Aina silloin tällöin julkisessa keskustelussakin havahdutaan
naisten vähyyteen vallan korkeimmilla askelmilla. Saksan Angela lienee tällä
erää vahvin nainen yksinäisessä asemassaan; muutama lyhytaikainen naispääministeri
vilahtelee jossain muualla. Taloudellisen vallan alueella naisia on korkeimmalla
huipulla vieläkin harvemmassa.
Tällaistahan se on ollut kautta historian: vain sattuman oikusta
ja miespuolisten perillisten kerta kaikkiaan puuttuessa on joskus
väliaikaisesti jouduttu turvautumaan naiseen hallitsijana. Monesti
tämä on merkinnyt sitä, että itse
asiassa silloinkin naisten kautta valtaa on käyttänyt kuitenkin joku mies; holhooja, prinssipuoliso,
rakastaja, 'pääministeri'. Naisten
mahdottomuus vallankäyttäjinä on aiemmin tullut perustelluksi jumalien ja teologien, myöhempinä aikoina
lääkärien sanomisilla.
Historian kuuluisia naishallitsijoita on ehkä viisi,
kuusi. Jonkinlaisen demokratian kautta
vaaleilla valittuja poliittisia, merkittäviä naisjohtajia lienee nyt
myöhemmällä ajalla suunnilleen sama määrä. Heitä on niin vähän ja niin pitkällä
aikavälillä niin erilaisista kulttuureista, ettei heitä kannata koettaa analysoida ’tyypillisen’ löytämiseksi. He olivat paremminkin kaikin tavoin
epätyypillisiä ja suuria poikkeuksia ajassaan ja ympäristössään. Jo pelkästään siksi heistä on niin
kiinnostavaa lukea.
Loistava loppunäytös
Useampi tuhat vuotta sitten Egypti oli maailman korkeimman
kulttuurin kotimaa. Sittemmin se on paljon taantunut suhteessa muihin ja niin
ovat monet, monet muutkin kulttuurit. Ei siis olisi mitenkään tavaton ihme, jos
meidän nykyisin tuntemamme Eurooppakin jäisi kenties kohta jonkun muun
kulttuurin jalkoihin. Sääli toki tulee,
vanhaa tuttua.
Rooman imperiumi sotilaineen nujersi aikanaan faaraoiden
Egyptin. Sen viimeisenä hallitsijana, loistavan mausoleuminsa mukana mahtavin
menoin näyttämöltä poistui Kleopatra, kuningattareksi tituleerattu. Egyptiläisille
hän oli hallitseva faarao, tai yksinkertaisesti vain jumala. Nainen niin
huipulla kuin ikinä mahdollista. Hänestä
tiedämme yleisesti ainakin nimen; muu hatara kuvitelma onkin sitten napattu Asterixista,
Hollywood-elokuvan huikeista lavasteista tai Shakespearelta.
Amerikkalainen journalisti, kolumnisti ja tietokirjailija Stacy Schiff on 2010 julkaissut
loistavasti kirjoitetun (suomennettu 2011) Kleopatra-elämäkerran,
jossa tätä myyttistä hahmoa lähestytään kaikkia saatavilla olevia lähteitä
rinnakkain vertailemalla. Kuva näyttää erilaiselta eri kertojien teksteissä.
Yksikään säilynyt lähde ei ole ’alkuperäinen’ tai ’silminnäkijän kertomus’ vaan Kleopatran elämää ja tekemisiä ovat jälkipolville kuvailleet roomalaiset
historioitsijat ja kronikoitsijat: hekin sata tai parisataa vuotta tapahtumien
jälkeen ja tietysti omasta, roomalaisuuden voitokkuutta korostavasta
näkökulmastaan.
Schiff kirjoittaa notkeasti, kiinnostavasti ja kerrassaan
hauskasti tästä parikymppisenä isänsä jälkeen valtaan nousseesta, aikakautenaan
hyvin oppineesta ja omasta arvostaan erittäin tietoisesta naisesta, jonka
suurin maailmanpoliittinen merkitys kasvoi siitä, kuinka hän pyöritteli maansa
valloittaneita roomalaisia, ensin vanhaa Julius Caesaria ja sitten vähän
nuorempaa Marcus Antoniusta. Kummallekin
hän synnytti myös lapsia.
Faaraoiden tavan mukaan Kleopatra oli naimisissa pikkuveljiensä
kanssa, ensin toisen ja sitten toisen. Kovin paljon hän ei näitä ’kanssahallitsijoitaan’
tarvinnut saati arvostanut; hän surmautti molemmat veljet ja myös pari siskoaan.
Veljien suunnitelmista ei tiedetä, mutta ainakin sisko puolestaan yritti sitä ennen saada
Kleopatran hengiltä. Jumalat vähän mittelivät keskenään.
Vapaudella on
hintansa
Ruotsin kuningatar
Kristiina ei ollut jumala, mutta ylhäältä annettu ainoa kruununperillinen kuitenkin
ja niin keskittynyt uskonnollisuuteen, että käytti lähes koko elämänsä oikean
uskonopin pohtimiseen.
Hänet kasvatettiin 6-vuotiaasta saakka tiukasti
protestanttisen 1600-luvun suurvalta-Ruotsin hallitsijaksi, jonka tehtävänä oli
pitää kunniassa isänsä sotasaavutukset, usko ja valtakunnanrajat. Itsestään
selvää oli, että hänen tuli avioitua mahdollisimman ’hyvin’ ja synnyttää
nopeasti kruununperijä, mieluiten varalle useampikin ja tietenkin miespuolinen.
Näin valtakunnassa olisi taas kaikki hyvin ja oikeassa järjestyksessä.
Ruotsalainen historiantutkija ja professori Peter Englund on kuuluisa kyvyistään
kirjoittaa yksittäisten henkilöiden kiinnostavan ja koskettavan mikrohistorian
avulla monipuolisia, hienoja analyysejä eri aikakausista ja laajoista
kehityskuluista. Kuningatar Kristiina-kirjan
(2006) hän on kirjoittanut Ruotsin Akatemian tilaustyönä ja tämäkin teksti
kyllä vakuuttaa, vaikkakaan ei nyt varsinaisesti hurmaa.
Kristiina oli tunnetusti aikakautensa oppineimpia naisia. Hänestä
on kirjoitettu paljon ja hänen omaa kirjeenvaihtoaan on säilynyt melko
runsaasti. Hän edisti merkittävästi Ruotsin taiteita, tieteitä ja
kulttuurielämää. Hän oli myös kiivas, omanarvontuntoinen ja vallanhaluinen. Hän
sieti lähipiirissään vain muutamia harvoja naisia ja miehiä ei juuri senkään
vertaa. Avioliitto ei tullut kerta
kaikkiaan kyseeseen. Kruununperijä-pulman hän hoiti nimityttämällä rotevan
saksalaisserkkunsa seuraajakseen. Uskon pulmaansa hän ei pystynyt enää millään näppärästi
hoitamaan; koska hän tahtoi liittyä roomalaiskatoliseen kirkkoon, hänen oli
luovuttava Ruotsin kruunusta.
Kristiina sai siis mitä halusi ja hän muutti Roomaan. Pöyristynyt
kansa tottui aika nopeasti uuteen
hallitsijaan: taas heitä johtaa pönäkkä mies,
joka puuhaa sotaan lähtöä. Mielenkiintoista onkin lukea, kuinka Kristiina
sen sijaan ei millään tahtonut tottua uuteen asemaansa. Hän oli kyllä vapaa
päättämään omista asioistaan halunsa mukaan, mutta valta-asema oli mennyttä.
Hän kävi nöyryyttäviä kiistoja ruotsalaisten hallintoelinten kanssa siitä,
kuinka paljon rahaa ja omaisuutta hänen tuli saada mukaansa ’kultaisena
kädenpuristuksena’ ja koetti seuraavina vuosina löytää ympäri Euroopan
kaikenlaisia pieniä ja suuria asioita, joihin hän voisi vaikuttaa. Pääsisikö
vaikka Bremenin kuvernööriksi? Tai mukaan Puolan kuninkaanvaaliin? Hän halusi
edelleen kiivaasti ’olla joku’, ei pelkästään sormeilla rukousnauhaa Roomassa.
Turha toivo. Hän oli irrottanut otteensa vallasta ja se oli iäksi mennyttä.
Sattuma suosii
vahvatahtoista
Syntyessään Venäjän pitkäaikainen hallitsija, keisarinna
Katariina toinen, eli Katariina Suuri, ei ollut jumala eikä liioin jumalan
hallitsijaperheeseen lähettämä kruununperillinen eikä hän ollut edes Katariina.
Tällä Sophie-nimisellä köyhtyneellä saksalaisellla
aatelistytöllä oli kuitenkin juuri oikeat sukulaisuussuhteet ja tarmokas äiti.
Niinpä jo 14-vuotiaana Sophie siirtyi Venäjän hoviin, vaihtoi uskontoa ja
etunimeä ja opetteli uuden kielen, koska oli tullut kihlatuksi näppyläiselle
murrosikäiselle Peter Ulrichille, joka puolestaan oli omien sukulaisuussuhteidensa
kautta tullut valituksi Venäjän seuraavaksi kruununperilliseksi perheettömän ja
lapsettoman keisarinna Elisabetin jälkeen. Näinkin voi vaarallinen ja mutkikas matka
vallan huipulle alkaa.
Katariina Suuren
muistelmat kertovat yksityiskohtaisesti hänen varhaisista vuosistaan 1740-
ja 1750 -luvuilla Venäjällä, ennen hänen valtaannousuaan. Keisarinna on
kirjoittanut niitä kolmessa eri vaiheessa vasta myöhemmin, muunnellen ja
korjaillen niitä useaan otteeseen. Koko käsikirjoitus säilyi harvojen kopioiden
varassa ’perhesalaisuutena’ toistasataa vuotta, kunnes 1858 kirjoitukset
julkaistiin painettuna Englannissa ja siitä ne alkoivat levitä muualle.
Lukemani vuoden 2007 suomennos
perustuu englantilaiseen vuonna 2005 julkaistuun kommentoituun laitokseen.
Katariina tarjoilee kiinnostavan silminnäkijäkuvauksen
1700-luvun hovielämän yksityiskohdista. Miten asuttiin, mitä syötiin, miten
sairauksia hoidettiin, miten matkustettiin, juhlittiin ja ennen kaikkea jatkuvasti
juoniteltiin. Muistelmia onkin niiden julkitulon jälkeen luettu ristiriitaisin
tuntein, koska Katariinan on epäilty kirjoituksissaan pohjustavan myöhempää
vallankaappaustaan ja miehensä kovin onnetonta ’menehtymistä peräpukamiin’
kuvaamalla tämä puolisonsa kruununperillinen, myöhempi lyhytaikainen tsaari
Pietari III, niin kehnossa valossa, että hänen syrjäyttämisensä oli suoranainen
valtakunnan onni. Myöhemmät
Romanov-sukuiset tsaarit ovat piilotelleet muistelmia myös siksi, että niistä saa epäselvästi ilmaistun käsityksen, jonka mukaan Katariinan
esikoisen isä olisikin muuan komea ruhtinas Saltykov, joten puheet Romanovien
kunniakkaasta ja pitkäaikaisesta
hallitsijasuvusta voi ehkä
unohtaa.
Jälkiviisaasti arvioiden voidaan silti todeta, että
Katariina Suuren kolmikymmenvuotinen hallituskausi ei suinkaan ollut Venäjän
historiassa niitä kehnoimpia, päinvastoin. Katariina jätti jälkeensä
lakikokoelman, kirjoittamiaan kirjoja, valtavan kirjeenvaihdon, kokoamansa
taidekokoelman, paljon arkkitehtuuria ja monenlaisia aloitteita ja uudistuksia
valtakunnan edistämiseksi. Kuuluisin hän on silti tusinasta virallisesta
rakastajastaan. Yksi heistä hankki hänelle lahjaksi Krimin niemimaan.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti