Mitä pitäisi ajatella tästä suurikokoisesta naapuristamme,
Venäjästä? Ihminen ahdistuu, kun joutuu ristiriitaisen informaation tulvaan.
Siellä ovat orjuus ja pakkotyö, verta on näkevä aamu, runoilee yksi. Toinen
laulaa, kuinka siinä maassa viljakin kypsyy nopeimmin ja aurinko on aina.
Paha juttu on, kun venäläisten rekkojen paljous tukkii
Kaakkois-Suomen tiet, pilaa ilman ja sotkee tienvieret. Surkeaa on sitten sekin,
kun venäläiset rakentavat oman jättisataman eikä rekkoja enää tulekaan Suomeen,
vaan satamat ammottavat tyhjyyttään ja huolintaliikkeet irtisanovat väkeä. Kauppiaille
ilo, mutta paikallisten asukkaiden kiusa taas on idästä rynnistävä bussien ja
maastureiden loppumaton armada, kun karvakauluksinen väki tulee tänne ja tyhjentää
kaupat elektroniikasta, urheiluvarusteista ja savukalasta. Matkailualan
toimijoita sen sijaan huolettaa, etteivät kuhmuiset vesiliukumäkemme hurmaa
ökyrikkaita venäläisiä, vaan nämä menevät mieluummin Rivieralle tai omalle
saarelle Kreikkaan ja tavalliset perheetkin ovat alkaneet suosia lomakohteena vaihtelun
vuoksi Viroa tai Norjaa.
Venäjä ei ole niin jättiläismäisen valtava kuin
Neuvostoliitto aikoinaan, mutta silti Suomelle aina riittävän suuri ollakseen
se ’virtahepo’, joka näkymättömänäkin vaikuttaa ajatteluumme. Ihanne tietysti
olisi, jos tämän näkymättömän voi tehdä näkyväksi käymällä itse paikan päällä
katsomassa, mieluiten useamman kerran ja eri puolilla laajaa maata. Silloin ei
tarvitsisi tukeutua kuulopuheisiin, virallisten delegaatioiden tilastotietoihin
tai yhdellä jos toisellakin tapaa hurahtaneiden vinoutuneisiin näkökulmiin.
Tutkimusmatkailun innostusta voi lisätä katsomalla
televisiosta jälleen kerran uusintana tulevaa toimittaja Anna Laineen ’Kamrat’
–sarjaa, joka tarjoilee totuttua nuorempaa ja rennompaa Venäjä-kuvaa, sekin
kyllä jo melkein seitsemän vuoden takaa. Joltain kanavalta tulee varmasti myös
uusintoina näyttelijä Ville Haapasalon toilailuja Venäjän halki lännestä itään,
välillä Suomensukuisten kansojen vieraana ja välillä Silkkitietä pitkin, kohta
kai myös Jäämeren suunnalla.
Uskomattomia tarinoita
Hollolan poika Ville
Haapasalo tuli menneeksi teatterikouluun Leningradiin juuri 1990-luvun
alussa, kun kaikki oli valtavan muutoksen kourissa. Neuvostoliitto hajosi, kommunistisen
puolueen ylivalta päättyi, Leningradista tuli jälleen Pietari, Suomen
idänkauppa romahti ja YYA-sopimuskin lakkasi olemasta. Tämän ’maailmanjäristyksen’
keskellä venäjänkieltä ennestään osaamaton Ville opiskelee ymmyrkäisiä
vuorokausia ankarassa teatterikoulussa, syö pelkkää makaronia, nukkuu kylmässä
kellariloukossa ja miettii löisikö hanskat tiskiin.
’Et kuitenkaan usko’
(2013) on visuaalisesti hieno kirja, jossa Juha Metson kuvat luovat vahvaa tunnelmaa.
Teksti on koottu ikään kuin Kauko Röyhkän tekemästä Villen
haastattelusta. Aluksi Villeä pitää tietenkin odottaa, lopulta muutaman
peruuntumisen jälkeen tavataan hotellissa ja vihdoin viimein jutustelullekin löytyy
aikaa. Toistuu sama kaava kuin TV-ohjelmissakin. Voi tietenkin olla, että kirjan
teksti on tosiaan koottu juuri näin tehdystä haastattelusta. Samat asiat Ville
on kuitenkin kertonut jo monesti ennenkin muissa lehtihaastatteluissa ja
TV-ohjelmissa, joten juuri mitään ihmeellistä uutta kirja ei ’paljasta’. Vaikka
vaikeuksia ja vastoinkäymisiä oli riittämiin, Ville sinnitteli Venäjällä
koulunsa jotenkuten loppuun ja ihmeellisen sattuman kautta nousi valtavaan
kuuluisuuteen ja suosioon pöljäiltyään nollabudjetilla tehdyssä elokuvassa
’Metsästyksen kansallisista erikoisuuksista’. Sen jälkeen elokuvarooleja on
tullut kymmenittäin.
Ville Haapasalon elämäntarina on yksi erikoinen näkökulma Venäjään.
Millaista oli opiskella maassa 1990-luvun levottomina vuosina ja mitä olla siellä 2000-luvun kuuluisuus ’show
bisneksessä’, kuten Ville sanoo, ei niinkään ’näyttelijänä’. Elokuvien mahdolliset rahoittajat haluavat
näyttelijöitä esiintymään kaikenlaisiin juhliinsa, ja koska Ville ei laula eikä
paljon tanssikaan, hänen kontolleen tulee tarinoiden kertominen. Niitä hän totisesti
suoltaakin myös kirjassa kuin muinoinen Münchhausen konsanaan, eikä niiden
tarvitse ihan pilkulleen totta olla, kunhan ovat hyviä ja viihdyttäviä.
Bisneksen ympärillä vellovasta yhteiskunnallisesta tilanteesta Ville ei halua
sanoa mitään, mitä nyt vihjaisee jotain kasakoista tai Putinin tapaamisesta ja
huomauttaa saaneensa Venäjän Kansantaiteilijan arvon, jota seuraa joskus
valtion eläke.
Valtaville Venäjän viihdemarkkinoille mahtuisi varmasti
suomalaisia toimijoita lisääkin. Tarvitaan vain kielitaitoa ja sitten mahtava
onnenpotku.
Siperiaan tuomittu
Venäjälle, tai peräti Siperiaan, joutuminen on suomalaisten
mielissä yleensä merkinnyt hyytävää kohtaloa, likimain täydellistä
tuhoutumista. Sinne vietiin Ison Vihan aikana orjuuteen, sinne katosivat 1800-luvulla
rangaistusvangit ja myöhemmin Stalinin puhdistuksissa teloitettuina nekin
punaiset, jotka itse luulivat päässeensä työläisten ihannevaltioon.
Kun Lappeen tuomiokunnan tuomari P.E. Svinhufvud, josta myöhemmin vanhoilla päivillään 1930-luvulla
tuli Suomen Tasavallan Presidentti, ryhtyi sota-aikana 1914 vastustamaan venäläistä
prokuraattoria ja tieten tahtoen jätti noudattamatta tämän määräykset, hän kyllä
osasi odottaa siitä tuomiota. Virasta pidättäminen ja ehkä jonkun pituinen
kakku Krestyn vankilassa Pietarissa olisi ollut Svinhufvudin mielestä
todennäköinen seuraus siitä, ettei hän hyväksynyt venäläisen esimiehensä
toimivaltaa Suomen lakien yli. Yllättäen
tulikin kenraalikuvernöörin ankarampi päätös, Svinhufvud karkotettiin
Siperiaan, Tomskin alueelle.
Vuonna 2007 on julkaistu näköispainos alun perin 1928
ilmestyneestä kirjasta ’Svinhufvudin
kertomukset Siperiasta’. Siinä
Svinhufvud kertoilee mainiosti pitkästä matkastaan Siperiaan ja etenkin yli
kaksi vuotta kestäneestä oleskelustaan siellä, parissakin eri karkotuspaikassa.
Muistelukset on pikakirjoituksella merkinnyt muistiin Svinhufvudin
yksityissihteeri Erkki Räikkönen,
joka on myös lisäillyt kirjaan yli-yleviä esipuheita, välipuheita ja
loppuhuipennuksia, jotka ovat nykylukijalle lähinnä piinallisia, mutta antavat
toki hyvää ajankuvaa siitä, millaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa
Suomessa elettiin kirjan julkaisuaikaan 1928, valkoisen vallan ja nousevan Lapuan
liikkeen hehkutuksessa.
Svinhufvudin karkottaminen pois kotoaan oli tietenkin julmaa
ja olot kaukaisessa pikkukylässä alkeelliset, mutta sittenkin näistä Siperian muisteluksista
tulee mieleen enemmän joku Veikko Huovisen erätarina tai turkismetsästäjät
Kanadan erämaissa, kuin vankeus, mistään myöhempien aikojen leirikokemuksista
puhumattakaan. Svinhufvud asui vuokralla huoneessa tai parissa, välillä
asuntoja vaihdellen. Paikallisten kanssa seurusteltiin niukemmin, pääasiassa juttuseurana
oli niin ikään karkotettu saksalainen pastori ja tämän vaimo. Iltaisin parsittiin
vaatteita tai luettiin saksankielistä kirjallisuutta, päivisin metsästettiin
tai retkeiltiin. Svinhufvud oli taitava metsämies ja osasi kätevästi myös
ommella lammasnahkoja päällysvaatteiden lämmikkeeksi.
Kirjeet ja sähkösanomat juuttuivat toisinaan jonnekin
sensuurin kynsiin, mutta useimmiten ne kulkivat moitteettomasti vaikka
tietenkin nykyihmisen mielestä tavattoman hitaasti. Rouva Ellen Svinhufvud kävi
kaikkiaan kolme kertaa miestänsä tervehtimässä aina muutaman viikon pituisilla
retkillä ja toi hänelle uutisia ja tarvikkeita, muun muassa oman haulikon osiin
purettuna ja vaatteiden joukkoon matkatavaroihin kätkettynä. Ei niin, etteikö
Svinhufvudilla paikallisesti hankittu pyssykin olisi ollut, mutta kun se oli
niin huono sohlo. Kiinnostavia ovat myös
Svinhufvudin kuvaukset siperialaisesta luonnosta, kasveista ja linnuista.
Kevättä ja syksyä ei ole juuri lainkaan. Toukokuusta asti on kuuma kesä,
lokakuun lopusta lähtien tiukka talvi eikä suojasäätä ole talvella koskaan.
Itse asiassa kirjasta tulee sellainen olo, että haluaisi itsekin päästä näkemään
nuo maisemat. Onko sadan vuoden takaisesta maailmasta enää mitään nähtävissä?
Maaliskuussa 1917 Siperiaankin asti ehti tieto
’Revoljutsiasta’. Kenraalikuvernööri oli muiden tsaarin virkamiesten tavoin
pantu viralta. ’Se joka minut tänne lähetti on nyt menettänyt valtansa. Minä
lähden kotiin’, Svinhufvud tuumasi. Valtio maksoi paluulipunkin, mennessä piti
maksaa itse.
Pelkoa vai ystävällismielistä rinnakkaiseloa
Vihatkoot kunhan pelkäävät, sanoo vanha roomalainen
sananlasku ja toisiinsa kytkeytyneitä nuo tunteet tietysti ovatkin. Venäjää
monelta eri kantilta tutkinut emeritus professori Timo Vihavainen tarkastelee kirjassaan ’Ryssäviha – Venäjän-pelon historia’ (2013) tätä russofobiaksikin
nimettyä ilmiötä Suomen lisäksi myös muissa Venäjän naapuruston valtioissa.
Suomalaisina tietysti koemme, että kimppuun käyvän idän
karhun pelko ja siitä kehittyvä viha vaivaa nimenomaan meitä ja olemme siinä
jotenkin erityisiä, mutta tässäkin asiassa me olemme oikeastaan aika pieni
tekijä. Meitä paljon pidemmät ja voimakkaammat perinteet russofobiaan on
etenkin puolalaisilla, mutta myös ukrainalaisilla, balteilla ja
saksalaisilla. Niin ikään laajan Venäjän
juutalaisilla ja islaminuskoisilla alamaisilla on ollut syystäkin russofobiset
vaiheensa.
Suomessa 1700-luvun Iso Viha oli hävityssotaa, joka jätti
jälkeensä synkeitä tarinoita ryssien tihutöistä, mutta sitten kun meistä
tosiaankin tuli kokonaan Venäjän alamaisia, pysytteli venäläisyys ihmeellisesti
suomalaisesta arjesta erillään. Saimme kehittyä melkoisesti omassa rauhassamme
ja venäläiselle virka- tai sotilasuralle hakeutuminen oli harvojen
yläluokkaisten oma valinta. Vasta sortokausien, yleislakkojen ja
vallankumousten melskeessä 1900-luvun alussa alkoi venäläisyys käydä vaivaksi
tavalliselle kansalle ja sisällissodassa täysin kotikutoisetkin punaiset saivat
olla haukkumanimeltään puna-ryssiä, jotta heidän kaikinpuolinen
tuomittavuutensa tulisi selväksi.
Heimointoilijoita ja Akateemisen Karjala-Seuran ’ryssän
vihassa’ viestejään allekirjoittavia aktivisteja oli äänekkyydestään huolimatta
1920 - 1930 –luvuilla vain muutama, mutta todellista venäläisyyteen ja
Neuvostoliiton valtioon kohdistuvaa vihaa Suomessa tunnettiin Vihavaisen mukaan
1940 talvisodan jälkeen. Koko sota koettiin petolliseksi hyökkäykseksi ja sen
jälkeinen rauha täysin epäoikeudenmukaiseksi vääryydeksi, jota Neuvostoliitto
vielä valheellisin virallisin lausunnoin pahensi. Sotien viimein päätyttyä
tilanteet vaihtelivat valvontakomission ja miehityksen pelosta omaehtoiseen
suomettumiseen, jossa ’neuvostovastaisuus’ oli ihmisen huonoista
ominaisuuksista pahin.
Neuvostoliitto on hajonnut ja nykyinen Venäjä rakentunut
tilalle. Suomalaiset eivät tutkimusten mukaan tätä uudempaa Venäjää
varsinaisesti pelkää, mutta jonkin ison kriisin yhteydessä siitä saattaa tietysti
tulla uhka. Venäläisen valtiokoneiston tapa suhtautua ’informaationhallintaan’
(PR eli venäläisittäin ’piar’) historiankirjoitusta myöten on erilainen kuin
omamme, joten siinä meidän olisi Vihavaisen mukaan pidettävä puolemme.
Venäläisistä ihmisistä suomalaiset pitävät ja nyt meillä on ensi kertaa
historiamme aikana jo jonkin kokoinen Suomessa vakituisesti asuva venäläinen
vähemmistö, joka varmasti auttaa turhien pelkojen poistamisessa.
***
1 kommentti:
On kyllä erikoinen heppu tuo Ville Haapasalo. Aivan ihmeellinen tuuri käynyt sillä ja elämästänsä jo saisi elokuvan aikaiseksi :)
Lähetä kommentti