On pimeää ja märkää, pohjolan lyhyt päivä vain sumuinen hämärä kahden sysimustan välissä. Onneksi sentään tähän vuodenaikaan on joulu; se tuo synkkyyteen valoja, koristeita, juhlaruokaa ja lahjoja.
Vähittäiskauppa
ilmoittaakin nykyään jo hyvissä ajoin etukäteen, kuinka monta sataa euroa kukin kansalainen aikoo käyttää
jouluostoksiin, toivoen tietysti että tästä tulisi normi asiakkaan päässä;
kyllä minunkin pitää jos kerran muutkin.
Joulusta on tullut lähes elintärkeä kauppiaille ja matkailu- ja
ravintola-alalle, mutta sen suomaa katkosta normaalipuurtamiseen arvostavat toki
kaikki. Pitäisi kyetä rauhoittumaan ja miettimään syvällisiä, kunhan ensin
haalii kokoon mahdollisimman paljon ruokaa, tavaraa, meluisia laitteita ja
välkkyvää krääsää.
Vuoden
pimeimpään aikaan, talvipäivän seisauksessa, ovat pohjoiset kansat täällä viettäneet
juhliaan jo ammoin, kauan ennen kristinuskon leviämistä. Joulu, jul, yule. Juhlan
nimikin on muinaisgermaaneilta ja viikingeiltä meidän kalentereihimme päätynyt.
Joskus 350-luvulla kristillisen kirkon alkaessa
nousta valtauskonnoksi, sen
johtohenkilöt päättivät liittää Kristuksen syntymisen juhlinnan samaan syssyyn roomalaisten Saturnalia-juhlan ja pohjoisten
kansojen yulen kanssa. Näin kansalle tuttu juhla pysyi vanhalla paikallaan,
juhlinnan aiheet vain vaihtelivat.
Eteläisemmät kansat nimittävät juhlaa nykyisin ’ Christmas’
Kristus-messuksi tai ’ Natale’ Syntymäksi. Me täällä pohjoisessa pitäydymme yhä
yulessa.
Joulunpyhät
ovat monille nimenomaan aikaa, jolloin luetaan. Olen poiminut seuraavaan
muutaman mainion joulukuvauksen, jotka eivät kenties ole ihan siitä kuluneinta
kuvastoa, mutta ovat kestäneet hyvin aikaa ja useita lukemisia.
Mahtavat pidot
Ruotsalaisen
historioitsijan ja kirjailijan Frans
G.Bengtssonin kirja skoonelaisen
viikinki-Ormin seikkailuista julkaistiin jo 1941 ja siitä on otettu lukuisia
uusia painoksia. Omani on Otavan viides painos vuodelta 1982. Historialliset
faktat kirjassa lienevät pääosin paikallaan, vaikka suurella Tanskan ja Norjan
yhdistäneellä viikinkikuningas Harald Sinihampaalla ei kai Ylva-nimistä tytärtä
ollutkaan.
Kirjan
viehätysvoimasta suuren osan muodostaa siinä käytetty kieli ja viikinkien
puhetapa. Mistä lie Bengtsson päätellyt heidän niin puhuneen, - voiko kenties löydetyistä kiveen hakatuista riimukirjoituksista jotenkin niin päätellä,
en tiedä. Lukunautinnosta kiitokset ansaitsee siis myös tekstin suomentaja
Emerik Olsoni. Ormin ja kumppanien
’intiaanimainen’ lyhyt ja mainiosti tiivistävä puhetapa on varsin kaukana
nykyruotsalaisten rönsyävästä pälpätyksestä ja
diskuteerauksesta.
Vanhan kuningas Harald Sinihampaan mahtavaan kartanoon Tanskan Jellingessä kokoontuu suuri joukko joulun juhlijoita. Kuuden päivän pidoissa joululäskiä riittää 48:n pulskan sian verran ja sitten jatketaan lampaan- ja häränlihalla. Olutta kuluu sammioittain ja mässäilyn ohessa juhlijat kertovat ilta toisensa jälkeen mainioita tarinoita ja riimittelevät runoja. Juhlien kuvaus on kerta kaikkiaan riemastuttava.
Vanhan kuningas Harald Sinihampaan mahtavaan kartanoon Tanskan Jellingessä kokoontuu suuri joukko joulun juhlijoita. Kuuden päivän pidoissa joululäskiä riittää 48:n pulskan sian verran ja sitten jatketaan lampaan- ja häränlihalla. Olutta kuluu sammioittain ja mässäilyn ohessa juhlijat kertovat ilta toisensa jälkeen mainioita tarinoita ja riimittelevät runoja. Juhlien kuvaus on kerta kaikkiaan riemastuttava.
Ajallisesti
joulupidot sijoittuvat jonnekin vuoden 965 tienoille, sillä vanha kuningas on
ottanut valtakuntaansa tulleilta papeilta kasteen ja koettaa saada
juhlaväkeäkin noudattamaan Kristuksen sääntöä siitä, ettei tappeluita ja
miestappoja olisi sopivaa tapahtua hänen syntymäpäivänsä juhlissa. Etelämpää
tulleet papit eivät kuitenkaan vilustumatta kestä pohjoista talvea ja heidän
täytyy taudin kourissa vetäytyä pois pidoista.
Vanha kuningas joutuukin heti kiusaukseen sallia edes yhden pienen
kaksintaistelun, josta Kristus tuskin nyt pahastuu, ja se käydään sisällä
juhlatuvassa, koska nuoriso on heikompaa kuin ennen vanhaan, eikä tahtoisi
taistella ulkona kylmässä. Tähän taisteluun on kirjan sankari Ormillakin
osuutensa.
Harald
Sinihampaan yritys juurruttaa kristinuskoa Tanska-Norjaan ei historiallisesti
ottaen onnistunut, vaan hänet lopulta syrjäytettiin vallasta ja vanhat
viikinkijumalat jäivät vallitseviksi vielä liki sadaksi vuodeksi. Joululäskin mässäys ei ole pohjoisilla
kansoilla loppunut vieläkään.
Petojen perhejuhla
Amerikkalaisen
kirjailija James Goldmanin näytelmä Leijona talvella (The Lion in Winter, julkaistu englanniksi esim.
Random House 1966, Penguin Books 1983) on tiivis kuvaus parin-kolmen päivän
joulukokoontumisesta, oh what a
merry Christmas Court, jonne kuningas on
kutsunut (ex-)vaimonsa, kolme poikaansa ja Ranskan nuoren kuninkaan. Lisäksi
paikalla on nuori Ranskan kuninkaan sisar, joka on suunniteltu ja
myötäjäisrahoin jo ’maksettukin’ yhden Henrikin pojan vaimoksi, mutta josta
onkin tullut isä-Henrikin rakastajatar. Kuten tunnettua, vanhoja miehiä
houkuttavat heidän poikiensa ikäiset naiset ja nuoria naisia houkuttaa valta.
Tavallisissa
perheissäkin joulut voivat joskus olla kaikkea muuta kuin harmonista
yhdessäoloa. Chinonin kuninkaallinen joulukokoontuminen on varsinainen
myrkkykeitos. Teksti on loistavasti
kirjoitettua terävää ja oivaltavaa dialogia, jossa isketään vastakkain
salamannopeasti kuin ping-pong ottelussa, mutta joka vie tapahtumia koko ajan
eteenpäin. Henrik juonittelee Ranskan kuningasta vastaan ja koettaa yht’ aikaa
pitää nuoren rakastajattarensa ja toisaalta käydä hänellä kauppaa. Kaikki kolme
poikaa juonittelevat toisiaan vastaan liittoumalla joko keskenään tai äitinsä
kanssa, sillä jokainen heistä haluaa hallitsijaksi isänsä jälkeen tai
mieluummin jo hänen paikalleen. – Herrajumala, olen viidenkymmenen! Olen
vanhin ihminen jonka tunnen, parahtaa Henrik välillä ihan tosissaan –
keskiajalla ei yleensä eletty niin vanhaksi.
Näytelmä
antaa loistoroolin Henrikin vaimolle, Eleonoora Akvitanialaiselle. Henrik on
pitänyt vaimoaan vangittuna kotiarestissa toisessa linnassaan jo vuosikausia,
mutta päästää hänet aina joskus juhlapyhiksi ’jaloittelemaan’. Tässä naisessa
totisesti riittää virtaa. Näytelmästä tehdyssä useita Oscareita kahmineessa
elokuvassa Eleonoorana kipinöi Katherine Hepburn ja näyttämöllä roolissa on
nähty mm. Joanna ’Todella upeeta’ Lumley ja Suomessa Tampereen teatterissa
Liisa Roine.
Hillitöntä
menoa
Nikolai
Gogolin
novellissa Jouluyö (suomeksi esim.
Gogolin Valitut teokset, WSOY, 1959) kaikki ovat liikkeellä; kylän nuoriso
kulkee talosta taloon laulamassa, meluamassa ja lahjoja katsastamassa vähän
meikäläisen Nuutinpäivän tapaan, mielenhäiriöön saakka rakastunut seppä pyrkii
ihanaisen Oksana-neidon luo, turhaan tosin. Koko kylän vanhempi miesväki on
aikeissa mennä lukkarin luo sahramiviinaa juomaa ja keitinpiiraita syömään,
mutta kun piru osuu paikalle ja varastaa kuun, muuttuu kaikki yhdeksi
karuselliksi.
Yhdessä
yössä ehtii tapahtua kaikki, mitä kuvitella voi. Kun nainen on jo
neljänkymmenen, on hän tietysti noita, ja se selittää sen, miksi naisenkipeitä
ukkomiehiä tulvii tupaan niin että niitä on piiloteltava hiilisäkkiin. Kun tapahtumissa on mukana piru, voidaan
aivan hyvin ratsastaa ukrainalaisesta pikkukylästä Pietariin ja tavata keisarinna Katariina ja
ruhtinas Potemkin. Silti ehditään takaisin kirkkoon joulun aamupalvelukseen,
jossa lukkarin lauluääni on kylläkin vähän alamaissa. Hiilipölyä kurkussa
poloisella.
Jouluina
on tapana muistella menneitä ja nyyhkiä, kuinka ennen vanhaan oli kaikki
paremmin. Niin tekee tavallaan Gogolkin; novellin kirjoittamisen aikaan
1830-luvulla hän kaipailee ’entistä menoa’, joka oli kylistä jo katoamassa.
Edellisen vuosisadan hallitsijatkin tuntuvat paremmilta ja he saavat asiat
luistamaan.
Kun
jouluaamun kukko laulaa, saadaan piru ajetuksi matkoihinsa ja tavanomainen
järjestys palaa asukkaiden mökkeihin.
Tämän kai vahvistaa järjestyspoliisi nykyisinkin.
***
2 kommenttia:
Joulu on kyllä lueskelun aikaa :) toivottavasti pukki tuo kaikille hyviä kirjoja ;)
Kiitos "kirjatarhurille" taidokkaista yhteenvedoista ja taustoituksista! Hän on saanut minut kiinnostumaan sellaisistakin kirjoista, joita en varmaan muuten olisi edes avannut.
Lähetä kommentti