Ah kesä! Nyt kaikkialla kukkii ja pörisee.
Erityisesti mehiläisistä on kirjoitettu paljon sekä faktaa
että fiktiota. Jo koulun biologian kirjoissa mehiläiset saavat erityistä
huomiota. Ne eivät ole mitä tahansa
maailmamme hyönteisiä, vaan merkillisen oman järjestäytyneen yhteiskuntansa
rakentajia, jotka ilmiselvästi osaavat myös ’viestiä’ keskenään. Niitä kuvataan
siis ihmisten näkökulmasta ’erittäin älykkäiksi’, vaikka emme tietenkään voi
tietää, mitä mehiläiset mahtavat asiasta ’ajatella’, kun me otamme niiltä hunajaa
ja vahaa ja annamme tilalle sokerivettä talven ajaksi.
Hunajan kerääminen ja syöminen on ollut tunnettua jo ammoin,
siitä löytyy tietoja tuhansien vuosien takaa Egyptistä ja Lähi-idän alueelta.
Jossain vaiheessa mehiläisten hyödyntäminen alkoi muuttua järjestelmälliseksi
ja Suomeenkin ’ensimmäisen mehiläisyhdyskunnan’ oikein kasvatusmielessä tuotti kuulemma
Turun Akatemian professori 1700-luvun lopulla.
Hunaja on hyvää ja vaha hyödyllistä, mutta kenties suurin
merkitys on sittenkin mehiläisten ’sivutoimella’ eli pölyttäjänä toimimisella.
Viljat ovat tuulipölytteisiä, mutta lähes kaikki hedelmät ja marjat tarvitsevat
pölyttäjiä, joista mehiläiset ovat ehdottomasti ykkösiä. Hedelmälepakot ja
kolibrit ynnä muut pörriäiset tulevat kaukana perässä.
Albert Einsteinin nimiin on pantu 1930-luvulta lausahdus,
että ’jos mehiläiset katoavat maailmasta, on ihmisellä enää neljä vuotta aikaa
jäljellä’. Miksi neljä, eikä esimerkiksi kolme tai viisi? Tarkoitus oli kai
vain korostaa mehiläisten tärkeää asemaa luonnon monimuotoisuudessa ja siinä,
kuinka kaikki täällä on lopulta riippuvaista vähän kaikesta.
Järkytys olikin suuri, kun 2000-luvun alkuvuosina alettiin kuulla
mehiläisyhdyskuntien selittämättömistä tuhoutumisista. Yht’ äkkiä mehiläisiä ei
vain ollut; kato levisi ensin USA:ssa alueelta toiselle, sitten jo mantereelta
toiselle. Syyksi arveltiin tietynlaisten kasvimyrkkyjen käyttöä, samoin kuin
alueilta toiselle nopeasti levinnyttä loismatoa, joka tuhosi toukkia. Luonnon
olosuhteet olivat myös muuttuneet nopeasti; valtavia alueita otettiin vain
yhden kasvin tai puulajin viljelykäyttöön ja mehiläisten aiempi ’normaali’
elinympäristö katosi.
Mehiläisiä yritetäänkin nyt hoivata erilaisin projektein:
saksalaisessa aikakauslehdessäkin poseeraa musta-oranssi raidalliseksi
väritetty näyttelijä, joka kehottaa liittymään luonnonmehiläisiä suojelevan
Beebetter -hankkeen tukijaksi. Myrkkyjen käyttö koetetaan kieltää.
Luonnontilaisia pientareita ja niittyjä toivotaan takaisin.
Mehiläiset ovat paitsi tärkeitä, myös salaperäisiä. Ei
edelleenkään tarkkaan tiedetä, miten ne ’oppivat’ sen minkä ne tekevät. Kuinka
ne oikein viestivät asioitaan, tanssimalla vai sittenkin kemiallisesti vai
miten? Välittävätkö ne kenties viestejä ’tuonpuoleisesta’, kuten ammoin
luultiin, etenkin kun ne ’virkoavat’ talven jäljiltä kuin ylösnousseet. Ne ovat
söpöjä pulleroita ja kilttejäkin, mutta voivat silti pistämällä tappaa, jos
niikseen tulee.
Viimeinenkin
mehiläinen lähti, vai lähtikö?
Norjalainen Maja
Lunde tarttui mehiläisten katoamisuutisiin ja kirjoitti 2015 kirjan ’Mehiläisten historia’, jonka Katriina
Huttunen käänsi suomeksi 2016. Vähän
asiallisen valju nimi kirjalle, joka kuitenkin on romaani,
historiallis-dystopinen jännäri suorastaan. Kirja sai Norjassa palkintojakin.
Lunde aloittaa tarinansa tulevaisuuden vuodesta 2098,
jolloin mehiläiset ovat jo kauan olleet kokonaan poissa ja autoritaarisessa
Kiinassa ihmiset on pakotettu puihin, pölyttämään käsin, kaksitoistatuntisia
työpäiviä tikapuilla keikkuen.
Kirjan toinen tarinan taso on 1850-luvulta, jossa
elämänhalunsa menettänyt brittiperheenisä löytää ’oman juttunsa’ ryhtyessään
tutkimaan mehiläisiä ja suunnittelemaan niitten kasvattamista niitä varten
mahdollisimman tehokkaaksi rakennetussa pesässä, jonka hän itse suunnittelee.
Kolmannessa aikatasossa ponnistelee vuonna 2007 USA:ssa elävä
mehiläistenkasvattaja, joka siirtyy ensin hunajantuotannosta rahakkaampaan
pölyttämiseen ja kokee sitten mehiläiskadon koko ahdistuksen.
Kiintoisaa oli lukea ’ammattimaisesta pölyttämisestä’, jota
en ennen ollut ajatellutkaan. Kirjan mukaan hunajantuotanto on mukavaa
puuhastelua verrattuna siihen, kuinka pölytysbisnes tahkoaa rahaa. Valtavat
rekat kuljettavat mehiläispesiä osavaltiosta toiseen sesongin mukaan, ja
tuottajat maksavat pölyttäjien kuskaajalle hyvin. Ensin pari viikkoa Mainessa
mustikoiden kanssa, sitten länteen päin päärynöiden luokse ja sitten etelään
manteliviljelmille.
Kaikilla aikakausilla kirjassa oli vaikeuksia isien ja lasten
välillä, eritoten isien ja poikien. Isät vaativat pojiltaan aina jotain, mitä
nämä eivät halua. Mehiläisten kanssa puuhailu innosti isiä, mutta ei poikia, ja
asiat eivät muutenkaan kellään menneet niin kuin toivottiin.
Kirja oli täynnä
pettymyksiä. Vain tulevaisuuden Kiinassa, jossa elämä muutoin oli melko
ankeaa ja kurjaa, koettiin sittenkin pieni toivon pilkahdus.
Mehiläisenä ajasta
läpi
Hunajalla ja kullalla sivelty mies sulauttaa ’minuutensa’
toiseen, niin että he kumpikin ’katoavat’ kokonaan ja näkyy vain mehiläisiä,
jotka surraavat hunaja-kulta seoksen alla..eikä tässä suinkaan vielä kaikki,
vaan homma toimii myös ’taannehtivasti’ eli aikaa ja jo tapahtuneita asioita
voidaan muuttaa; käväistä tätä tietä menneisyydessä muuttamassa tulevaisuus. Siis
mitä?
Kuten edellisessä blogissani totesin, Heikki Kännön aiempi kirja täytyy ehdottomasti lukea! Niinpä tässä
se nyt on, Sömnön edeltäjä,
’Mehiläistie’ vuodelta 2017.
Mehiläiset eivät ole kirjan pääosassa, mutta niillä on ratkaiseva rooli
salaisuuden tapahtumisessa.
Yhden Kännön jo lukeneena en enää yllättynyt niin kauheasti,
vaikka kyllä tässäkin riitti sulattelemista. Tavanomaiset kirjojen tai
elokuvien juonet, joissa tapahtuu jokin asia tai rikos, jota sitten tutkitaan,
ja muodon vuoksi vähän aikaa epäillään väärää tekijää, mutta sitten
löydetäänkin oikea ratkaisu, tuntuvat sangen köykäisiltä tähän ilotulitukseen verrattuna.
Kuvataiteilija-kirjailija Kännö pyörittää tässäkin kirjassaan
taiteen ympärille rakentuvia mysteerejä. Kaipa näitä Kännön kirjoja voisi
verrata Dan Brownin taidemysteeri-jännäreihin. Vaikka Brownit ovat ehkä vähän
yksinkertaisempia.
Nyt esillä on rituaalisia performansseja tuottanut
saksalainen Joseph Beuys. Hänessä itsessään riittää jo yllin kyllin pureksimista,
jäniksenraatoineen ja rasvaisine filtteineen, mutta tarinaan liittyy vielä pari
höyrähtänyttä nuorempaa taiteilijaa, muutama vanha natsi, muutama juutalainen
psykopaatti-murhaaja, amerikkalainen taidegalleristi ja Krimin tataareja.
Ilmeisesti mainittu Beuys on oikeasti ollut olemassa, vaikka
siitäkään en enää olisi ihan varma.
Kirjassa hänen sekopäisten performanssiensa taustalla epäillään olevan
oikeasti ’kykyjä’ ja ’materiaaleja’, jotka pitää saada selville ja muiden
haltuun. Kun tapahtumat eivät enää noudata mitään arkijärjellä ymmärrettävää
syy-seuraus suhdetta, päästään pälkähästä sillä, että todellisuutta ja aikaa on
käyty peukaloimassa.
Tapahtuukohan maailmassa oikeasti nyt juuri näin? Onhan
tässä jo nähty Trump? Brexit-äänestykset? Sote?
Täydellinen rikos
Kaksi mehiläiskirjaa tuli käsiini omia aikojaan ja helposti,
mutta kolmikkoni kolmatta piti hiukan etsiä. Valitsin sen lopulta vain nimen
perusteella, tietämättä yhtään mitä odottaa. Marko Tapio -nimen toki muistin kirjallisuushistoriasta 1960-luvulta,
mutta en juuri muuta.
Marko Tapion kirja ’Kolmetoista mehiläistä’ alaotsikoltaan ’romaani rikoksesta’ on jo
vuodelta 1964. Kiitos
kirjastolaitoksemme, sen voi vielä löytää luettavaksi.
Tämä jännäri oli tyyliltään todellakin aivan toisenlainen
kuin kolmikkoni muut. Henkilöitä on oikeastaan vain yksi; pari kolme
sivuhenkilöä vilahtaa. Kaikki tapahtuu
hyvinkin arkijärjen käsitettävissä, tarkasti ja rikoksentekijän itsensä
kuvamana. Tarina tuo mieleen hitaat ’ranskalaiset elokuvat’, jossa yksi mies
ajattelee ääneen. Suunnittelee, perustelee, punnitsee asioita myös moraaliselta
ja eettiseltä kannalta, ja kuitenkin päätyy tekemään sen minkä aikoo.
Koska kirjan rakenne oli tuo mainittu, ei lopputulos sinänsä
jännittänyt kauheasti. Mehiläisten osuus jutussa oli kyllä yllättävä. Oliko se
nyt fiksu idea?
Hauskinta kirjassa oli sen välittämä ajankuva. Mies oli
hyvin suomalainen ja tapahtumapaikka Tampereella oli kuvailtu valokuvamaisen
tarkasti. ’Tuotesijoittelu’ ei varmaan 1960-luvulla ollut vielä käytetty termi,
mutta tässä kehutaan, kuvaillaan ja ihaillaan Saab -autoa niin pohjattomasti,
että toivottavasti kirjailija sai siitä hyvästä edes alennusta, jos ei koko
autoa.
Kirjan kieli on kaunista ja huoliteltua. Vähän vanhahtava
olo siitä tulee, mutta samalla se on tyylikästä. Näin ei kirjoiteta enää.
’Jotta maailmassa vielä olisi oikeutta, minun täytyi
välttämättä toivoa, että olisin joutunut kiinni. Luultavasti tästä johtui, että
tunsin olevani pettynyt.’
***
3 kommenttia:
Todella mielenkiintoiset kirjavalinnat - sekä faktaa että fiktiota ! Yllätyin kuinka vähän oikeastaan on tullut pohdittua pörriäisten merkitystä koko planeetalle.
Ismo
Kiitos Riikka kiinnostavasta postauksesta. Tuo pölyttäjien puutteen olen huomannut kesämökillä, sillä pölyttäjiä on todella vähän. Esim. voikukat on jo kukkineet, mutta niissä on näkynyt hyvin vähän esim. kimalaisia. Mökillä on aikaa tarkkailla luontoa, joten pölyttäjiä ja perhosia tulee seurattua tarkkaan.
Kiitos kiinnostavasta ja hauskasta aihevalinnasta.Mehiläisillä tosiaan tuntuu olevan oma vaihteleva mielensä,vaikka ihmiset kovasti niitä yrittävätkin tulkita.Välillä hyödyntämiseksi tai karkottamiseksi.Tämän kevään ja kesän trendiksi nimetty itse virkattu mehiläiskarkotin oli erään iltapäivälehden lukijan mukaan tuottanut huvittavan lopputuloksen: tekopesä ei saanutkaan mehiläisiä kaikkoamaan vaan ne tekivät oman pesänsä kiinni virkattuun tekopesään.Luonto löytää aina oman tiensä :)
Lähetä kommentti