Mitä ihmettä nyt on tekeillä Iranin suunnalla? Mistä johtuu
tämä uhittelu, länsimaisten öljytankkerien kulun estäminen ja muut hankaukset
Persianlahdella?
Kuka tässä on aloittaja ja kuka väkisin vastaamaan
pakotettu? Johtuuko tämä pelkästään Trumpista ja hänen halustaan repiä rikki
edeltäjänsä Obaman solmima Iranin ydinmateriaalien käyttöä rajoittava sopimus
vai onko tämä enemmän Lähi-idän maiden keskinäinen nokittelu? Isisin tuhon
jälkeinen ’nappuloiden uudelleensijoittelu’ pelilaudalla?
En käsitä. Etenkään en käsitä sitä, mitä hyötyä tästä lopulta
voi olla kenellekään.
Kuulun sukupolveen, joka muistaa Iranin islamilaisen
vallankumouksen vuodelta 1979. Muistan
jopa jotain sitä edeltäneestä shaahin hallinnon ajasta. Mieleen ovat jääneet
haalistuneet Seura-lehdet täynnä kuvia harmaantuneesta shaahista kultaisessa
palatsissaan, kolmannen vaimonsa, upean shaahitar Farah Diban ja soman
lapsilauman kanssa.
Shaahista salaisine poliiseineen ei välttämättä pidetty,
mutta se, mitä tuli hänen tilalleen, oli vielä oudompaa. Silloin tuntui, että
kelloa käännetään äkkiä monta kierrosta kohti ’keskiaikaa’: naiset kotiin ja
mustan kaavun tai vähintäänkin ison huivin alle piiloon ja yhteiskunnallinen
valta papeille. Heitä nousi johtamaan vanha mies, jolla oli oikeus käyttää
mustaa turbaania eli hän saattoi esittää sukupuunsa polveutuvan profeetta
Muhammedista.
Meillä sanottiin, ettei tämä voi kestää kauaa. Että tämä on
vain pian tasoittuva heilahdus äärimmäisyyteen, kun shaahin ’liian länsimainen’
ja kovakourainen tyyli sai aikaan kumouksen.
Ällistyttävää kyllä, pappisvaltaa on nyt kestänyt Iranissa jo
40 vuotta! Iranilaisia on suunnilleen 70 miljoonaa ja heistä melkein 60 % on
alle 30-vuotiaita nuoria, jotka taatusti haluaisivat hieman erilaista elämää
kuin kahdeksankymppiset imaamit, mutta näin se nyt vain jatkuu. 2000-luvun
alussa ilmassa oli hetken enemmänkin ’uudistusten’ odottelua, mutta niitä ei lopulta
tullut.
Saadakseni lisää tietoa, hieman mahdollisuuksia samaistua
iranilaisten kokemuksiin ja edes jotain analyysintynkää, ryhdyin penkomaan
kirjastojen ja kirjakauppojen tarjontaa aiheesta. Aivan uusinta uutta en
luettavakseni löytänyt, mutta jotain sentään. Kaksi suomalaista Iran-kirjaa;
toinen vuodelta 2009, toinen 2016 ja kolmantena Hollantiin emigroituneen
iranilaisen kirjailijan vuonna 2005 (suomeksi 2011) julkaistu romaani, joka käy
läpi maan murrosta yhden suurperheen jäsenten kokemusten kautta.
Yritys ymmärtää
Pitkäaikainen Italiaa ja Lähi-itää seurannut
ulkomaantoimittaja Liisa Liimatainen julkaisi 2009 kirjansa ’Iran
-huntu ja haaste’, alaotsikkona vielä ’yritys ymmärtää Iranin yhteiskuntaa’.
Teos tarjoaakin todella hyvät perustiedot Iranin yhteiskunnallisista
instituutioista ja tuon hetkisestä tilanteesta.
Iran on shiiamuslimien maa, imaamien hallitsema maa, mutta
se ei ole arabimaa. Asukkaat eivät ole perimältään arabeja eikä maassa puhuta
arabiaa, vaan kansa on ikivanhaa persialaista juurta ja maassa puhuttu kieli on
farsi, jota joskus myös nimitetään persiaksi.
Hämmentävää on, että maassa on sekä diktatuuri että
kansalaisyhteiskunta. Vaaleilla valitaan presidentti, parlamentti ja
asiantuntijaneuvosto. Niiden ehdokasvalintaan toki puuttuu vartijoiden neuvosto,
joten vaalit eivät ole täysin ’vapaat’ länsimaisessa mielessä. Mutta miljoonat
ihmiset voivat kuitenkin äänestämällä sanoa mielipiteensä.
Näiden yli menee silti vartijoiden neuvoston mielipide. Tämä
12 jäsenen neuvosto voi ohittaa tai kumota muiden toimielinten päätökset.
Neuvostossa on kuusi teologia, siis shiialaista pappia, ja kuusi juristia.
Juristijäsenet nimittää oikeuslaitoksen johdossa oleva henkilö, jonka henkilön
puolestaan nimittää hengellinen johtaja. Neuvoston kuusi teologijäsentä
nimittää niin ikään hengellinen johtaja.
Lopulta kaikki valta siis kulminoituu hengelliseen
johtajaan. Hän on kaiken ylin auktoriteetti. Hän puolestaan sanoo
auktoriteettinsa perustuva Koraaniin, tulkintaan siitä kulloisessakin asiassa.
Toki hengellinen johtajakin on kuolevainen, siksi asiantuntijaneuvosto valvoo
hänen toimintakuntoaan, ja nimittää uuden, mikäli tarvitaan. Toistaiseksi
hengellisiä johtajia on ollut vasta kaksi: vallankumouksen johtaja Ruhollah
Khomeini, joka kuoli 1989, ja hänen jälkeensä johdon saanut Ali Khamenei.
Liisa Liimataisen kirja on miltei hengästyttävän tiukka
tietopaketti Iranin yhteiskunnallisista oloista. Hän kertoo faktoin ja
haastatteluin esimerkiksi vaaleista, lehdistön valvonnasta, oikeiden
’toisinajattelijoiden’ pidätyksistä ja niiden, joita on vain luultu sellaisiksi.
Naisten asemakin vaihtelee; toiset saavat jatkuvasti pelätä
vapaaehtoisten ’moraalipoliisien’ valvontaa, toisilla on vapauksia enemmän.
Kuten kaikkialla, myös Iranissa superrikkaat voivat järjestellä elämänsä
mukavammin. Heillä on asunto Lontoossa ja lapset siellä yliopistossa, toinen
talo Sveitsissä ja kolmas sitten Teheranissa. Sielläkin ’moraalipoliisi’
poistuu ovelta setelitukku kourassa, vaikka talossa raikaa länsimusiikki, naiset
ovat paljastavissa asuissa ja laseissa on jotain muuta kuin
granaattiomenamehua.
Kansalla oli toiveita saada muutoksia aikaan 2000-luvun
taitteessa presidentti Khatamin aikana. Systeemi kesti silti, sillä Khatami ei
22 miljoonasta häntä kannattaneesta äänestäjästä huolimatta pystynyt saamaan
aikaan mitään, koska konservatiivit ja vartijoiden neuvosto onnistuivat estämään
kaikki muutokset.
Iranilaiset ovat kaiken kaikkiaan melko hyvin koulutettuja
ja jo shaahin aikana aloitettu syrjäistenkin seutujen lukutaitokampanja on
tuottanut hyvää tulosta. Vallankumoushallinto on merkittävästi parantanut
perustason terveydenhuoltoa ja koulutusta. Entä siitä eteenpäin?
Koulutettu, työtä ja vapautta janoava, turhautunut nuori
väestö onkin Iranin aikapommi, sanoo Liisa Liimatainen.
Mattokauppiaan suku vallankumouksen jaloissa
Hollantiin emigroitunut Kader Abdolah sanoo
kirjoittaneensa romaaninsa Euroopalle, jotta se ymmärtäisi mitä iranilaiset
ovat käyneet läpi. ’Talo moskeijan vieressä’ ilmestyi hollanniksi (Het
huis van de moskee) 2005 ja suomeksi Sanna van Leeuwen’in kääntämänä 2011.
Kirjassa pienen kaupungin mahtimies, mattokauppias Agha
Dzan, koettaa selviytyä maailmansa myllerryksessä. Hänen serkkunsa on moskeijan
imaami ja koko kirjava suku asuu samassa isossa talossa, joka on rakennettu
kiinni moskeijaan.
Abdolah kuvaa kauniisti taloa, sen sokkeloita ja torneja, ja
siellä asuvaa väkeä. Kaikilla on omat salaisuutensa ja omat tragediansa. Toiset
ovat konservatiivisia ja haluavat pitäytyä vanhaan, toiset taas kiinnostuvat
uuden ajan ihmeistä. Televisiosta, radiosta, nailonsukista, länsimaisista
vaatteista, kuun valloituksesta.
Pikkuhiljaa kaupunkiinkin koittaa ’uusi aika’, tulee
väkivaltaa kaduille, tulee uusi jyrkkä imaami, tulee ’salaisissa tehtävissä’
liikkuva outo vävy, tulee armeija, tulee sota. Mattokauppias hoitaa sukunsa
asioita parhaansa mukaan joka suuntaan, mutta lopulta hänen on myönnettävä,
että nyt hän ei enää pysty.
Abdolahin teksti on välillä hyvin tunnelmallista; hän
siteeraa vanhoja persialaisia runoja ja laittaa variksetkin puhumaan. Agha Dzan
on sympaattinen hahmo, jolle toivoisi mielellään hyvää loppuelämää, vaikka
mikään entinen ei hänen maailmassaan enää olekaan paikoillaan.
Satakieliä ja ruusuveden tuoksua
Helsinkiläinen Mina Iranta kuvaa kirjassaan
kokemuksiaan isänsä synnyinmaasta Iranista, johon hän tutustuu vasta aikuisena.
Siksi hänelle se on ’Iran – Isoäidin maa’ (2016).
Faktojen osalta Iranta toistaa paljolti Liisa Liimataisen
kirjan kuvauksia Iranin yhteiskunnallisesta järjestelmästä, onhan Liimataisen
kirja yhtenä Irantan ’lähdeluettelon’ teoksenakin. Läheisemmän ja lämpimämmän
kuvan Iranta luo sillä, että hänen tapaamansa ihmiset ovat hänen perhettään ja
suurta sukuaan, joka ottaa hänet avosylin vastaan.
Miljoonat iranilaiset asuvat Iranin ulkopuolella. Jotkut
ovat muuttaneet vapaaehtoisesti parempien mahdollisuuksien perään, mutta suurin
osa on paennut vainoa, joko jo shaahin aikaan tai islamilaisen vallankumouksen
jälkeen.
Monille Iraniin jääneille islamilainen vallankumous on
tuonut paljon hyvää ja he ovat tyytyväisiä. Elintaso on noussut, säännöt ovat
selvät, epävarmuus on vähentynyt. Silti maailman muutokset hiipivät tiukankin
systeemin sisään. Jos ennen piiloteltiin radiota lipaston laatikossa ja
myöhemmin televisiota verhon takana, löytyy nykyisin jokaisesta tuttavapiiristä
joku, joka osaa kiertää netin ja sosiaalisen median käytölle asetetut
rajoitukset ja päästää ystävänsä niihinkin tietoverkkojen syövereihin, jonne
imaamit eivät heitä haluaisi päästää.
Arkipäivässä keksitään myös keinoja, kuinka ulkoiluttaa
lemmikkikoiraa maassa, jossa sellaisten pitäminen on ehdottomasti kiellettyä.
Nainen ei myöskään saa laulaa yksinään eikä hänen lauluaan tietenkään saa
kuunnellakaan. Tanssiminen, etenkin miesten ja naisten yhdessä, on myös
kielletty. Mutta konsteja on, jos on tahtoa.
Iranta kuvaa kauniisti myös Iranin maantiedettä. Maa on
historiallisesti kiinnostava ja täynnä niin maisemiltaan kuin kulttuuriltaankin
upeita kohteita, joita massaturismi ei ole ’päässyt pilaamaan’. Monien tekisi
varmasti mieli nähdä ne, jos se olisi vain vähän helpompaa.
Toiset haluaisivat tulla, toiset päästä pois. Nuori
matkaopas ehdottelee Minalle ensitapaamisella avioliittoa viisumin saamisen
toivossa ja Minaa ahdistaa Iraniin jäävien serkkujensa kohtalo. Ikuinen ’kissan
ongelma’; kummalla puolella ovea se ikinä onkaan, aina se haluaa sinne toiselle
puolelle.
Niinpä. Miksi vaivalla neuvoteltu sopu
ydinmateriaalikiistasta ja talouspakotteista piti taas repiä auki? Kuvitellaanko
että oven toisella puolella sittenkin olisi saatavissa jotain parempaa? Entä
jos siellä onkin vain pahempaa? Täytyykö levottomille ja turhautuneille
nuorille tarjota aina vain yhtä tulevaisuudennäkymää - martyyriutta? Eikö nyt
mitään muuta keksittäisi, tässä edistyneessä ja valistuneessa maailmassa?
***
3 kommenttia:
Todella ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe !!! Arvostelu on aina helppoa mutta ymmärtäminen onkin sitten vaikeampaa. Voiko Irania ymmärtää? Kummallinen sekoitus nykymaailmaa ja keskiaikaa.
Pentti Kosonen
Lemmetty
Tuo Liisa Liimataisen teos on nyt ajankohtainen ja hän osui oikeaan arvellessaan,että muutokset Iranissa nousevat nuorten keskuudesta.Viime päivinä esim.Yle on uutisoinut sosiaalisessa mediassa leviävästä kampanjasta jossa iranilaiset naiset julkaisevat itsestään kuvan ilman huntua.Naisia uhkaavat ankarat jopa monen vuoden vankeusrangaistukset. Onko tämä osa alkavaa muutoksen aaltoa vai pian jo tukahdutettu ja unohdettu kapina,jää nähtäväksi.
Katsoin jokin aika sitten dokumentin Iranista. Siinä oli kaksi iranilaista naista pääosassa. He olivat olleet opiskelijoita ja aloittaneet huumeidenkäytön yliopistossa. Nykyisin he toimivat pikavaimoina. Siellähän voi mennä naimisiin vaikka tunniksi ja erota sitten. Tienaavat sillä tavoin huumerahat ja elämiseen tarvittavat rahat. Aika surullista puuhaa. Mutta sääntöjen kiertelyä ihan laillisesti.
pelottavaa tuo Iraninkin uhittelu, mutta sitähän tekee aika moni maa tällä hetkellä.
Lähetä kommentti