaisen yhteiskuntarakenteen
suojaava kattorakenne: jos se rysähtää alas, alkaa myös koko vankka pohja,
ihmisten luottamus toinen toisiinsa, murentua pala palalta. Mitä sitten seuraa?
Klikkiytymistä pieniin ’omiin porukoihin’, korruptiota, mafia-valtio, anarkia..
Tällaisen painajaisen torjumiseksi likapyykki pitäisi pestä niin
perusteellisesti, että kaukaisimmatkin tahran saaneet kuurataan. Vaikka se kirvelee.
***
2 kommenttia:
Älyttömän hyviä kirjavalintoja, taas kerran. Kaksi ensimmäistä kirjaa ovat hauskoja mutta kolmas, "Keisari Aarnio" pistää vakavaksi - voiko tämä olla totta !? Taisivat Hesarin toimittajat saada jonkun palkinnonkin kirjastaan. Suosittelen lukemaan kaikki kolme kirjaa. Käsitys ihmisluonteesta kasvaa, vaikkei välttämättä ymmärrys sitä kohtaan.
Pasi
Raisio
Tuo taideväärennös kirja vaikuttaa kiinnostavalta juuri siksi, että se on tekijän itsensä kirjoittama.Kaikki edellä mainitut teokset kiteyttävät hyvin sen kuinka mielikuvaa rehellisestä suomalaisesta käytetään usein härskisti hyväksi.Suomalaisten itse itseensä usein liittämä käsite terve maalaisjärki tuntuu usein myös rehellisyyden ohella katoavan.Edellä mainitut teokset kiteyttävät hyvin sen,kuinka vahingollista tällaisten stereotypioiden ylläpitäminen voi olla.Kiitos hauskoista ja ajatuksia antavista lukivinkeistä!
Lähetä kommentti