Miltä kuulostavat sellaiset kirjojen alaotsikot kuin ’hellä,
herkkä, hehkuvainen’, ’häivähdys punaista’ ja ’vain ymmärrys ja hymy’? Kenties parfyymeilta tai ruusulajikkeilta. Niistä ei heti tule mieleen vahva nainen,
voimakkaasti asiaansa ajava, etujoukoissa kulkeva uudistaja, joka raivaa tietä,
jotta jälkeen tulevilla olisi helpompaa. Nimet Minna Canth, Maria Jotuni ja Hella
Wuolijoki tuovat jo toisenlaisen mielikuvan: merkittäviä naisiamme, varmasti
helliä ja hehkuvaisiakin, mutta heissä ei ollut kiinnostavinta se, millainen
kolttu heillä oli missäkin juhlassa.
Naisena ja tyttärien äitinä tuntuu joskus turhauttavalta
huomata, kuinka esimerkiksi jotkut Minna Canthin esiin nostamat asiat
puhuttavat yhteiskunnassamme yhä vieläkin, 150 vuoden jälkeen. Edistystä toki
tapahtuu ja on tapahtunut, mutta niin tuskastuttavan hitaasti. Välillä epäilen,
että oman nuoruuteni päivistäkin on melkeinpä taannuttu: kuka olisi tuolloin uskonut,
että saamme tässäkin yhteiskunnassa nähdä tissibaarit, BB-talot ja vanhojen
miesten leikellyt teinivaimot?
Niin Canth, Jotuni kuin Wuolijokikin ovat jo olleet
useampien elämäkertakirjojen ja tutkimusten aiheina. Heistä kannattaa silti kirjoittaa
ja lukea vielä lisää, niin tärkeitä ja kiinnostavia naisia he ovat olleet. Uusia
näkökulmia heidän kirjalliseen tuotantoonsa ja henkilökohtaiseen elämäänsä saattaa
vielä löytyä ja joskus merkittävää,
ennen käyttämätöntä lähdemateriaaliakin tulee esiin. Jos lähteet on jo moneen kertaan perattu,
joudutaan tietysti venyttämään tulkinnan rajoja: jotain ei ollut, koska siitä
ei ole lähteitä, tai kaikki oli hyvin, koska päinvastaisesta ei ole selvää
näyttöä. Synkimmistä perhesalaisuuksista
harvoin löytyy mustaa valkoisella; tavallisetkin perheet pinnistelevät
pitääkseen kulissit puhtaina viimeiseen asti, saati sitten oman aikansa
merkkihenkilöt.
Herkkä taistelija
Herkkä, hellä,
hehkuvainen Minna Canth on kirjallisuushistorioitsija Minna Maijalan tänä
keväänä (2014) julkaistu teos, joka tuli markkinoille sopivasti Canthin
syntymän 170-vuotispäiväksi. Maijala on tutkinut Canthia jo aiemmin
väitöskirjassaan.
Esipuheessaan Maijala toteaa haluavansa tällä teoksella tuoda
esille herkemmän Minna Canthin, joka on Maijalan mielestä jäänyt syrjään
aiemmissa elämäkerroissa, jotka ovat olleet ’matroonamaisia’ ja korostaneet Canthia Maijalan mukaan liian kärjistyneesti ’naisasian esitaistelijana’ ja yhteiskunnan
epäkohtien kuvaajana.
Minna Canth ilmentää hyvin suomalaista varhaista
’sivistystahtoa’: työläisperheen tytär hakeutui
1860-luvulla vastaperustettuun opettajaseminaariin ja uskoi elämäntehtävänsä löytyvän uuden koulutuksen levittämisessä. Opinnot kuitenkin tyssäsivät
avioitumiseen.
Maijala haluaa kirjassaan puhdistaa Canthin aviopuolison,
lehtori Ferdinand Canthin maineen sikäli, että mitään selvää näyttöä ei löydy
Minnan kärsimisestä miehensä komennossa, vaan hän pystyi aloittamaan
sanomalehtikirjoittelunsa jo avioliittonsa aikana, vaikka lapsia syntyikin
tasaiseen tahtiin joka toinen vuosi. Canthin kolkko avioliittokuvaus ’Lehtori Hellmanin
vaimo’ tuskin on siis suoraan omaelämäkerrallinen. Nykylukijasta tuntuu oudolta, kun Maijala nimittää Canthin seitsemättä
lasta ’iltatähdeksi’, vaikka tällä oli ikäeroa edelliseen sisarukseensa vain neljä
vuotta ja Minna Canth oli tämän viimeisen lapsensa syntyessä vasta 35-vuotias.
Iltatähdeksi hän jäi tietysti sikäli, että Minna Canthin mies kuoli jo ennen
kuin seitsemäs lapsi ehti syntyä.
Leskenä Minna Canth oli vapaa päättämään omista
raha-asioistaan ja töistään, aviovaimo oli kaikessa miehensä määräysvallan
alainen. Seitsemän lapsen ja oman vanhan
äitinsä huoltajana hänellä riitti pulmia yllin kyllin, mutta hänen
energisyytensä vaikuttaa olleen tuohon aikaan ehtymätön. Hän pyöritti Kuopiossa
lankakauppaa, hoiti kotitaloutta apulaisten kanssa, kirjoitti sanomalehtiin,
kirjoitti näytelmiä ja kertomuksia, seurasi ulkomaista, etenkin skandinaavista
kirjallisuutta ja lehdistöä, teki käännöstöitä, osallistui lukuisten eri
yhdistysten toimintaan ja oli perustamassa useita kouluja. Erityisesti hän kampanjoi
tytöille sallittavan lukio-opetuksen puolesta, jotta he voisivat myöhemmin
hakeutua myös yliopistoon. Hän piti kotonaan ’salonkia’, jossa tapasi ylioppilasnuorisoa ja
muita yhteiskunnallisista ja kirjallisista kysymyksistä kiinnostuneita.
Minna Canth koki jo omana aikanaan menestystä mutta sai myös
raskasta kritiikkiä. Jotkut entiset hyvät ystävätkin paheksuivat hänen
näytelmiensä liikaa radikaalisuutta tai ’siveettömyyttä ja rumuutta’, välillä piispa
haukkui häntä jumalattomaksi nuorison turmelijaksi, välillä taas mieskirjailijat
pilkkasivat vanhakantaiseksi moraalinvartijaksi, koska hän vastusti juoppoutta
ja paheksui työväen tyttärien pitämistä säätyläismiesten seksuaalisena riistana.
Canthinkaan voimat eivät tietenkään olleet ehtymättömät; ensimmäisen
sydänkohtauksensa hän sai 50-vuotispäivillään
ja sydänvaivoihin hän myös kuoli, vain 53-vuotiaana. Liputuspäivänsä tämä varmaankin herkkä, mutta
kunnioitettavan peloton monien asioiden esitaistelija tosiaankin ansaitsee.
Särkynyt rytmitaituri
Novelleistaan ja näytelmistään tunnettu Maria Jotuni oli
erityisesti dialogin mestari. Suomalainen kirjallisuus ja teatteri saa kiittää
häntä ’Jotunin naisista’, noista mainioista hahmoista, joiden lausumattomat
psykologiset jännitteet ja tavoitteet tihkuvat esille päällisin puolin näppärän
ja taitavasti rytmitetyn kielenkäytön alta. Jotunin mysteeriksi jäi
vuosikymmeniä piilossa pidetty käsikirjoitus, vasta kaksikymmentä vuotta
kirjailijan kuoleman jälkeen, vuonna 1963, julkaistu romaani Huojuva talo, joka on
ahdistava fyysisen ja henkisen perheväkivallan kuvaus.
Kari Tarkiainen,
Maria Jotunin pojanpoika, on kirjoittanut isoäidistään elämäkerran Maria Jotuni, Vain ymmärrys ja hymy
(2013). Siinä Tarkiainen pyrkii kuvaamaan Jotunin elämän ja kirjailijanuran
vaiheet vielä kerran, niin täydellisenä kuin pystyy, valottaen myös suvun
piilotteleman käsikirjoituksen vaiheita.
Maria Jotuni tavallaan toteutti Minna Canthin ajaman tavoitteen;
niukoista oloista kotoisin oleva Jotuni pääsi hiljattain perustettuun
tytöillekin sallittuun Kuopion yhteiskouluun, pystyi kirjoittamaan
ylioppilaaksi ja lähtemään Helsingin yliopistoon. Canthin esikuva antoi
Jotunille myös sen ajatuksen, että kirjailijana toimiminen voi olla todellinen
vaihtoehto myös naiselle.
Jotuni ei suorittanut loppututkintoa vaan opiskeli laajasti kiinnostavia kursseja ja keskittyi novelliensa ja kertomustensa hiontaan. Muutama kokeilu opettajan sijaisena teki selväksi sen, ettei se elämänura ainakaan houkutellut. Jotuni sai ensimmäisen novellikokoelmansa julki jo 25-vuotiaana ja tunsi olevansa omalla alallaan. Pitkään epäröityään hän viimein 31-vuotiaana, vuonna 1911, avioitui kirjallisuudentutkijan, myöhemmän professorin, Viljo Tarkiaisen kanssa. Aluksi he olivat loistava työpari ja mies tuki Jotunin menestyksekästä uraa novelli- ja näytelmäkirjailijana suorastaan epätavallisen voimakkaasti, mutta 1920-luvun lopulta lähtien jotain meni vikaan ja avioliitto muuttui ilmeiseksi kärsimykseksi molemmille.
Mielikuvitus on kirjailijalle välttämätön työväline eikä tietenkään kirjoiteta pelkästään omista kokemuksista. Jotunista tuli kuitenkin kaikissa myöhäisemmissä teksteissään kovin synkkä. Oliko hänestä tullut keski-iän kriisissään pettynyt ja eristäytyvä, vainoharhainen hermoheikko, joka vain näki ’pahoja miehiä’ kaikkialla? Vai oliko päällisin puolin kuivakka Tarkiainen psykopaattinen kiusaaja, henkisen väkivallan mestari, joka myös löi? Aikuistumassa olevat pojat ainakin ryhmittyivät äitinsä ’henkivartiokaartiksi’ isää vastaan ja ilmeisesti ainakin toinen heistä oli lukenut myös Huojuvan talon käsikirjoitusta, koska osasi sitä piilotella ja varjella muiden silmiltä Maria Jotunin kuoleman jälkeen. Pitikö sitä piilotella skandaalin pelossa, koska yksinkertaistava yleisö luulisi sitä kertomukseksi kirjailijan omasta perhe-elämästä, vai pitikö sitä piilotella juuri siksi että se oli? Tekeekö asian ratkaisu suuntaan tai toiseen kirjasta parempaa tai huonompaa kirjallisuutta?
Punainen vai peräti
riemunkirjava
Kuka on Suomen kirjallisuuden kaikkein tunnetuin naishahmo? Niskavuoren vanha emäntä on ainakin hyvin
vahvasti ykköspaikassa kiinni. Ensin hän on nuori Loviisa, joka tyhmyyttään
luulee että mies nai hänet rakkaudesta, vaikka kyse oli siitä, että kivinavetan
rakentamiseen oli rahat jostain saatava. Myöhemmin Loviisa oppii tekemään
monenlaisia kauppoja, jotta talo ja omaisuus säilyvät. Juopot miehet, heikot
pojat, miniät tai pehtoorit sortukoot, vanha emäntä elää niin, että häneen
katsotaan aina ylöspäin.
Ikisuosittujen
Niskavuori-näytelmien, Juurakon Huldan ja monen muun näyttämöille ja
elokuvaksi päätyneen tekstin luojan,
Hella Wuolijoen, oma elämä oli uskomattoman
monitahoinen, luettunakin suorastaan
hengästyttävä.
Hella Wuolijoen tyttärenpoika, poliitikko, kansanedustajana
ja ministerinä pitkään toiminut Erkki
Tuomioja on myös poliittisesta historiasta väitellyt tohtori. Hän sai
vuonna 2006 Tieto-Finlandia palkinnon kirjastaan Häivähdys punaista. Siinä hän historiantutkijan uutteruudella,
valtavaa lähdeviitteistöä kurinalaisesti pyöritellen koettaa selvittää,
olivatko hänen isoäitinsä Hella ja tämän sisar Salme todella vakavasti mukana
salaisessa kommunistisessa liikkeessä, olivatko he peräti vakoojia. Vai oliko
heissä vain häivähdys punaista, runsaasti intoa ja romanttisväritteistä
jännityksenhakua. Eri valtioiden turvallisuuspoliisit ainakin ovat olleet
Wuolijoen kanssa ymmällään: britit pitivät häntä ehdottomasti
kommunistivakoojana, neuvostoliittolaiset taas epäilivät englantilaisvakoojaksi. Suomi
tuomitsi hänet elinkautiseen maanpetoksesta, kuolemantuomiokin oli yhden äänen
päässä.
Hella Wuolijoki, omaa sukua Murrik, syntyi ja kasvoi
Virossa. Hän tuli opiskelemaan Helsingin yliopistoon, suoritti tutkinnon ja
pian hän olikin mukana lähes kaikessa mahdollisessa niin politiikan kuin
kulttuurinkin alalla. Hänellä oli myrskyisiä rakkaussuhteita ja myrskyisä eroon päättynyt
avioliitto kansanedustaja Sulo Wuolijoen kanssa. Ensimmäisen maailmansodan tuiskeissa tämä laajasti kielitaitoinen
kansanrunojen ystävä ryhtyikin melko yllättävästi liikenaiseksi, välittämään kansainvälisiltä
markkinoilta viljaa, kahvia, puutavaraa. Pian hänellä oli parin miljoonan
varallisuus ja seuraavaksi suuri saha ja puutavaraliike Aunuksen Karjalassa ja muhkea
kartano Iitissä.
Kun sitten 1930-luvun lamassa liiketoimet romahtivat ja
kartanokin meni pakkomyyntiin, tuli Hella Wuolijoki rahapulassaan
kirjoittaneeksi Suomen kaikkien aikojen suosituimmat näytelmät, Niskavuoret.
Hän käytti aluksi salanimeä Juhani Tervapää, mutta kirjailijan oikea
henkilöllisyys paljastui nopeasti.
Sota-aikana hänen Neuvostoliiton desantille antamansa apu
oli poliisille viimeinen niitti; Wuolijoki vangittiin ja tuomittiin. Välirauhan tultua
kaikki poliittiset vangit oli vapautettava ja yhteiskunnan järjestelyt menivät
muutoinkin uusiksi. Eipä aikaakaan ja Hella
Wuolijoesta tehtiin muutamaksi vuodeksi Suomen
Yleisradion pääjohtaja. Sen riitaisen ja
haastavan tehtävän jälkeen Wuolijoki oli jo melko hauras, mutta kirjoitti vielä
myöhäistöidensä joukossa yhden helmen Niskavuori-sarjaan, näytelmän Niskavuoren
Heta.
Kuten Erkki Tuomioja toteaa:
Hella Wuolijoki ei ollut mikään lastenlastensa hemmotteluun omistautunut
mummihahmo.
***
1 kommentti:
Luin juuri tuon Maijalan Canth -elämäkerran ja pidin siitä paljon. Ihailin Canthia jo nuorena tyttönä ja nyt vanha idoli näyttäytyi tässä entistäkin tutumman oloisena.
Nuo kaksi muutakin elämäkertaan joista kerrot vaikuttavat kyllä oikein lukemisen arvoisilta, tuota Hella Wuolijoesta kertovaa olen joskus jo selaillutkin.
Lähetä kommentti