Kuten viime blogissani huokailin, tulee kirjojen suurkuluttajallekin aina silloin tällöin kyllästymispiste. Minulla se on ajoittain tullut vastaan fiktion kohdalla; mikään ei tunnu erityisen kiinnostavalta tai kaikki tuntuu niin moneen kertaan luetulta, ettei jaksa takakansitekstiä pitemmälle. Edes kirjojen Finlandia-palkinto ei romaanipuolella saa tällä kertaa veriä kiertämään. No, ihan kelvollisia ovat, tietenkin. Haaleahko veikkaukseni on, että ensi viikolla julkistettavan voittajan sukunimi alkaa K-kirjaimella.
Onneksi siis ovat olemassa myös kaikki ’tietokirjoihin’
luokiteltavat! Pelastukseni! Innostukseni lähteet! Tämän kertainen kolmen
kirjan rypäs lähti liikkeelle uudesta, hiljattain ilmestyneestä kuvataiteilija Tyko Sallisen elämäkerrasta. Hänen särmikäs persoonansa saa kyllä
lukijankin veren kuohahtamaan, totisesti. Sallisesta ajatukseni johtuivat Hugo Simbergiin, eri
tavalla ’poikkeavasti’ maalanneeseen ja samoihin aikoihin vaikuttaneeseen
taiteilijaan. Kummallakin mainitulla taiteilijalla oli vaimo, joka myös oli
suuntautunut kuvataiteisiin, mutta avioliitto lopetti sellaiset haaveet
tykkänään. Siitä taas mieleeni tuli Venny
Soldan-Brofeldt, perheellinen nainen ja äiti, joka omassa ajassaan
poikkeuksellisesti onnistui jatkamaan taiteellista uraansa.
Näistä kolmesta taiteilijasta lukeminen innosti mieleni
pohtimaan monenlaisia kysymyksiä, kuten; mitä ei saa ja mitä saa maalata,
pitääkö ’kuvan olla kaunis’? Pitääkö taiteilijan olla kulturelli, sivistynyt,
koulutettu, ’jalostava esimerkki’, jota voi esitellä Suomen käyntikorttina
ulkomailla? Pitääkö jaksaa myydä itseään ja roikkua julkisuudessa? Tämä kaikki
koskee yhtä lailla myös kirjailijoita ja muita taiteen tekijöitä.
Pitääkö taiteilijan osata kuolla kesken korkeimman
luomiskautensa, koska huipputasostaan alaspäin menevä taiteilija on vain
vaivaannuttava kaikille? Niin niin, tiedetäänhän nämä akateemikot ja
professorit, joiden tuotoksia julkaistaan ja arvioidaan kohteliaasti vain
menneiden aikojen tähden. Toisaalta, nimihän se myy, vaikka laatu laskee.
Voiko taiteilijalla olla perhe, voiko taiteilija elää myös suurin
piirtein tasapainoisena? Yhteiskunnallinen luokka-asema vaikutti 1900-luvun
alkupuolella suuresti taiteilijoiden arvostukseen ja mahdollisuuksiin.
Vaikuttaako se yhä vaan? Kaikilla, ei pelkästään taiteilijoilla?
Suruton ja vihainen
Taidehistorioitsija Tuula
Karjalainen toteaa ’Tyko Sallinen –
suomalainen tarina’ (2016) kirjansa esipuheessa Sallisen olleen näkyvä,
kuuluva, rakastettu ja vihattu. Toisaalla hän toteaa Sallisen olleen
ihmishirviö ja samalla uhri. Hän oli myös taidemaailmamme kapinallinen,
räyhähenki ja proletaari, jonka kuvaamat ihmiset olivat rumia ja kömpelöitä. Viimeiset vuosikymmenensä hän kuitenkin oli
’rakastettu suomalaisimman suomalaisuuden kuvaaja’, kansakunnan kaapin päälle
nostettu ja viimein kunniaprofessori. Siinäpä määritelmiä yhdestä miehestä!
Sallisen isä oli räätäli, joka menestyi toimessaan
kohtalaisen hyvin, vaikkakin perhe muutti usein kaupungista toiseen. Elämää
määritteli tiukka lestadiolainen usko ja sen myötä jako ’helvettiin joutuviin
suruttomiin’ ja saarnaajien oppien mukaan eläviin pelastuviin. Tyko-poika oli
tiukan uskonnollisen äitinsä lemmikki; isä oli enemmänkin arvaamaton ja julma.
Tyko kävi muutaman luokan lyseotakin, mutta jätti koulun ja ryhtyi sitten
14-vuotiaana isänsä tapaan räätäliksi, vaikkakaan ei isänsä liikkeeseen.
Vähän päälle 20-vuotiaana Sallinen teki ’sosiaaliluokkaansa
nähden’ poikkeuksellisen liikkeen: muutti Helsinkiin ja kirjoittautui
Taideyhdistyksen piirustuskouluun. Muutaman vuoden opiskeltuaan Sallinen
alkoikin sitten kuulua ja näkyä.
’Suruttomien’ joukkoon siirtynyt Sallinen herätti huomiota
nostattamalla meteliä opiskelijoiden keskuudessa. Hän haastoi taiteen ylemmät
auktoriteetit ja mesenaatit. Hän oli komea poika, vaikkakin pienikokoinen, ja
esiintyi ärsyttävänä humalaisissa ravintolaseurueissa. Kollegoille
Taiteilijaseuran kokouksissa hän suorastaan haistatteli. Kuuluisin yhteenotto
tuli seuran puheenjohtajuudesta Akseli Gallen-Kallelan kanssa. Sallinen tosin
hävisi kisan, mutta sen jälkeen kaikki tiesivät hänen nimensä.
Yksityiselämässä traaginen vaihe oli 1910-luvun avioliitto
nuoren Helmi Vartiaisen kanssa. Helmin taidehaaveet jäivät, lapsia syntyi
vuoden välein ja omituisen viha-rakkaus suhteen ilmentymänä Sallinen maalasi
vaimostaan ’todellisuutta rumempia’ potretteja. Niissä oli verevä, viettelevä,
mutta possunnenäinen ja vähän yksinkertaiselta vaikuttava ’Mirri’, jonka
törkeään haukkumiseen Sallinen keskittyi myös sanallisesti kaikkien
kuullen. ’Naisessa’ oli jotain pahaa,
alhaista ja syntistä, mutta myös raivostuttavasti kiinnostavaa. Vaimon
mielenterveys ei tätä kestänyt, eikä etenkään sitä, että Sallinen antoi
pariskunnan yksivuotiaan esikoisen pois, Tanskaan.
Ensin Sallinen oli taidepiirien mielestä vaarallinen,
moukkamainen ja ’huono’ taiteilija. Vähitellen hänen tyylinsä alkoi viehättää,
kun Kööpenhaminassakin hänen taulujaan kehuttiin. Pikkuhiljaa hänen ’rumat’ ja
’kömpelöt’ pyykkärinaisensa, hurmokselliset ’Hihhulit’ tai hikisinä tanssivat
’Jytkyt’ olivatkin suurta isänmaallisuutta, puhtainta suomalaisuutta ja ’oman
kansamme’ kuvaamista parhaimmillaan.
Rikkaaksi Sallinen ei koskaan tullut, mutta tunnustusta ja
apurahoja hän vanhemmalla iällä sai. Valitettavasti hänen maalauksensa
’kesyyntyivät’ elämän mukana. Ehkä hän sai sanottua sen, minkä kuvillaan
halusikin. Taidekriitikkojen mielestä Sallisen ’tähti’ sammui jo 1920- luvulla.
Maalaukset olivat sen jälkeen kesympiä, värit tunkkaisia ja asetelmat
’tavanomaisia’. Sallisesta tehtiin kunniaprofessori 1949 ja hän kuoli 1955.
Yksinäinen yökehrääjä
Hugo Simberg oli vain muutamaa vuotta Tyko Sallista
vanhempi. He vaikuttivat Suomen taidemaailmassa hetken samanaikaisesti, mutta
olivat hyvin erilaisia persoonia.
Riikka Stewen’in teos ’Hugo Simberg – unien maalari’ (1989) ei ole varsinainen
elämäkerta, vaan se opastaa Simbergin teosten katselemiseen niiden aiheiden ja
taustojen analysoinnin kautta. Kirjassa on myös kronologia Simbergin elämän
tärkeistä vuosista.
Jos Sallisesta muistetaan Hihhulit, tulee Simbergistä
ensimmäisenä mieleen ’Haavoittunut enkeli’. Kuva on kaunis ja vaikuttava, mutta
se ei aukene yksiselitteisesti. Miksi enkeliä kantavat totiset lapset? Mitä
varsinaisesti on tapahtunut? Voisi kuvitella vaikkapa enkelin siiven
nyrjähtäneen, mutta miksi ihmeessä enkelin silmät ovat siteen peitossa? Kuka
enkeli on, pitkään sairastellut Simberg itsekö? Vai maailma?
Simberg syntyi Haminassa suurperheeseen, jossa hänen
isällään oli kahdesta avioliitostaan yhteensä peräti 18 lasta. Perhe tuli
kohtuullisen hyvin toimeen ja lapset saattoivat opiskella. Hugo jätti lukion
kesken ylimmillä luokilla ja siirtyi Helsinkiin, Taideyhdistyksen
piirustuskouluun. Muutaman opiskeluvuoden jälkeen Simberg koki, ettei opi enää
uutta ja rohkaistui ottamaan yhteyttä kuuluisaan Akseli Gallen-Kallelaan, joka tuolloin
rakenteli Ruovedellä erämaa-ateljeetaan. Simberg pääsikin Gallen-Kallelan
yksityisoppilaaksi ja sai oppia paitsi symbolismissa ja erilaisissa
filosofisissa pohdinnoissa, myös monissa kuvan tekemisen tekniikoissa.
Simbergin symbolistisissa kuvissa on luuranko-syksy, joka haukkaa
kasvien varret ja halla, joka levittää hyytävää hengitystään. Kuolema hoitelee
puutarhaansa ja karvainen piruparka kerjää emännältä kaksosilleen maitoa.
Kriitikot kehuivat toisia kuvia kiehtoviksi, mutta eivät ymmärtäneet, miksi
taiteilija toi esille myös noita heidän mielestään pelkästään rumilta näyttäviä
karvaisia piruja.
Taidemaalari Magnus Enckell oli Simbergin läheisin ystävä ja yhdessä he saivat tehtäväkseen myös jälkipolville rakkaat ja kuuluisat Tampereen tuomiokirkon maalaukset. Simberg ei viihtynyt julkisuudessa, vaan tunsi olevansa ’kuoreton erakkorapu, jota kaikki loukkaa ja satuttaa’. Taiteilijaseurassa Simberg toimi jonkin aikaa, mutta vetäytyi sieltä ja luopui puheenjohtajuudestakin Gallen-Kallelan hyväksi.
Ahdistuneen oloinen ja sairastellut Simberg sai vihdoin
elämäänsä iloa ja rauhaa, kun hän avioitui entisen oppilaansa Anni Bremerin
kanssa. He ehtivät olla naimisissa seitsemän vuotta, kunnes Simberg kuoli
äkilliseen sairaskohtaukseen 44-vuotiaana, vuonna 1917.
Vahva elämä ja hyvä
tahto
Taidehistorioitsija Riitta
Konttinen aloittaa Venny
Soldan-Brofeldtin elämäkertansa ’Boheemielämä’(1996)
kysymyksellä: voiko perheelleen omistautunut äiti, jonka elämänikäisenä
henkisenä johtotähtenä on ’hyvä tahto’, silti elää boheemin elämän? Konttisen
mielestä Venny (1863-1945) onnistui tekemään juuri niin.
Naispuolisista kuvataitelijoista valtaosa lopetti aktiivisen
taiteentekemisen avioiduttuaan ja muutamat harvat alalle jääneet olivat kaikki perheettömiä.
Ongelmakohdat ovat ne kaikille niin tutut: kannustaako oma lapsuuden perhe
alalle, onko taloudellisia mahdollisuuksia, riittääkö aika, hyväksyykö aviopuoliso/suku/yhteiskunta
naisen taiteilijuuden? Suurimmalle osalle jossakin kohdassa tuli vastaan niin
selkeä ei, että he lopettivat.
Venny Soldanin lapsuuden perhe oli poikkeuksellisen
kannustava, vaikka taloudelliset mahdollisuudet välillä olivatkin niukat.
Viiden tyttären ja yhden pojan katraalle koetettiin kaikille löytää oma
paikkansa maailmassa. Merkittävin opastaja ja kasvattaja oli isä, joka halusi
auttaa jokaista ’variksenpoikaansa lentoon’. Jos kerran porvarillinen opettajan
ammatti ei millään luontunut, piirtäköön Venny sitten. Isän naimattomat siskot
tarjosivat myös apuaan, kun lapsia piti lähettää milloin Pietariin, milloin
Pariisiin oppia saamaan. Kun suhteellisen iäkäs isä kuoli, joutuivat Soldanin
sisarukset tukemaan toisiaan sekä taloudellisesti että henkisesti. Etenkin
Venny oli sisarustensa tukipylväs lähes koko elämänsä ajan.
Venny Soldanin avioliitto kirjailija Juhani Ahon (Brofeldt)
kanssa oli myös kannustava ja ’edistyksellinen’. Aho kirjoitti ja Venny piirsi
ja maalasi. Vuokra-asunnot vaihtuivat tiuhaan ja niiden valinnassa tärkeintä
oli työrauha, sopivat työtilat ja tarjolla oleva inspiraatio. Venny kulki
ympäriinsä aikalaisia ällistyttäneessä housuasussa ja paperossi tai piippu
hampaissa. Silti hän huolehti myös normaaleista kotitöistä, jotka tuon aikaisin
menetelmin veivät paljon aikaa, vaikka kotiapulaisiin olikin ajoittain varaa.
Äitiys oli Vennylle merkittävin elämänkokemus. Perheen kaksi
poikaa saivat osakseen hellää hoivaa ja toisaalta he tarjosivat ’ikkunan lasten
maailmaan’ toimimalla jatkuvasti piirrosten ja tilannekuvien malleina ja
inspiraation lähteinä kuvituksiin, joita Venny teki paljon lastenkirjoihin ja
-lehtiin. Vennyn ’hyvä tahto’ ulottui myös Juhani Ahon ja Vennyn nuoremman
sisaren, Tillyn, ’lehtolapseen’, joka sai kasvaa velipuoliensa kanssa.
Uskomattominta Venny Soldan-Brofeldtissa on hänen valtava
monipuolisuutensa. Hän ei koskaan ollut pelkästään kodinhoitaja ja äiti, vaan koko
ajan hän joko piirsi, maalasi, kuvitti, suunnitteli kankaita ja huonekaluja,
veisti puuesineitä, kaiversi kamee-koruja tai käynnisti muita hankkeita, kuten
’Taidetta kouluihin’ -yhdistystä. Sen tavoitteena oli tuoda maalauksia ja
taide-esineitä ’kaikkien kansanosien nähtäville’ sijoittamalla niitä kouluihin
ja oppilaitoksiin.
Kriitikot ovat kiitelleet hänen monipuolisia lahjojaan,
mutta samalla valitelleet, että keskittymällä syvemmin johonkin tiettyyn, hän
olisi kenties kehittynyt ’loistavammaksi’. Tarkoittaneeko tämä maalauksia,
joissa hänen ’tasonsa’ vaihtelee, vai onko se vain tavanomaista
’kriitikkopuhetta’, kenpä tietää. Venny Soldan-Brofeldt ei koskaan selitellyt
tekemisiään ja valintojaan, vaan jatkoi piirtämistä ja maalaamista innokkaana
omaan tyyliinsä aivan elämänsä viime päiviin saakka. Hän kuoli 82-vuotiaana ja
tuli haudatuksi toiveensa mukaisesti lähelle isänsä hautaa Hietaniemessä.
***
2 kommenttia:
Taiteilijat ovat kautta historian saaneet olla vähän hulluja ja omituisia, ainakin miehet. Liittyykö tämä hulluus kiinteänä osana taiteelliseen luonteeseen tai luovuuteen? Voisiko hyvä taiteilija olla luonteeltaan tylsä, harmaa ja mitäänsanomaton mutta tehdä loistavaa ja kriitikkojen ylistämää taidetta?
Pasi
Raisio
Venny Soldan-Brofeldtista tuli mieleeni se kuinka monilta menestyneeltä naistaiteilijalta usein tänä päivänäkin kysytään haastatteluissa kuinka he onnistuvat yhdistämään äitiyden ja taiteen tekemisen.Ehkäpä taiteilija ammattien edustajat mielletään edelleen vanhanaikaisten stereotypioitten mukaan niin kreisin boheemeiksi tai erakoiksi ettei heidän elämäänsä osata kuvitella perhettä.Kiitos kun mainitsit tuon Venny Soldan-Brofeldtin, kuulin hänestä nyt ensimmäistä kertaa.
Lähetä kommentti