Ahdistaako meitä suomalaisia nyt joku isompi murrosvaihe; onko vaikeaa kun kaikkiin asioihin ulkopolitiikasta perhepolitiikkaan ei olekaan vain yksi ainoa oikea ylhäältä annettu vaihtoehto ? Onko ajattelutapojen muutos ollut aina yhtä tuskaista ?
Historiassa suosikkiaikakauteni on ilman muuta 1700-luvun loppupuoli. Vaikeita aikoja riitti silloinkin, mutta
ajattelussa oli tarjolla uutta ja raikasta. Alkoi huumaava ’valistuksen aika’,
jolloin raskaaseen ja synkkään uskonvainojen ja - sotien yhteiskuntaan syntyi uudenlaista
innostusta, uskoa parempaan maailmaan ja ihmisen mahdollisuuksiin. ’Valistus merkitsee sitä, että ihminen luopuu
itseaiheutetusta holhouksenalaisuudestaan, jossa häneltä puuttuu rohkeus käyttää
omaa järkeään ’ määritteli filosofi Immanuel
Kant. Valo ja keveys tuli ajattelun
jatkeena myös sisustukseen ja arkkitehtuuriin. Pohjoismainen kustavilainen
tyyli viehättää yhä.
Murhia ja Margaux’ta
Kun kirjan esittelyteksti alkaa sanoilla ’on alkukesä Turussa vuonna 1796 ’ saa minusta heti kiinnostuneen lukijan käsittelipä teos sitten
melkein mitä tahansa elämän aluetta.
Ai
dekkari ? Turkulainen biokemian professori Jyrki Heino debytoi syksyllä 2012 kirjailijana Kellari -nimisellä
salapoliisiromaanillaan.
Salapoliisiromaanissa täytyy tietenkin olla murha, mieluiten
kaksi niin kuin tässäkin, mutta nyt tuntuu että ne ovat enemmänkin lisukkeita,
joilla tarinaan saadaan sidotuksi uusia aihealueita. Historiallisissa yksityiskohdissaan
pikkutarkasti kuvattu ja juuri niillä hurmaava kertomus kesäisestä
Turusta soljuu eteenpäin varsin verkkaisesti. Kerronnassa pysytään koko ajan
tietyn etäisyyden päässä ja siksi kovin tiiviitä kohtauksia tai varsinaisesti kiristyvää
jännitystä ei pääse syntymään. Epäilin
jonkin aikaa, että kellarista löytynyt ruumis ei olisi se keneksi häntä
luullaan, koska rotat olivat järsineet kasvoja ja rottiahan ei hyvässä
kellarissa pidä olla. Aavistelin jotain tahallista hämäystä, mutta olin
väärässä.
Päähenkilö, murhia helteisessä
’myöhäiskustavilaisessa’ Turussa selvittävä
luutnantti Wennehielm on mitä
sympaattisin hahmo; loukkaantunutta
jalkaansa poteva ja itsensä ulkopuoliseksi
kokeva, sivistynyt idealisti poikamies, vähän kuin 1700-luvun
lopun komisario Morse. Hänellä on kyllä taloudessaan sentään reipas mamselli Mannelin, joka pitää huolen että välillä myös
syödään eikä vaivuta synkkämielisyyteen. Mamsellilla mainitaan olevan huonot
hampaat, joten se ehkä sulkee pois epäilyt luutnantin ja taloudenhoitajan lohikeittoa
romanttisemmista kytköksistä. Wennehielmin aisapari ’konstaapeli Lewis’on
käytännöllinen kaupunginviskaali Appengren.
Tarinaan on ujutettu melkein kaikki 1700-luvun loppua määrittelevät aiheet; valistusaatteita ja varhaista luonnontiedettä, poliittista kuninkaanvastaista salaliittoa, kahvinjuontikieltoa, valtaansa menettävän aateliston pöyhkeyttä ja kauppaporvariston nousua, verenhimoisia vallankumouksellisia ja vastenmielisiä uskonnollisia hourupäitäkään unohtamatta. Toivottavasti koko pajatso ei sentään tyhjentynyt tähän vaan samasta ajasta ja ympäristöstä syntyy lisääkin viihdyttävää luettavaa.
Kirjeitä kartanoista ja kylpylöistä
Kuvitteellinen luutnantti
Wennehielm selvitteli salaliittolaisten mahdollisia Saksan matkoja. Todella
olemassa ollut ja 71-vuotiaaksi elänyt Sophie Creutz jätti jälkeensä kirjearkiston, josta käy ilmi
että hän oli juuri tuona 1796 vuoden kesänä Holsteinissa tapaamassa puolisoaan Lars Glansenstiernaa, joka oli siirtynyt sinne maanpakolaisena tultuaan
tuomituksi osallisena
kuninkaanvastaiseen salaliittoon. Miehellä ei ole tulemista Ruotsin valtakunnan
rajojen sisäpuolelle ja vaimo taas ei halua jättää kotiaan ja sukulaisiaan
lopullisesti.
Historian professori
Kirsi Vainio-Korhonen julkaisi vuonna 2008 teoksen 'Sophie Creutzin
aika’. Se on arkistolähteisiin
perustuva, ilmeisesti ensimmäinen 1700-luvun suomalaisnaisesta tehty elämäkerta. Historian viralliset lähdeaineistot
painottuvat tunnetusti valtaapitävien miesten tekemisiin, kun taas
normaalikansalaisten, tai peräti naisten, tekemisistä saa tietoja raapia kokoon
suurella vaivalla. Onneksi tämä rouva Glansenstierna, isänsä perua titteliltään
kreivitär Creutz, oli innokas kirjeiden
kirjoittaja ja monet vastaanottajienkin arkistot ovat säilyneet tulipaloista ja
sodista huolimatta. Läheskään kaikesta ei tietenkään kerrota kirjeissä, mutta
eri lähteitä yhdistelemällä on Sophie Creutzin ajasta ja elämästä syntynyt mainion kiinnostava kokonaisuus. Juuri tällaisesta historialliseen aikaan
sisään sukeltamisesta nautin.
Kirjasta käy ilmi esimerkiksi millainen oli ajan aateliston
tapa hoitaa ja kasvattaa pikkulapsia ja sivistää nuorisoa tai kuinka
kylpylöissä ja kaivohuoneissa tapahtuva terveysvesien juominen ja niiden
imeytymistä edistävä keinuminen (!)
kuuluivat ihan vakavasti otettavina paremman väen terveydenhoitoon. Alituisella toistensa luona kyläilyllä paitsi
täytettiin vapaata aikaa, myös verkotuttiin tehokkaasti. Suhteet, ne olivat
kaikessa tuiki tärkeitä. Sophie Creutzin
hyvin läheinen ystävä oli Suomen itsenäisyyshaaveiden varhainen puuhamies ja
Ruotsin valtakunnan silmissä maanpetturiksi nimetty Göran Magnus Sprengtporten,
joka siirtyi Venäjän armeijan palvelukseen. Vainio-Korhonen jopa uumoilee hänen ja Sophien
välille jonkinlaista kolmiodraamaa.
Kirjeet ovat tulvillaan ajan tavan mukaisia ylitsepursuavia
tunteenilmauksia ’sinä hellästi palvottu ystäväni’, mutta myös tiukkaa asiaa,
kuten kiukkua siitä että postimaksut Holsteiniin ovat aivan törkeitä, yksi taaleri
kirjeeltä ! Onhan se tosiaankin paljon, kun samoista kirjeistä käy ilmi että
piian vuosipalkka on 17 taaleria. Ei siinä Lyyti turhia kirjoitellut, vaikka
eipä kai osannutkaan. Kunpa jollain
konstilla olisi säilynyt myös tarkempia kuvauksia alempien luokkien
arkipäivistä. Miten ihmeessä hoidettiin vaikkapa valtava lakanapyykki sen ajan
talvioloissa, kun talossa tulee ja menee jatkuvasti kymmenkunta jalosukuista yövierasta ?
Sophie Creutz oli poikkeuksellinen nainen sikäli, että hän
hallinnoi yksin omia rahojaan, osti takaisin valtion takavarikoiman kartanonsa
ja järjesteli tyttärensä avioliitonkin vaikka nämä kaikki olivat asioita,
joissa hänen virallisesti tuli olla miehensä määräysvallan alainen. Holsteiniin
loppuiäkseen jääneellä miehellä oli vain velkaa, joten kenties Sophie ajatteli että suottapa häntä vaivata, parempi käyttää omaa järkeä.
Lääkäri valistuksen soihtuna
Jos Kellari oli fiktiota ja Sophie Creutzin kirjeet faktaa niin Per Olov Enquistin 'Henkilääkäri'
on kiehtovasti siltä väliltä. Tämä 1999
Ruotsissa alkuperäisnimellään ’Livläkarens besök’
ilmestynyt ja 2001 suomeksi
käännetty hengästyttävän hieno kirja kuvaa todella eläneitä ihmisiä ja
dokumenttienkin mukaan tapahtuneita asioita, mutta yksityiskohdat,
keskustelut ja ajatukset ovat kirjailijan luomia.
Kirja kertoo Tanskan hoviin 1770-luvun taitteessa tulleesta
saksalaisesta lääkäristä, Johann Struenseesta, joka pääsee muutamaksi vuodeksi toimimaan 'valistuksen soihtuna' ja uusien aatteiden levittäjänä, kun hän voi laatia
asetuksia ja allekirjoittaa lakeja mielisairaan kuninkaan nimissä tämän
luottohenkilönä. Tanskassa tehdään Struenseen aikana radikaaleimpia muutoksia
koko Euroopassa.
Tanska on ajatuksissamme helposti samaa jatkumoa kuin
Ruotsi, tätä pohjoismaista, protestanttista naapurustoamme. Yllättääkin
huomata, että 1700-luvun tanskalainen talonpoika oli maaorja, jolla ei ollut
juuri mitään oikeuksia. Aatelisilla isännillä oli mahdollisuus hakata
talonpoikansa tai tämän lapsi kuoliaaksi ja syyksi riitti isännän kokema
tottelemattomuus. Järjetön hakkaaminen oli kasvatuskeinona myös Tanskan
hovissa, jossa sveitsiläinen opettaja sai piiskata perisyntiä ja
tottelemattomuutta pois hontelosta kruununprinssistä. Tultuaan 17-vuotiaana
kuninkaaksi prinssi on jo kaikkien hovin hallintomiestenkin mielestä niin mielisairas,
että hänelle hankitaan oma henkilääkäri.
Itsevaltiaana kuninkaana toimimista sairaus ei silti estänyt
ja välillä tuhoisia raivokohtauksia saavan, mutta enimmäkseen apaattisen kuninkaan
velvollisuus on myös tuottaa jälkeläinen, joten hänelle tuupataan vaimoksi
15-vuotias englantilaisprinsessa. Kun
Struensee saavuttaa kuninkaan luottamuksen, tämä pyytää lääkäriään pitämään
huolta myös yksinäisestä
kuningattaresta. Huolenpito
roihahtaa rakkaussuhteeksi, jossa nopeasti oppiva kuningatar onkin Enquistin mukaan se joka vie.
Enquist kutoo uskomattoman taitavasti yhteen Struenseen havainnot,
ajatukset ja sisäisen hämmästyksen siitä, millaisessa tilassa ovat Tanskan
kansa, hovin juonittelijat, onneton kuningas
ja onneton kuningatar ja kuinka hänelle
hiljalleen aukeaa mahdollisuus vaikuttaa niihin kaikkiin.
Tarina kulkee eteenpäin tiheinä kohtauksina ja
heittelee lukijaa tunnelmasta toiseen;
ylevistä ja jaloista päämääristä surkuhupaisiin hetkiin ja alhaisiin
juonitteluihin, aistillisesta ilotulituksesta pohjattomaan suruun. Kerronta pitää lukijan koko ajan herpaantumattoman
tiukasti otteessaan, vaikka loppuratkaisu on kuvattu jo ensimmäisessä
lauseessa. Kokemus ei haalistu edes
useamman lukukerran jälkeen.
*
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti