Inhimillinen vuorovaikutus luo ja välittää tarinoita. Historia on tarinoita. Kirjallisuus on tarinoita. Iskelmät ja muut laulutekstit ovat tarinoita. Mainoksetkin ovat nykyään pidentyneet iskulauseista tarinoiksi, koska sellaisina ne kuulemma myyvät hyvin.
Luultavasti myyvätkin, vaikka itseäni ovat jo alkaneet enemmänkin tympiä nämä kaikkialta tursuvat leperrykset joka ikisen kipon, kupin, vaatteen tai ruokalistan sisältämästä ’tarinasta’. Että tämän annoksen leipä on leivottu käsin rakkaan mummoni sirpillä korjaamasta viljasta, joka on kasvanut isonvihan aikana poltettujen pirttien tuhkan lannoittamassa pellossa.
Ne pännivät minua varmaankin siksi, että niitä on jo
tarjolla hieman liikaa enkä usko niistä suurimmalla osalla olevan mitään
totuuspohjaa, vaan ne on runoiltu mainostoimistoissa, jo kohta toinen toistaan
kopioiden. Eihän sekään tietysti ole mitenkään uutta tai tavatonta; legendoja
on luotu tahallaan ja tarkoitushakuisesti maailman sivu.
Kirjallisuudella ei tarvitse olla totuuspohjaa. Suuri osa
sen viehätyksestä onkin siinä, että mielikuvituksen lento on rajoittamatonta;
mitä tahansa voi kirjoittaa tapahtuvaksi tai tapahtuneeksi missä tahansa. Lukijan
vastaanottokyvystä ja mielentilasta paljolti riippuu, miten teksti tarttuu
lukijan mieleen. Ehkä viihteeksi ja sarkasmiksi tarkoitettu nielaistaankin
aivan totena. Reagoidaan juuri päinvastoin kuin kirjailija tarkoitti tai
kauhistutaan ja paheksutaan posket tutisten. Tai ehkä todeksi tarkoitetusta kuvauksesta
löytyykin asiaan todella perehtyneiden lukijoiden silmin niin paljon virheitä
ja väärinymmärryksiä, että kirjan kaikki muutkin mahdolliset ansiot
mitätöityvät. Pelkkää roskaa!
Kirjojen suurkuluttajalle tulee väistämättä eteen myös
kyllästyminen. Kun luettua on takana jo
paljon, ei todella hyviä uusia, virkistäviä, näkökulmaltaan innoittavia kirjoja
tunnu enää ilmestyvän edes joka vuosi. Ei ainakaan fiktioita. Jotkut lajityypit
eivät millään maistu. Niin kovin monet tarinat tässä maailmassa on jo kerrottu
moneen kertaan, monella kielellä ja kaikki tuntuvat vain toistensa kopioilta. Hyvä asia kuitenkin on se, että koko ajan
kasvaa uusien lukijoiden sukupolvia, joille kaikki on vielä uutta.
Onneksi lukemista ei tarvitse lopettaa, vaikka sattuisi
kehnompi fiktiovuosi. Aina voi ensinnäkin palata niihin muutamaan kymmeneen
todella hyvään kirjaan, joita voi lukea yhä uudelleen ja uudelleen. Mutta ennen
kaikkea innostuksen riemua löytyy aina tietokirjojen osastolta. Aiheiden kirjo
on ilahduttavan moninainen suolasta kvanttifysiikkaan tai kirpuista
kuvataiteisiin. Historiaan en kyllästy koskaan!
Historiantutkimuksen tuottamilla tarinoilla sitä paitsi oletetaan
olevan myös totuuspohjaa. Lähteet pitää mainita ja omat tulkinnat pyrkiä
erottamaan faktoista. Joidenkin tietokirjailijoiden teksti on myös
kirjallisesti nautittavampaa kuin monen proosakirjailijan.
Osattiin sitä
ennenkin
Muistan, kuinka muutama vuosi sitten melkoisen
välinpitämättömänä pöyhin tarjouskoria kirjakaupan tuulikaapissa. Tässä niitä
taas olisi, ’Nummien valtiatar’ ja ’Isku Alcatraziin’ ja ’Kiinteydy ja
kaunistu’ ja ’Kyynelten kallio’, hoh hoijaa. Mikä lie tämäkin?
Takatekstit luettuani tämä muutaman euron tarjous alkoi jo
vähän kiinnostaa. ’Heikki Pekanpoika ja Heikki Mikonpoika olivat Suomen
ensimmäiset nimeltä tunnetut homot. Heidät poltettiin roviolla Taivassalon
pitäjässä Kyynelten kallioksi sanotulla mestauspaikalla vuonna 1665.’ Ai tämä
onkin ihan vakavissaan kirjoitettu historiantutkimus, eikä mitään nyyhkyä. Kirjoittaja on tohtori ja dosentti, joku
Teemu Keskisarja. Takaliepeen hämärässä kuvassa luimistelee hymytön tyyppi
otsatukkansa takaa. No eipä ainakaan
koeta mielistellä, paremminkin tuntuu sanovan, että kirjoitin mitä kirjoitin,
repikää siitä! Olin juuri lähdössä neljän tunnin puuduttavalle bussimatkalle ja
nappasin kirjan matkalukemiseksi. Mieluummin tätä kuin auton rispaantuneita
naistenlehtiä.
Niskani jumittui, ristiselkää särki ja olkapäätä palelsi
bussin kylmää ikkunaa vasten, mutta kirja oli niin mainiosti kirjoitettu, että
luin sitä yhtä soittoa koko matkan. Välillä tyrskin ja koetin piilottaa naurun
nyrkkiini, etteivät kanssamatkustajat epäilisi tädiltä jääneen aamulääkkeet
ottamatta. Typeryyksien kännykkään kailottaminenkin on sallitumpaa kuin
yksinään naureskelu.
Teemu Keskisarjan ’Kyynelten kallio’ (2011) ei kylläkään ole mikään tarkoituksellinen
huumoripläjäys, vaan seitsemän eri tapaustyypin kautta ’raottuva räppänä
arkielämän historiaan’. Kuten Keskisarja toteaa, on 1600- ja 1700-lukujen tavallisen
ihmisen arkielämästä miltei mahdoton kirjoittaa edes pienoiselämäkertaa, ellei
tuo ihminen ole kulkeutunut johonkin aivan epätavalliseen tilanteeseen. Vain
niistä on jäänyt joitakin kirjallisia lähteitä, joiden perusteella asiaa voi
selvitellä. Tähän kirjaan epätavallisiksi tilanteiksi oli tutkimuksen kohteiksi
valikoitu seksuaalirikoksia; sekä ihmisten keskinäisiä aikanaan luvattomia
suhteita, että eläimiin sekaantumisia. Voi Junttilan isäntä-parkaa! Vai syytöntä
lehmääkö pitäisi enemmän surkutella.
Keskisarjan tekstiä on todella miellyttävä lukea. Hän
käyttää suomen kieltä notkeasti ja monipuolisesti, viljellen välillä reippaasti
puhekielisiäkin ilmauksia, mutta ei tarkoituksellista alatyyliä. Tarina kulkee
koko ajan eteenpäin kiinnostavasti ja varsin yleistajuisesti, ilman
’performatiivista diskurssia’ ja ’akkulturaation paradigmaa’, sillä kuten hän
toteaa, ’yleistajuisen’ vastakohta ei hänen mielestään ole ’tieteellinen’ vaan
’yleistajuton’ ja sellaista hän ei halua kirjoittaa. Teksti ei silti lipsu
lähdemateriaalin ulkopuolelle eikä väitteitä tai tulkintoja heitellä ilman
perusteluja.
Tämän riemastuttavan ensimmäisen kokemuksen jälkeen olenkin
säännöllisesti lukenut kaiken, mitä Keskisarjalta olen käsiini saanut. Hän
onkin ahkera kirjoittaja, ammattihistorioitsija, ei tällä haavaa opetusvirassa.
Selitystä vailla
Satakuntalaisessa rikoshistoriassa on ennen kaikin tavoin onnetonta
Ulvilaa kertoiltu Kirves-Koljosesta ja Kokemäen uunimurhaajasta. Olen minäkin
noista jo lapsena kuullut. Koljonen ei ollut täkäläisiä, mutta koska hän oli
aiempien rötöstensä tähden päätynyt Huittisiin vankilaan ja livahti sieltä
karkumatkalle, hän tuli tehneeksi kuuden hengen joukkosurmansa juuri Huittisten
syrjäkylällä.
Teemu Keskisarjan ’Kirves – Toivo Harald Koljosen rikos ja rangaistus ’ (2015) kertoo
tämän viimeisen Suomessa siviilioikeuden päätöksellä kuolemantuomitun tarinan.
Koljonen teki surmatyönsä keväällä 1943 ja hänet teloitettiin varsin nopeasti
samana vuonna, keskellä sota-aikaa siis. Armoa ei presidentiltäkään herunut ja
miehen mielentila todettiin syyntakeiseksi.
Mitä oikein tapahtui ja miksi tällaisen ’hulluntyön teki
terveeksi luokiteltu mies’? Keskisarja kerii auki Koljosen henkilöhistoriaa ja
koettaa löytää syytä ja selitystä. Tapahtumista on jo kauan, mutta ei satoja
vuosia sentään. Silti luotettavia lähteitä on niukanlaisesti. Koljonen oli sen
sortin ’pieneläjä’, ettei hän kirjoitellut kirjeitä, ei osallistunut julkiseen
elämään eikä suvussa koottu kronikoita eikä pidetty päiväkirjojakaan. Monien
pikkurötösten kuulustelupöytäkirjat ja muut viralliset aineistot ovat edes
jonkinmoisia lähteitä. Näitä vähiä alkuperäislähteitä on sentään enemmän kuin
on olemassa Jeesuksesta, Mikael Agricolasta tai Isontalon Antista, Keskisarja
toteaa.
Vähistä lähteistäkin Keskisarja saa irti paljon ja osaa
kuvata Koljosen hahmoa ja tapahtumien etenemistä kiinnostavasti kuin jännäriä
ikään. Mikä ihme sai siihen astisen pikkuvarkaan tarttumaan kirveeseen ja
tekemään hirveätä jälkeä, ilman mitään järjelliseltä tuntuvaa motiivia. Ei
ollut ryöstösaalista, ei vanhaa kaunaa, ei muutakaan uhkaa talonväen taholta.
Paljastumisen uhka, tietysti, ja karkumatkan tyssääminen siihen, mutta eihän se
ole missään suhteessa siihen, mitä kuuden surman jälkeen on yhteiskunnan
taholta odotettavissa. Miksi Koljonen ylipäänsä karkasi ja mihin hän kuvitteli
pääsevänsä vanhalla naistenpyörällä? Täysjärkinen?
Hulttion
kehityskertomus
Kuten viime kuun blogissani kirjoitin, kuulin Turun
Kirjamessuilla Teemu Keskisarjan itse esittelevän tämän
syksyn kirjaansa ’Hulttio – Gustaf
Mannerheimin painava nuoruus’ (2016). Osia sen sisällöstä Keskisarja oli
kertomassa myös keväisessä TV-ohjelmassa ’Ongelmanuori Mannerheim’. Itse
fyysinen kirjakin on muuten hämmästyttävän painava! Sivut ovat paksua liitupaperia
ja kannet tuntuvat raskailta.
C.G.E. Mannerheimista on kirjoitettu todella paljon,
tasoltaan ja tavoitteiltaan vaihtelevasti. Itsekin olen lukenut hänestä ainakin
viisi kirjaa ja hänet omat kuivakat muistelmansa vielä siihen päälle. Voisi
jopa sanoa, että hänet on jo kaluttu kerrassaan loppuun. Keskisarja keskittyykin
kirjassaan nimenomaan Gustafin nuoruuteen, kahteenkymmeneen ensimmäiseen
elinvuoteen, joita on alkuperäislähteitä tarkasti analysoiden tutkittu vähemmän
ja josta voidaan löytää selityksiä hänen myöhemmin tunnetun persoonallisuutensa
tietyille outouksille.
Gustaf syntyi aatelisperheen seitsenpäisen lapsikatraan keskivaiheille
ja kirjallista materiaalia hänen ympäriltään löytyy paljon. Laaja suku- ja
tuttavapiiri hoiti 1800-luvun lopulla sosiaalisia suhteitaan nimenomaan
kirjeitse. Tiettyjä papereita ja tiettyjä kirjeitä on varmasti hävitetty
tarkoituksella, mutta aineistoa on silti säilynyt runsaasti. Käytettävissä on
myös koulujen matrikkeleja, vuosikirjoja ja rangaistuspöytäkirjoja.
Seitsenvuotiaana Gustaf joutui koulukortteeriin Helsinkiin,
kauas kotoa. Muutaman vuoden sisällä perhe hajosi, isä livisti velkojiaan
pakoon Pariisiin uuden rakastajattaren kanssa ja uupuneen äidin osaksi tuli
hoitaa lapsikatraansa turvaan sukulaisten nurkkiin, kun omaisuus ulosmitattiin.
Äiti kuoli, lyseosta tuli Gustafille potkut häiriköinnin takia ja seuraava
tarjolla ollut koulutuspaikka, Haminan kadettikoulu, tuntui hänestä
kidutuskammiolta. Siellä rangaistuskirja täyttyi merkinnöistä ja lopulta
sieltäkin tuli potkut skandaalimaisen luvattoman poissaolon, ryyppyreissun ja
’pahamaineisesta seurasta’ löytymisen takia. Rahaton poika oli umpikujassa
18-vuotiaana.
Miten tästä päästiin eteenpäin, kun ei ollut virallista
yhteiskunnan hoivaa tai etsivää nuorisotyötä? Ei edes mielialalääkitystä
selvästi perhekriisiään oireilevalle koltiaiselle. Keskisarja kirjoittaa
jälleen kerran eloisasti ja kiinnostavasti. Analyysin lopputulos on, että
Gustafin pelastivat hevoset, kummitädit, mummot ja enopuoli. Loppujen lopuksi,
monen sattuman kautta, hänen julkisesta urastaan tuli tunnetun kaltainen.
Henkistä läheisyyttä ihmisten kanssa hän vältteli lopun ikäänsä, mutta jakoi
elämänsä kausiin ratsujensa mukaan.
***
2 kommenttia:
En tiedä millä nimellä Teemu Keskisarjan ja muidenkin kirjoittamaa ns. "viihdyttävää historiankirjallisuutta" oikeasti pitäisi kutsua, sillä viihde ja viihteellisyys synnyttävät heti mielikuvan siitä, ettei sillä olisi mitään tekemistä oikeiden faktojen ja virallisten lähteiden kanssa, vaikka nimenomaan Keskisarjan teoksissa lähteisiin on perehdytty ja ne on mainittukin. Ehkäpä esim. Da Vinci koodi on kirjana "viihteellistä historiaa" ja Keskisarjan tekstit "tarinallista historian kerrontaa." Mitä itse ehdottaisit lajityypin nimeksi?
Olen iloinen, että tämän tyyppinen kirjallisuus on löytänyt tänä päivänä lukijoita.
Keskisarja ei kirjoittajana ole keskisarjaa. Hänellä on historian tutkijalle harvinainen kyky kirjoittaa elävää tekstiä, johon uppoaa sisälle nopeasti. Teksti on koukuttavaa.
Keskisarja on myös oivallinen esiintyjä. Hän hallitsee myös puheessaan draaman keinot ja osaa yllättää kuulijan (ja haastattelijan) monesti.
Aika käsittämätöntä, ettei näin lahjakkaalle ihmiselle ole vielä(kään) löytynyt talouden turvaavaa yliopistollista virkaa? Toivottavasti kirjat myyvät hyvin.
Mannerheimin hulttionuoruuden esille tuominen ja kirjan kirjoittaminen siitä on kansallinen uroteko, joka kertoo kirjoittajan rohkeudesta. Eikä Keskisarja Marskia mitenkään lyttää, vaan kuvaa hyvin miten jumalankin asemaan korotetulla on inhimillisiä piirteitä.
Loistavat kirjavalinnat taas kerran.
Pasi
Lähetä kommentti