Yritetäänkö heistä kasvattaa omatoimisesti tietoa etsimään ja hyödyntämään kykeneviä valistuneita ihmisiä ’ei koulua vaan elämää varten’, vai tuotetaanko nopeasti reipasta ja tottelevaista tykinruokaa lähetettäväksi minne kulloinkin, käskystä hurraavia massoja puoluekokouksiin tai palvojia lahkohartauksiin, nurkumatta raatavia käsiä ja päitä talouden alituisesti kovenevaan palvelukseen?
Suomessa on oltu syystäkin ylpeitä kattavasta
koulujärjestelmästä ja menestyksestä kansainvälisissä oppimistuloksia arvioivissa
mittauksissa. Menestys ei tietenkään ole pysyvää ja ongelmia on meilläkin ilmennyt,
erityisesti saatavilla olevan tiedon hyödyntämisessä ja arvioinnissa. Mikä
tieto kaikessa tarjonnassa on luotettava tai merkittävä, mikä vain satunnainen
tai kerrassaan puolueellinen ja väärä. Miten nuoret oppilaat voisivat arvioida
saamaansa tietoa, kun valtaosa opettajistakin, noista aikoinaan tunnollisista
koulunsa suorittajista, ottaa nurisematta vastaan kaiken minkä kulloinenkin
järjestelmä heidän opetettavakseen määrää ja jakaa sitä kuuliaisesti eteenpäin.
Aina joskus jossain syttyy kapina. Näemme uutislähetyksissä
vihaisia ihmisiä repimässä alas kylttejä ja iskulauseita, kaatamassa patsaita
ja heittelemässä mappeja ulos ikkunoista. ’Meille valehdeltiin, meitä petettiin,
meitä johdettiin harhaan’. Ihmisiä raivostuttaa, että heille tehtiin näin. Heitä
nolostuttaa, että he antoivat sen tapahtua. Aasiassa, arabimaissa,
Etelä-Amerikassa.. ja paljon lähempänäkin.
Palaan jälleen kerran lukemisissani Saksaan, jonka kokemat yhteiskunnalliset
ja poliittiset muutokset ovat olleet niin valtavia, että niissä riittää
käsittelemistä. Saksa on meitä suomalaisia lähellä, sekä maantieteellisesti
että henkisesti, vaikka emme luultavasti halua sitä kovin innokkaasti myöntää.
Olemme kuitenkin monessa asiassa pyrkineet ottamaan sieltä oppia; yliopistot,
uskonpuhdistus, insinöörien ja lääkärien koulutus, armeija, urheiluvalmennus,
peruskoulukin. Emme sentään onneksi ihan kaikessa, vai?
Luonnonvalinnan
hylkytavaraa
Ajallisesti tuorein lukemistani saksalaista koulua ja
kasvatusta sivuavista kirjoista oli 2011 ilmestynyt ja 2013 suomeksi käännetty ’Kirahvin kaula’. Kirjailija Judith Schalansky on niin nuori, että
hän ehti nauttia DDR:n kaiken valmiiksi suunnitelleesta järjestelmästä vain
muutaman varhaislapsuutensa vuoden ja elää nyt uudelleenyhtenäistyneessä
Saksassa.
Hänen nykyaikaan ja nyky-Saksaan sijoittuvan kirjansa
päähenkilö, biologian ja liikunnan opettaja Inge Lohmark, on nähnyt koululaitoksen arkipäivää aivan riittävästi
ja tullut täysin kyyniseksi, kyllästyneeksi ja immuuniksi kaikelle
’kasvatuspuheelle'. Hän on tiukka ja ankara opettaja, suorastaan sadisti. Tässä näköjään törmään
kirjallisuudessa jälleen melko vastenmieliseen vanhahkoon naiseen, kuinka ollakaan.
Lohmark on aikoinaan ensin oppinut DDR:n kasvatustavoitteet:
on luotava puolueen ohjeistamana edistyksellisiä ja rauhaarakastavia
kansalaisia. Uudemmat liittovaltion ohjeet ovat likimain samaa lötinää, tavoiteltava adjektiivi vain on vaihtunut
’vapaaseen’. Niin kuin kukaan nyt voisi olla vapaa, Lohmark tuhahtelee. Jos
kerran lapsilla ja nuorilla on oppivelvollisuus, on vapaus samalla mennyt sen
siliän tien, hän päättelee. Oppivelvollisuus on valtion toimeenpanemaa
vapaudenriistoa, jota annostellaan liittovaltion opetusministerien kokouksissa.
Pääasia hommassa on lasten ja nuorten totuttaminen säänneltyyn päivärytmiin ja
kulloinkin vallalla olevaan ideologiaan. Sillä tavoin varmistetaan valta-asema.
Järjestetään rumille ja tyhmille murrosikäisille silmälläpitoa pahimman vaiheen
yli. Saadaan niistä jommoisiakin kansalaisia. Eläkejärjestelmän
täydennysmateriaalia.
Schalansky ei anna opettaja Lohmarkille juuri toivoa eikä
sympaattisia ominaisuuksia. Luonnonvalinta on heittänyt hänet huonoon saumaan. Hän
opettaa itäisen Saksan tyhjeneväksi syrjäseuduksi jääneen alueen koulussa.
Oppilasmäärä vähenee ja niiden vähienkin laatu on surkea, lakkautusuhka roikkuu
koulun yllä, rehtori puolestaan uhkaa Lohmarkia potkuilla, hänen
täydennyskouluttamisensa ei enää kannata. Kahden vuoden työttömyyskorvauksen
jälkeen tarjolla voisi olla ehkä valvojan hommia lastenkodissa.
Ihmisen ongelma on aina menneisyys, Schalansky tiivistää
Lohmarkin sanomaksi. Raahaamme sitä
mukanamme emmekä ole lainkaan sopeutuneita nykyisyyteen. Olemme kuin kivikauden
savannien metsästäjiä, jotka koettavat nilkuttaa nyt mukana nykyajassa. Eihän
se onnistu. Vasta meidän jälkeläisemme ovat sopeutuneita tähän nykyaikaan.
Heidän tragediansa taas on, että he tulevat elämään täysin erilaisessa ajassa
kuin tämä, eivätkä ole sopeutuneita siihen tulevaan.
Siinäkö olisi kasvatuksen tärkein tavoite, saada ihmisestä
luonnonvalinnan tueksi nykyistä parempi sopeutuja?
Antakaa edes ihanteen
rippeet
Miltä tuntui elää kommunistisen Itä-Saksan kasvatusjärjestelmässä?
Kirjailija Claudia Rusch kasvoi
DDR:n tiukassa puolueohjatussa yhteiskunnassa ja onnistui ’rimaa hipoen’
pääsemään läpi koko systeemin niin, että keväällä 1990 hän oli pitämässä ylioppilaiden
kiitospuhetta vihoviimeisen täydellisen ’ossi’ ikäluokan edustajana. Berliini
muuri oli murtunut edellisenä syksynä. Vielä viikkoa ennen sen kaatumispäivää
Claudian luokka oli saanut historian tehtäväksi kirjoittaa essee aiheesta
’Miksi antifasistinen suojavalli kaupungissamme on perusteltu’.
Claudian vanhemmat olivat systeemiin kriittisesti
suhtautuvia, mutta onnistuivat säilyttämään henkensä ja joltisenkin vapautensa.
Heillä oli kuitenkin yhteyksiä henkilöihin, jotka olivat arveluttavia,
ei-toivottuja tai länteen loikanneita. Siksi salaisen poliisin Stasin miehet
tarkkailivat perhettä sekä avoimesti kadulla päivystäen että salaisemmin,
tuttavien kautta ja painostamalla vanhempia ryhtymään itse ilmiantajiksi omaa
asemaansa parantaakseen. Ruschin vuonna 2003 ilmestyneen kirjan saksankielinen
nimi onkin täynnä ironiaa ’Meine Freie Deutsche Jugend’, vapaa saksalainen
nuoruuteni, joka samalla myös oli DDR:n ’pakollisen’ nuorisojärjestön nimi.
Suomeksi 2006 käännettynä kirja sai nimen ’Stasi
tiskipöydän takana’.
Rusch kuvaa elämäänsä kirkkaasti ja kiihkottomasti. Ensin
kymmenen vuotta yleissivistävää ’polyteknistä’ peruskoulua. Lastenjärjestö
’Pioneerit’ oli tietenkin harrastuksena pakollinen, poisjäänti olisi merkinnyt
täydellistä eristäytymistä kaikista muista lapsista. Sitten anomus
’laajennetulle yläasteelle’ pääsystä, jolloin nuorisojärjestö Freie Deutsche
Jugendiin liittyminen oli välttämätöntä
pisteidenkeruuta. Liittymiseen kuului ’Nuorisovihkimys’, jossa vannottiin vala
DDR:n valtiolle ja ’sosialistiselle uskontunnustukselle’. Sen jälkeen nuori sai
oman henkilötodistuksen, opettajat alkoivat teititellä häntä koulussa ja hän
sai lahjoja sukulaisilta. Juhlat päättyivät usein vähemmän ylevään ensikänniin
ja oksentamiseen.
Koulun ohjelmaan kuului myös työharjoittelua teollisuudessa
ja armeijaan valmistautumista. Seuraavaksi alkoi pelko siitä, saako
ylioppilastutkinnon suoritusoikeuden vai ei. Se voitiin evätä monista eri
syistä ja sen jälkeen tie yliopisto-opintoihin olisi iäksi poikki. Aina tämän
tästä oppilaille tehtiin yllättäviä ’asennoitumiskysymyksiä’: opettajat ja
puoluevirkailijat tutkivat, onko nuori sopivaa puolueainesta vai olisiko
ajattelussa jotain raskauttavaa kenties? Korruptio auttoi aina. Samoin toisten
nuorten sanomisista ja tekemisistä raportoijaksi ryhtyminen. Sillä tietenkin
voitiin aina jatkossa myös kiristää, joten kaksiteräistä miekkaa sieti käytellä
varoen. Ulkomaille matkustaminen tai
ulkomaisten tiedotusvälineiden seuraaminen oli tietenkin valtionvastaista
toimintaa, joka estettiin niin täysin kuin suinkin mahdollista.
Rusch kertoo kirjassaan monia kipeitä, haikeita ja iloisiakin
tapahtumia, joiden kautta muodostuu kuva hänen kasvuprosessistaan. Hän kiittää
myöhäistä syntymäänsä siitä, ettei hänen tarvinnut loikata länteen ja joutua
iäksi eroamaan perheestään. Hän pitää kuitenkin varmana, että niin hän olisi lopulta
tehnyt, jos ihmiset eivät olisi muuria kaataneet. Hän halusi pitkään muuttaa
Ranskaan, jotta hän olisi voinut muistella edes jotain hyvää taustastaan,
säilyttää edes jonkinlaiset ihanteen rippeet. Länsi-Saksassa asuminen olisi
repinyt haavat auki jatkuvasti, joka päivä. Nyt hän kuitenkin asuu
yhdistyneessä Saksassa ja tutkiskelee nuoruuden DDR-identiteettiään, jota hän
ei koskaan halunnut, mutta joka ’silti istuu hänessä tiukasti kuin tekonivel.’
Elämäsi kuuluu
Führerille
Kun DDR:n systeemissä kasvaneita vaivasi jakomielisyys, joka
pakotti ihmiset rangaistuksen uhalla ääneen todistelemaan, että keisarilla on
toki erittäin hienot vaatteet, vaikkei mitään todellisuudessa näkynytkään, oli
heidän vanhemmillaan ja isovanhemmillaan vieläkin raastavampi kohtalo. Heidät
aivopestiin lapsesta saakka sisäistämään ja hyväksymään natsi-Saksan tavoitteet
ja niiden saavuttamiseen tarvittavien tekojen oikeutus niin täydellisesti, että
he jatkoivat toimintaansa miltei lopulliseen tuhoon asti.
Toimittaja ja kirjailija Guido Knopp on vuonna 2006 julkaistussa kirjassaan ’Hitlerin lapset’ koonnut
arkistolähteistä tietoa natsien lapsi- ja nuorisotoiminnasta ja täydentänyt
aineistoa runsaalla mukana olleiden haastattelumateriaalilla.
Natsien lapsijärjestöt, poikien Jungvolk ja tyttöjen
Jungmädel, ottivat hoiviinsa jo 10-vuotiaat. Teini-iässä oli vuorossa Hitlerjugend ja
tyttöjen Bund Deutscher Mädel. Sen jälkeen armeijaan tai rintamalle sairaanhoitajaksi.
Nuorille annettu reitti oli selvä ja Hitlerille vannottu vala uskollisuudesta
kuolemaan saakka otettiin tosissaan.
Oli yhteisiä pyöräretkiä, tapahtumia, kokouksia, yhteislaulua
ja etenkin urheilua. Haastateltavat kertovat, kuinka mukavaa se yhdessäolo oli.
Ryhmään oli turvallista kuulua. Pienillä kilpailuilla ja ’merkkien
suorittamisilla’ nostatettiin innostusta ja kunnianhimoa: kuinka voisit olla
vielä parempi, antaa vieläkin enemmän kansasi ja Führerisi hyväksi. Sinä olet
saksalainen, ja saksalaiset ovat parhaita maailmassa, sanoivat innokkaat
ohjaajat, ja se tuntui lapsista tietysti oikein mukavalta. Juutalaisia lapsia
järjestöihin ei tietenkään hyväksytty ja melko pian he jotenkin katosivat
kokonaan näkyvistä.
Natsit soluttivat omilla miehillään nopeasti myös paikalliset
koululautakunnat, sitten rehtorit ja lopulta kaikki opettajat. Muutama
niskuroiva opettaja vietiin luokasta kesken päivän ja hakattiin. Virkansa
menettämisen pelossa ja muutoinkin tottelevaisina opettajakunta siirtyi melko
vaivatta uuden järjestelmän kannattajiksi. Luonnontiedon opettaja mittaili
lasten kalloja ja valisti tunneillaan siitä, kuinka juutalaiset tai
juutalaisten ja muiden sekasikiöt ovat alhaisinta mitä olla saattaa ja siksi
saksalainen veri on pidettävä puhtaana. Matematiikan opettaja teetätti
laskutehtäviä: kuinka monta kunnollista asuintaloa voitaisiin rakentaa sillä
summalla, joka on kulunut hulluja ja muita elinkelvottomia varten rakennettujen
laitosten tekemiseen.
Tuntuu aivan uskomattomalta, että tuo kaikki on voinut
’mennä läpi’. Vyörytys onnistui niin hyvin, koska natsiajan alkuvuosina kaikki
yhteiskunnassa tuntui tukevan heidän sanomaansa. Kriittiset äänet oli
vaiennettu, kielletty, karkotettu maasta tai vangittu. Vaihtoehtoisia
ajatusmalleja ei tarjottu, muita puolueita ei sallittu, roomalaiskatolinen
kirkko hiljennettiin sen kanssa tehdyllä sopimuksella ja evankelinen kirkko
suhtautui jo alkujaankin positiivisesti natseihin, joiden avulla se arveli
pääsevänsä jumalattomista kommunisteista parhaiten eroon. Talous pyöri hetken
aikaa hyvin velalla, pakkotyöllä ja muualta ryöstetyllä pääomalla. Hurmokseen
innostettu kansa valmistautui vain sotaan, lopulliseen voittoon ja herrakansan
oikeutettuun elintilan laajennukseen.
Kun sodan loppu häämötti ja valtakunta oli tuhon oma,
lapioivat uskolliset nuoret yhä raunioita pommitusten jäljiltä ja koettivat
toimia ilmatorjunnassa ja väestönsuojelussa. Viimeiset nälkiintyneet
15-vuotiaat koottiin Hitlerin bunkkerin puolustajiksi kun mitään muuta reserviä
ei enää ollut. Vasta Hitlerin kuolema
sai heidät luovuttamaan. Heiltä oli mennyt kaikki. Heiltä, joiden kasvatus
onnistui niin hyvin.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti