Rentouttavan tästä tahallisesta itsensä pelottelusta tekee se, että kaikki ratkeaa kuitenkin vain pienen hetken kuluttua; jo muutaman sadan sivun päästä tiedetään, ettei maailma tuhoutunut, saadaan selville syyllinen ja yhteiskunta saatetaan voimakeinoin takaisin tavanomaiseen, hyvään järjestykseensä. Normikansalainen voi huokaista helpotuksesta, sulkea kirjan ja kellahtaa petiinsä verenkierron adrenaliinipiikin liudennuttua raukeaan väsymykseen.
Toisaalta dekkareilla voi olla myös ’päinvastainen’ tehtävä.
Kun oikea maailma on aivan sekaisin; pommit räjähtelevät urheilutapahtumissa,
ravintoloissa ja konserteissa, ihmisiä liiskataan hengiltä rantakaduilla ja
ammutaan perjantai-illan kauppareissuilla, voi dekkari tarjota hetken
turvapaikan jostain ’toisesta todellisuudesta’, jossa hullut eivät pääse
suurvaltojen johtajiksi eikä ’laajennettu itsemurha’ ole ihailtavaa vaan
pelkästään alhaista ja rikokseen harhautuneet ymmärtävät itsekin tehneensä
väärin. Maailmassa on vielä jotain järkeä ja oikeudenmukaisuutta.
Tällaisen kesyn ja leppoisan, melkein jännityksettömän
jännityksen tarjoavat ’cozy-dekkarit’, joiden lukijaksi itsekin ilmoittaudun.
Vanha Agatha Christie on jo ehkä aivan loppuun kaluttu, mutta jonain sateisena
iltapäivänä niihinkin vielä saattaa tarttua. Italialaiset suosikkini, ’mangiare
buono’ komisariot olenkin jo blogissani käsitellyt.
Nyt päätin ilahduttaa itseäni ennestään minulle
tuntemattomilla, kotimaisilla dekkaristeilla. Nämä kirjailijat ovat kyllä
jonkin verran laajemmaltakin tunnettuja, mutta ihan muusta kuin rikosjuttujen
kirjoittamisesta. Ei sentään poliitikkoja, missejä tai ja urheilijoita.
Oi aika entinen
Mitä voi odottaa kirjalta jonka kannessa suurin kirjaimin
lukee Metropoliitta Panteleimon ja
paljon pienemmällä ’Murha kirkonkylässä’
(2011)? Mielikuvitukseni laukkasi jo villisti itään, ydinmateriaalin tai vähintäänkin
kalliiden ikonien salakuljetukseen ja mustan viitan vilahdukseen patriarkan
miljoona-Rolex ranteessa.
Nyt jo ortodoksikirkkomme viroista eläkkeellä olevalla
Panteleimonilla oli selvästi arveltu olevan kirjan markkinoinnissa
’myyntiarvoa’, koska nimi oli korostetusti esillä. Kyllähän se heti minunkin
uteliaisuuttani herätteli: mitä kummaa entisellä piispalla ja
luostarinjohtajalla onkaan dekkarissa tarjolla?
Kirja oli juuri niin kesy - tai ei - vieläkin kesympi, kuin
etukäteen uumoilin.Tästä ei varmasti kukaan voi pahastua, ei missään
yhdistyksessä tai synodissa. Juoni pysyy tiiviisti kotimaassa ja menneessä,
nostalgisessa mustavalkoisten Suomi-filmien ajassa, maaseutupitäjässä. Tarina
ei loppujen lopuksi ole aivan mahdoton, kunhan ensin pääsee yli siitä
odotuksesta, että pitäisi olla jotain vauhtia tai jännitystä. Kyllä se mies
koskeen oli pudonnut, vai pudotettiinko hänet sinne sittenkin? Metropoliitta
kertoilee asioista jälkeen päin kuvaillen, kuin koulupojan ainekirjoituksessa.
Mitään nasevaa dialogia, tai ylipäänsä dialogia, hän ei harrasta.
Kirjan henkilöihin kohdistuva huumori on lempeää ja kaikkia
epätäydellisyyksiä ja erheitäkin ymmärretään.
Sehän tietysti kirkonmiehelle hyvin sopii. Ainoa viittaus piispan omaan
aiempaan elämänpiiriin kirjassa löytyy siitä, että osa päähenkilöistä on
Karjalan evakkoja, sieltä itäisemmältä syrjältä.
Tämä kirja oli ilmeisesti sekä
piispan että kustantajan ’ensimmäinen harjoitus’, sillä seuraavakin opus
Panteleimonilta on jo julkaistu. Ehkä se pitäisi lukea ja katsoa, mihin
suuntaan hänen tyylinsä kehittyy? Neuvokasta pappia ei hänellä ainakaan vielä
ollut rikoksia ratkomassa, vaan toimessa hääri enimmäkseen lukihäiriöinen
pulska poliisimies.
Automobiili hakee
tirehtöörin
Virpi Hämeen-Anttila
on tunnettu ennen kaikkea Intian ja muiden itäisten kulttuurien tuntijana ja
tutkijana. Hän on toki kirjoittanut myös jo ison liudan romaaneja – enemmän tai
vähemmän kai viihteeksi luokiteltavia. Dekkaristina hän on aloittanut vasta
hiljattain, mutta tuottanut jo kolme Björk -kirjaa; viimeisin on nimeltään ’Kuka kuolleista palaa’ (2016). Nimessä
on sanaleikkiä, huomasin päästyäni kirjan loppuun.
En ole lukenut kahta aiempaa Björkiä, mutta se ei mitenkään
haitannut. Sisäasiainministeriön virkamies Karl Axel Björkin seikkailuihin
pääsee kyllä helposti mukaan, niin hyvin teksti pohjustaa eteen tulevat
henkilöt ja tapahtumat. Björk ei ole poliisi eikä siis yksityisetsiväkään, vaan
ylemmissä yhteiskuntaluokissa sujuvasti liikkuva vielä nuori virkamies, jonka
sosiaalinen omatunto herkistää auttamaan apulaisenaan nokkelaa köyhää
kengänkiillottajapoikaa. Hämeen-Anttila on sijoittanut tapahtumat kuohuvalle
1920-luvulle. Juuri päättynyt sisällissota, Venäjän vallankumous, kieltolaki,
alkava nousukausi ja epäselvä kansainvälinen tilanne luovat värikkäitä
mahdollisuuksia juonenkuljetukseen.
Teksti on pääosin selkeää, helppolukuista yleiskieltä.
Kengänkiillottajan repliikit ovat toisinaan paksua stadin slangia, mutta ei
jatkuvasti. Sinne tänne perustekstin joukkoon on ripoteltu ’vanhanaikaisia’
ilmauksia, kuten ’illusiooni’, ’reklaami’ tai ’telefooni’. Se tuntui ärsyttävän
päälleliimatulta, kun kieli ei kuitenkaan kokonaisuudessaan voinut olla
1920-luvun suomea, vaan ihan tätä nykykieltämme. Siihenkin kuitenkin tottui,
tai sitten se loppua kohden väheni, koska se ei myöhemmin enää vaivannut.
Tämän kirjan luki helposti ja nopeasti. Juonenkäänteitä oli
useampia, eivätkä kaikki ratkaisut olleet aivan ennalta-arvattavia, joten
mielenkiinto kyllä pysyi yllä loppuun asti. Tämä Björk on turvallisesti
’positiivinen sankari’ jolle lopulta, vaikka mutkien kautta, aina käy hyvin ja
joka on hyvien puolella, vaikka kuinka muuhun houkuteltaisiin. Cozy-dekkari,
ilman muuta.
Koston käsi on pitkä
Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholmin 2016 julkaisema
’Tähtisilmä’ on hänen toinen
dekkarinsa. Siinä seikkailee osittain samoja henkilöitä kuin ensimmäisessäkin,
mutta juonellisesti tarinat eivät ole suoraa jatkumoa. Ensimmäisessä kirjassa
ruumis löytyi Kansalliskirjastosta, ’Tähtisilmässä’ niitä löytyy pitkin
Helsinkiä ja jutun alku kiertyy 1990-luvun lamaan ja Suomenlinnan
Kustaanmiekkaan.
’Tähtisilmä’ aiheuttaa lukijassa ensin pientä hämmennystä.
Ylikirjastonhoitaja on tietenkin erittäin laajasti lukenut ja selvästi myös
hyvin notkea kirjoittaja; kieli on nasevaa ja sitaatteja ja tyylillisiä
esikuvia voi löytää monelta eri taholta. Heti alkuun juoni vaikuttaa aika
rajulta ja tapahtumat etenevät varsin kovapintaisten jännäreiden tyyliin.
Sitten kuvaan astuu Etsivätoimisto Kalju ja Kihara. Mikä nimi! Ai tämä onkin
tällaista huumoria, nämä tyypithän ovat epäonnisia kuin Z-Salamapartion Mats ja
Rauski..
Sekin luulo osoittautuu vääräksi. Kirjassa on kyllä
huumoria, mutta se ei ole hassua toilailua, vaan hyvin mustaa. Juoni ja tarinan
taustalla oleva aihe ja tapatumasarja eivät oikeastaan muunlaista huumoria voi
synnyttääkään. Kalju ja Kihara ovat aika outo parivaljakko; tanakka ikuinen
humanistimies ja vahva, topakka maahanmuuttajanainen, jotka eivät ole
yksityiselämässä pari.
Välillä tarinassa on suvantovaiheita, joissa lukija pääsee
hihittelemään henkilöiden hauskoja murjaisuja tai kirjailijan mainioita
kuvauksia ihmisistä ja asioista. Sitten äkkiä juoni taas tiivistyy ja käy
loppua kohden todellakin jännittäväksi. Ratkaisu ei ole sellainen, kuin
odottaisi. Itse asiassa en ole ihan varma, kuinka Kaljun ja Kiharan lopulta
kävi.
Kaikki päättyy jälleen kirjailijalle tutuille nurkille,
lähelle Kansalliskirjastoa, Senaatintorin alle. Ei auta, vaikka välttelisi
aukeita paikkoja ja suuria ihmisjoukkoja.
***
3 kommenttia:
Aika erikoinen joukko dekkaristeja. Pitänee tutustua.
Hyvä analyysi blogin kirjoittajalta.
Mielenkiintoisia teoksia.
Hyvissä dekkareissa on aina ripaus kummallisia ja omaperäisiä yksityiskohtia joilla kirjoittajat erottautuvat suuresta dekkarien massasta. Rehellinen ja läpinäkyväkin epäuskottavuus voi olla jopa viehättävää. Nämä kaikki kolme teosta vaikuttivat sellaisilta. Kohti kirjastoa!
Lähetä kommentti