Tänään viimeistään pitäisi antaa äänensä Europarlamentin
vaaleissa, mutta mielenkiintoa ei kansalaisilla tunnu juurikaan olevan. Puolueet koettavat jakaa toreilla ruusuja ja
rukkasia ja makkaraa. Ehdokkaat pinnistelevät toinen toistaan tyhjempien
tunnuslauseidensa takana; kuka lupaa vihdoinkin poistaa ’turhaa sääntelyä’ tai
’yrittämisen esteitä’, kuka aikoo peräti ’ryhtyä toimeen turhien puheiden
sijaan’. Innovaatioita ja kasvua
tahtovat ihan kaikki. Haukotus. Joku
toimittaja väitti televisiossa, ettei
ainakaan nuorille kannata lässyttää mistään ’Berliinin muurin kaatumisesta’ tai
muusta ’muinaisesta’, vaan ennemminkin vaikka halvoista lentolipuista. Että
niistä EU:ssa on nyt kysymys.
Minä olen jo niin vanhaa ikäluokkaa, että Berliini muurin
kaatuminen tuntuu nousevan vuosi vuodelta ja kirja kirjalta aina vain
merkityksellisemmäksi asiaksi. Jos muuri
ei olisi kaatunut, vaan keskellä Eurooppaa olisi yhä kommunistinen diktatuuri,
ei Suomi olisi ikimaailmassa uskaltanut hakea EU-jäsenyyttä ja kaikki muukin
Euroopassa olisi tietenkin aivan toisin. Ei olisi tänään meillä
vaalipäivääkään. Muuri pystytettiin
aikoinaan yllättäen ja kun se 28 vuotta myöhemmin kaatui, kukaan ei silloinkaan
osannut ennakoida, että juuri sinä myöhäisenä marraskuun iltana ihmiset äkkiä
puskisivat ohi neuvottomien rajavartijoiden. Ammutaanko nämä nyt vai ei?
Silloin kun Berliinissä tapahtui suuria, en sitä huomannut. Olin itse keskellä elämäni ruuhkavuosia. Opinnot takana, töitä tehtävänä,
pieniä lapsia hoidettavana, asuntolainaa, kotimaista pankkikriisiä ja lamaa
tuloillaan. Niinhän se on, elämää voi ymmärtää vain jälkikäteen mutta sitä on
elettävä eteenpäin. Tapahtuuko juuri nyt jotain suurta, jota en taaskaan
huomaa?
Aina vaan Jörkka
Kun vaalipiirinä on näissä vaaleissa koko maa, on
ehdokaslistoille koetettu haalia monenlaisia valtakunnantason julkkiksia ja
niinpä siellä keikkuu myös elokuvaohjaaja ja kirjailija Jörn Donner, ikä 80 ja
vähän päälle. Kenties hän on nyt jo hieman ylikehittynyt, mutta
eurooppalaisuuden tutkiskelussa hänellä on ainakin näyttöjä enemmän kuin
monella.
Kirjahyllyssäni on iät ajat majaillut pokkariversio Jörn Donnerin kaikkien aikojen ensimmäisestä kirjasta Berliini-raportti, jonka ensimmäinen julkaisuvuosi oli 1958.
Nuori Donner matkusteli Berliinissä parikymppisenä ’’edistyksellisenä’
toimittajana ja kirjasi havaintojaan neljän voittajavaltion jakamasta
kaupungista. Sodan jälkeen, mutta ennen muuria. Jako Länsi-Saksan ja Itä-Saksan
valtioihin oli jo tehty.
Kirja on suorastaan yllättävän viehättävä, nyt kun siihen
taas Berliini-muistoissani tartuin. Nuori Donner ei ole lainkaan niin ärsyttävä
besserwisser kuin voisi olettaa, vaikka hiukan hymyilyttävän ’kaiken kokenutta’
esittääkin. Kaupunki on vielä monelta
osin raunioina ja jako ’edistykselliseen itään’ ja ’konformistiseen länteen’ värittää kaikkea. Muuttovirta idästä länteen jatkuu vuolaana ja
Länsi-Berliinin pakolaisleirit ovat aivan täynnä sijoituspaikkaa odottavia
saksalaisia.
Donner valittaa idän tylsyyttä, ankeutta ja
kyttäysmentaliteettia, mutta muistaa samalla myös arvostella lännen
pikkuporvarillisuutta, taloudellisten näkökohtien ylikorostusta ja
amerikkalaisuuden ylivaltaa. Hän ylistää brechtiläistä teatteria, mutta myöntää
että kehnoimpia ovat ne näytelmäkäsikirjoitukset, joissa Puolue kirjoitetaan aina isolla.
Kiehtovinta kirjassa on sen luoma ajan kerroksellisuuden
kokemus. Donner kuvaa miltä tietyt kadut, puistot ja maisemat näyttivät 1950-luvulla,
ja mitä ihmiset siellä silloin kokivat. Uudistetussa esipuheessa vuodelta 1966 hän toteaa niin monen asian
olevan kaupungissa nyt toisin, muurikin pystytetty. Pokkariversioni on vuodelta 1977 ja siihen
hän on taas lisännyt uuden epilogin, jossa hän valittaa jo kadottaneensa niin
paljon entisestä Berliinistä, koska hän
itse on nyt ihan eri mies. Saksan ja
Berliinin uudelleenyhdistymistä ei enää edes kannata ajatella.
Donnerin Berliini-raportti on taas kerran julkaistu
uudelleen 2008, kirjan 50-vuotisjuhlan kunniaksi, ja siihen painokseen on
jälleen tehty päivityksiä. Niitä en ole
lukenut, mutta pääsin itse näkemään Berliiniä ja Potsdamia tänä vuonna, ja
niitä tuoreita kokemuksia on kiehtovaa peilata Donnerin näkemyksiin ja
arvioihin. Kaikki muuttuu, se mikä on, ei pysy.
Hallintojärjestelmät nousevat ja kaatuvat. Kuitenkin kaupungin ’jokin’ on yhä
säilynyt. Mitä se voi olla?
Kaikkea ja vielä
vähän lisää
Berliini on nykyään erittäin suosittu turistikohde. Kun sinne vihdoin pääsee vapaasti matkustamaan
ja kun se on rakennettu uudelleen kauniiksi ja vihreäksikin, sen viehätys on
helppo ymmärtää. Kaupungissa on paitsi
vanhoille sopivaa kerroksellista patinaa, myös paljon uutta ’energiaa’,
tapahtumia, halpoja kapakoita, katukeittiöitä ja reppumatkailijoille sopivia
majoituspaikkoja.
Saksalaisen toimittajan ja kirjailijan Annett Gröschnerin kirja Vappuaatto
(käännetty suomeksi 2013) on aivan täynnä tätä kaikkea. Kirja alkaa
Alexanderplatzilta ja pyörii ympäri Berliiniä kymmenissä eri osoitteissa.
Jokainen luku kertoo pätkän jonkun henkilön elämästä juuri sillä hetkellä.
Jotkut tarinat risteävät toisiinsa myöhemmin illan ja päivän kuluessa, jotkut
eivät.
Jotkut tarinat ovat humoristisia, jotkut surullisia, jotkut
pelkästään sekavia. Lähes kaikki
henkilöt ovat jollain tavalla ’marginaalissa’ : juoppoja, laittomasti maassa
oleskelevia paperittomia, sairaita, dementoitumassa olevia vanhuksia,
kulttuurien rajapinnoilla rimpuilevia islaminuskoisia teinejä, jotka elävät
kaksoiselämää vanhempiensa tietämättä. Kaikki mahtuvat Berliinin eri
osoitteisiin ja kaikki jäävät sinne jatkamaan omaa omituista elämäänsä kun
seuraava vuorokausi alkaa.
Kuin on-line web-kamera. Tule ja katso nykyisiä
berliiniläisiä sen aikaa kuin jaksat.
Surkeaa vai suurta
Jatkuvasti jaksetaan kysyä, miksi saksalaiset antoivat
natsien mellastaa vallassa ne kaksitoista kauheaa vuotta? Olihan maassa
ennenkin tehty vallankumouksia, miksi siis ei nyt, kun sitä eniten olisi
tarvittu? Yksi vastaus saattaa olla, että liian monet kuitenkin hyötyivät
luodusta valtarakenteesta. Ne, jotka eivät hyötyneet, olivat liian surkeita
tehdäkseen yhtään mitään. Sama pätee niin moneen muuhunkin järjestelmään,
käännelkäämme päätämme itään tai länteen. Tai pitäisikö katsoa ensimmäiseksi
peiliin?
Hans Fallada oli
kirjailija ja toimittaja, joka jollain ihmeen konstilla onnistui pysymään
hengissä natsiajan yli, mutta kuoli vuonna 1947 alkoholin, huumeiden ja
masennuksen yhteisvaikutukseen. Hän sai juuri ennen kuolemaansa valmiiksi
kirjan Jeder stirbt für sich allein, raakakäännöksenä suunnilleen 'Jokainen kuolee vain
omasta puolestaan'.
Suomenkieliseksi
nimekseen tämä 2013 käännetty paksu järkäle on saanut ’Yksin Berliinissä’. Ehkä
vähän vaisu nimi. Kirjan tapahtumien runko löytyy todellisista Gestapon
kuulustelupöytäkirjoista ja tuomiorekistereistä. Sen ympärille Fallada on kirjoittanut
romaaninsa henkilöt ja toiminnan.
Kirja kuvaa varsinaisia Berliinin 'pieniä ihmisiä'. Nöyriä,
tottelevaisia Quangeleita, Ottoa ja Annaa.
He tekevät töitä missä käsketään, valvovat, päivystävät,
noudattavat määräyksiä, säästävät ja kituuttavat sodan keskellä. Koko Quangelien
naapurusto pohjoisen Berliinin Jablonskikadulla on kaikkea muuta kuin
sankariainesta; on vanha säikähtänyt juutalaisnainen, on surkea lusmu ja ilmiantaja, on outo eläkkeellä oleva tuomari, on pöyhkeilemistä yrittävä
rapajuoppo, jonka puoluekontakteista ei kuitenkaan ole mitään hyötyä.
Kun Quangelien toinen poika kuolee rintamalla ja toinen
osoittautuu SS-kiduttajaksi, jotain naksahtaa vanhan pariskunnan päässä ja he
päättävät ryhtyä vastarintaan. He tietävät alusta asti että se on täysin hyödytöntä, järjestelmä ei siitä miksikään muutu mutta he tulevat saamaan siitä
kuolemantuomion. He kirjoittavat
postikortteihin hallintoa arvostelevia lauseita ja ja jättävät kortit talojen
ala-auloihin. Järjestelmä jauhaa heidät ja muutaman heidän läheisensäkin muutamassa
viikossa. Ilmianto, tutkintavankila,
mielisairaala, pikaoikeudenkäynti, teloitus. Järjestelmän rattaista ei kuulu
edes pientä rahinaa heidän takiaan.
Kannattiko? Heidän itsensä vuoksi? Saksan vuoksi? Euroopan
vuoksi?
***
1 kommentti:
Taas jälleen kerran mielenkiintoinen kirjoitus ja hyviä lukuvinkkejä!
Lähetä kommentti