Hyytävän kylmän kevään jälkeen saimme näköjään kalsean kesän – voi meitä, Suomi 100 - juhlijoita! Maan hallitus törmäilee sinne tänne eikä mistään tunnu tulevan mitään valmista; ehkä hyvä niin. Eipähän tule tehtyä suuria järjettömyyksiäkään.
Kyllä kesästä voi nauttia näinkin; päättää unohtaa
hallituksen toilailut, pukeutuu pitkähihaisiin, kääntää selän tuuleen ja naaman
aurinkoon. Vaellus kirjaston dekkarihyllyjen P-kirjaimen kohdalle tuotti
mukavan pinkan heinäkuun ajankulua. Suomen juhlavuoden kunniaksi päätin nyt rajoittua
kotimaiseen tarjontaan, ihan huvin vuoksi.
Olen saanut useilta tuttaviltani suosituksia monista nyt
niin muodikkaista Nordic Noir -dekkareista. Kuuliaisesti olen maistellut
norjalaista, ruotsalaista, tanskalaista…yhden kutakin, ja siihen se on jäänyt.
En vain syty niistä, vaikkei niissä sinänsä mitään ’vikaa’ ole. Poliisit tai yksityisetsivät niissä ovat
useimmiten henkisesti rikkinäisiä, ahdistuneita juoppoja, - no ymmärtäähän sen,
kun ratkaistavat tapaukset toinen toistaan järjettömämpiä, jonkun ’salaisen
lahkon’ tai mielenvikaisen rituaalimurhaajan tuotoksia. Niistä jää vain tympeä
olo, minua ne eivät viihdytä. Ehkä ne eivät ole tarpeeksi ’etäännytettyjä’,
sillä etsin dekkareista tosiaankin viihdettä, en tietoa sosiaalityön
todellisuuden kurjuudesta.
Jotta dekkarit viihdyttäisivät minua, niiden perustaltaan
varsin yksinkertainen juonikuvio täytyy nimittäin sijoittaa johonkin sellaiseen
aikaan tai paikkaan, josta irtoaa jotain uutta ja kiehtovaa ’sivukerrontaa’.
Kuten olen tässä blogissani joskus aiemmin kertonut, tällaisia
tapahtumapaikkoja ovat olleet esimerkiksi navajo-intiaanien reservaatti,
keskiaikainen englantilainen luostari tai 1800-luvun Istanbul.
Kuinka siis onnistuu etäännyttäminen tai
’paikallispiirteiden’ mukanaan tuoma viihdyttävyys kun käsillä on kotimaisia
dekkareita? Ei ehkä kovin helposti. Markkinoilla on kyllä helsinkiläisten
lisäksi niin tamperelaisdekkarien, turkulaisdekkarien,
hämeenlinnalaisdekkarien, oululaisdekkarien kuin lappeenrantalaisdekkarienkin
lajityypit, porilaisiakaan unohtamatta, mutta eipä niistä kovin suurta tai
omaperäistä paikallista vaihtelua irtoa. Kapakoiden erilaisia nimiä, lähinnä.
Jos haluaa minua miellyttää, kannattaa kokeilla etäännytystä
ajassa.
Kenenkäs poikia?
En suinkaan sattumalta tutkiskellut kirjaston dekkarihyllyjä
P-kirjaimen kohdalta, vaan etsin nimenomaan Mikko Porvalin
suomalaiseen menneen ajan Viipuriin sijoittuvan dekkarisarjan toista osaa. ’Veri ei vaikene’ on vuodelta 2016 ja se jatkaa viipurilaispoliisien
Jussi Kähösen ja Salomon Eckertin tarinaa.
Nyt ollaan 1930-luvun lapualaisterrorin vuosissa ja poliisien
oletetaan ’ymmärtävän’ tämän suunnan liikehdintää huomattavasti paremmin kuin
joidenkin muiden yhteiskunnallisten ryhmittymien. Liikkeelle lähdetään
historiallisesti todella tapahtuneesta murhasta, jonka uhrina oli suutari
Mättö.
Rikoskomisario ja historiantutkija Porvali sekoittaa
tässäkin kirjassa varsin viihdyttävästi totta ja tarua, vaikka jossain
vaiheessa kaikkein virantoimituksessa kuolleiden poliisien nimien luettelointi
alkoi tuntua juonen kannalta puuduttavalta. Kiltti Kähönen ja räiskyvä, arvoituksellinen
Eckert ovat hyvä pari ja heille alkaa jo muodostua uskottavaa omaa luonnetta,
joka antaa syvyyttä kerrontaan. Tai no, ehkä Eckert on hieman liian ’teräsmies’
ollakseen ihan oikeasti kaikilta osin uskottava. Mutta onhan hän kiehtova
tyyppi! Ja kuka pietarilainen tsaarinupseeri hänen oikea isänsä sitten lopulta
onkaan..siitä on minulla vissi epäilys. Kähönen ja Eckert jakavat sitä paitsi
muutakin kuin vain työtoveruuden.
Porvali tuo tarinoihinsa aina myös poliisityön historiaa.
Sarjan aiemmassa kirjassa uusi asia oli sormenjälkien käyttö näyttönä, tällä
kertaa uutta tietoa saadaan veritahroista. Kaukana ollaan tietenkin vielä
nykyisistä dna-analyyseista, joten isyys kysymyksiäkin on pohdittava vain
hymykuoppia ja otsakiehkuroita vertailemalla.
Räiskettä ja
päivänpolitiikkaa
Edellistä kirjaa etsiessäni huomasin hyllyssä pitkän rivin
dekkareita kirjailijalta, josta en tiennyt kerrassaan mitään. Siispä päätin,
että toinen kotimainen dekkaristini olkoon tällä kertaa Ari Paulow. Mies vaikuttaa kuulemma Kajaanin-Oulun suunnalla ja on
julkaissut jo kymmenkunta dekkaria.
Etäännytystä ja epookkia ei tässä kirjassa paljon ole, sillä ’Väärä nainen’ on vuodelta 2013 ja siinä seikkailevat muun muassa
edellisen vuoden 2012 Suomen presidentinvaalien ehdokkaat. Sankareina ovat
poliisit ja etenkin oululainen yksityisetsivä-ravintoloitsija Jesse Hackman.
Konnia en tässä tietenkään paljasta.
Toiminta alkaa vauhdikkaasti kansanvälisen mallin mukaisella
kaappauksella Oulun Stockmannin parkkihallissa. Paikka toistetaan useampaan
kertaan ja muistetaan mainita, että se on pohjoisten leveysasteiden suurin ja
laadukkain tavaratalo. No, sitä ei ole enää olemassa. Kuten ei ole myöskään
enää Anttiloita missään päin Suomea. Joku paikka kirjassa mainitaan sijaitsevan
Anttilaa vastapäätä. Tämän verran ’epookkia’ kirjaan on siis jo ehtinyt tulla
tahtomattakin.
Kaappareilla on kommandopipot ja pyssyt ja vaihtoautot ja
veneet ja pre-paid puhelimet ja läppärit ja kaikki mahdolliset vermeet, mitä
tällaisissa tapauksissa tarvitaan. Koko ajan tapahtuu, monissa eri paikoissa
Suomea ja välillä paljon idempänäkin. Vaihdot ovat nopeita kuin elokuvissa ja
ne on kirjattu minuutin tarkkuudella; kello 14.15 Oulussa tapahtuu sitä ja
kello 14.45 Kemissä tätä ja kello 14.55 merellä sitä ja 15.15 metsässä tätä.
Syvällinen psykologinen pohdinta ja hidas jännityksen kiristyminen eivät ole
tämän kirjan juttu.
Ruumiitakin tässä leikissä syntyy, mutta ne eivät ole
pääasia. Paulow on aiemmin ollut yhtenä Jerry Cottonien suomalaisena
kirjoittajana ja niiden vauhdikas meno tulee tästäkin mieleen. Vaikka aluksi
näyttää aika pahalta, niin varsin rennosti Jesse Hackman hoitaa sittenkin
homman kotiin. Kaiken pitää kuitenkin jäädä enemmän tai vähemmän julkisuudelta
piiloon, koska sekä kohteet että motiivit ovat hys-hys salaisia. Poliittinen
salaliitto, tiedättehän.
Silkkimekot ja
kuhafileet
Kun kerran olin löytänyt jo kaksi kotimaista dekkaristia
P-hyllystä, piti tietenkin ottaa vielä kolmas.
Outi Pakkanen on kirjoittanut
jo kauan, ja minulla on hatara muistikuva, että olen lukenut häneltä jotakin,
joskus kauan sitten, olisiko peräti 1980-luvulla? Nyt oli siis korkea aika
uusia tämä tuttavuus; miltä tuntuu tähän aikaan sijoittuva dekkari kirjankustannusmaailmasta aivan Helsingin sydämestä? ’Rakastaja’ on vuodelta 2013.
Tyyli on hyvin erilainen kuin tämän otokseni kahdessa
aiemmassa kirjassa. Vanhan kirkon puiston laidalla ollaan, Bulevardin puut
havisevat, silkkimekkoja ostetaan kivijalkaputiikista ja kuhafileitä paistetaan
Hietalahden hallin gourmet-kokin ohjeiden mukaan. Melkein näen silmissäni ne
poskisuudelmat, jotka teennäisten huudahdusten kera vaihdetaan, kun kirjan ’entisten
naapurien’ seurue kokoontuu syömään.
Tietenkin tämän kiiltävän pinnan alla muhii kaikenlaista.
Jotain tulee varmaankin pian tapahtumaan. Tai ehkä on jo tapahtunut ja se
vihdoinkin paljastuu. Vuoron perään jokainen seurueen jäsen alkaa vaikuttaa
syylliseltä johonkin. Vihjeitä ropisee, mutta mikä niistä on oikea, mikä vain
hämäystä?
Kyllä tässä jotakin lopulta tapahtuu ja moni vaivaava asia
selviää, mutta kerronnassa ei tarvita lainkaan aseita, veriroiskeita,
murharyhmää tai poliiseja. Ei edes yksityisetsivää. Kaikki on pinnalta siistiä
ja sävy-sävyyn, mutta kuitenkin niin tavanomaisen alhaista. Sellaista se vain
on niissä paremmissakin piireissä.
***
2 kommenttia:
Nordic noir-dekkarit ovat jo siirtyneet suosituiksi tv-sarjoiksikin kuten esim.Silta.Kotimaisista dekkareista ei ole vielä tullut kansainvälisiä hittejä,mutta ehkäpä tuossa Mikko Porvalin teoksessa olisi ainesta siihen? Vaikka vannoutuneimmat lukijat usein tuhahtelevat filmatisoinneille saattavat ne kuitenkin antaa uutta potkua kirjojenkin myynnille.
En ole itse dekkarien ystävä mutta arvuutteleva ja myhäilevä kuvauksesi Outi Pakkasen Rakastajasta herätti kiinnostukseni.
Lähetä kommentti