’Aika’ purskauttaakin välittömästi muistini syövereistä
valtavan ryöpyn sitaatteja ja sananlaskuja. Kun ’ei ole aikaa’ kun kerran ’aika
rientää’ ja ’ei aika mennyt koskaan palaa’ mutta silti ’aika parantaa’ koska
’kaikelle on aikansa’. Filosofit, teologit, runoilijat ja kirjailijat ovat
pyöritelleet aikaa sivutolkulla ihan perusmateriaalinaan.
Fysiikan suuri kantaisä Isaac Newton kirjoitti 1600-luvulla,
ettei hän ryhdy määrittelemään aikaa, paikkaa tai avaruutta, koska ne ovat
kaikille jo tunnettuja ja selviä asioita. Sittemmin Albert Einstein sekoitti
suhteellisuusteorioillaan monien ajatukset pahanpäiväisesti, kun hänen mukaansa
aika olikin maailmankaikkeudessa erittäin tärkeä ulottuvuus mutta suhteellinen;
toisinaan nopeampi, toisinaan hitaampi. Taitaa välillä kaareutuakin?
Menneen kesän aikana juhlittiin ihmisen ensimmäistä kävelyä
Kuussa ja tästä 50 vuoden takaisesta tapahtumasta on saatu monia
televisiomuistelmia. Einsteinin laskelmia avaruudesta, ajasta ja kiertoratojen
kaareutumisista tarvittiin Kuuhun pääsemiseenkin.
Kuten aina, ’aika kultaa muistot’ mutta minua ilahdutti
’sankariastronautti’ Neil Armstrongin tyyni asenne, kun haastattelijat
riehaantuivat kyselemään häneltä kaikkea korkealentoista. Ajattelitko tapaavasi
siellä toisen sivilisaation? Tunsitko, että Sinä johdit Maan asukkaat universumin
valloittajiksi? Armstrong vain pudisti kevyesti päätään ja totesi: Jos
testeissä olisi havaittu, että olisin tuon kaltainen ihminen, minua ei varmasti
olisi valittu tähän hommaan. Niinpä! Siihen hommaan haluttiin kylmäpäinen
koelentäjä, joka ei pohdiskele liikoja eikä lennä ohi, vaan saa aluksen
tössäytettyä kuuperään, kun polttoainetta on jäljellä 17 sekunniksi.
Tutkimus on tietenkin kaikilla aloilla edennyt 50 vuodessa huimasti
eteenpäin. Monet aiemmin ’selvät ja
tunnetut asiat’ ovatkin tutkijoiden mielissä käyneet yhä vain
monimutkaisemmiksi ja sekavammiksi; on tullut toistensa kanssa kilpailevia
kvanttigravitaatioteorioita ja silmukkateorioita ja säieteorioita. Aika onkin
taas nykyään yksi ’suuria arvoituksia’. Onko aikaa itseasiassa lainkaan vai
syntyykö sitä koko ajan lisää? Vai loppuuko se?
Nappasin luettavakseni Rovellin seuraksi vielä toisenkin
aikaa setvivän fyysikon; Richard A. Mullerin kirjan ’Nyt –
ajan fysiikka’. Arvelin, että näiden kahden jälkeen humanistinaivoni
ovat niin ylikuumentuneet pinnistyksestä, että tarvitsen viilennykseen jotain
ihan muuta. Niinpä otin kolmanneksi kirjan, joka käsittelee aikaa aivan toisesta
näkökulmasta: tarkoituksella ja tahallaan tapahtunutta muunnellen. ’Ajan
poluilla’ on antologia ’vaihtoehtohistoriasta’, kertomuksia, joissa
historia onkin mennyt ’toisin’ kuin tähän asti olemme tienneet.
Hopeasäie on katkennut
Carlo Rovelli on italialainen tunnettu fyysikko, joka
työskentelee tällä haavaa kai Ranskan Marseille’ssa. Hänen ’kansantajuistetut’
esseensä fysiikasta ovat olleet suosittuja. ’Ajan luonne’ (L’ordine del
tempo) ilmestyi 2017 ja suomeksi sen käänsi Hannu Karttunen 2018.
Rovelli on ripotellut tekstiinsä pätkiä Horatiuksen oodeista
ja muutenkin käyttää runollista kieltä tyyliin ’olemme ajasta tehtyjä
olentoja’. Kirja päättyy Vanhan testamentin Saarnaajan sanoihin: ’Hopeasäie on
katkennut, kultalyhty pirstoutunut, lähteellä oleva ruukku hajoaa, ämpäri
putoaa kaivoon, maa palaa takaisin tomuksi.’ Ja Rovelli toteaa, että näin on
hyvä.
Onhan tuo todella kaunis värssy vaikkapa kuolinilmoitukseen.
Tosin minun korvaani vähän häiritsee tuo ’ämpäri’. En saa sitä sopimaan noin
’ylevään’ yhteyteen. Näen silmissäni vain muoviämpärin, jossa lukee jonkun
sinapin nimi…Mutta tämä on vain minun henkilökohtainen ongelmani, ymmärrän sen.
Minun aivojeni muistin poimuissa.
Rovelli käy läpi ajasta esitettyjä yleisiä oletuksia samoin
kuin ’virallisia ja tieteellisiä’ totuuksia ja päätyy kannattamaan ajatusta,
että varsinaista ’nyt’ hetkeä ei ole.
Yhteistä, yleistä ’aikaa’ ei ole, on vain suhteellista aikaa eri
tekijöiden suhteen ja eri paikoissa eri ’nopeudella’. Aikaa ei siis ole
ollenkaan tai sitä tulee loputtomasti aina lisää, mutta ’nyt’ on aina haihtunut
jo ennen kuin olemme tajunneetkaan sitä.
Tavalliselle ihmiselle ’menneisyyden’ ja ’tulevaisuuden’
erottaminen on niin tärkeää, että fyysikkojen pohdinnat ja mittaukset siitä,
ettei aikaa ole, tai että ’ajan suuntaa’ ( the arrow of time) ei voida täysin
varmasti määrittää, alkavat ahdistaa. Voisiko aika siis ’kulkea takaperin’? Ei
sille löydy loogista estettäkään, sanovat fyysikot. Joku pikkuriikkinen
hiukkashippunen, positroni, kuulemma saattaa hetkellisesti näin tehdäkin.
Jokin on sentään ihan varmaa: vanha sääntö siitä, että energia
siirtyy aina kuumemmasta kylmempään. Sitä ei voi toiseen suuntaan muuttaa eikä
pysäyttää. Jos maailma joskus lopulta tulee termiseen tasapainotilaan, jossa
kaikkialla on vain yhtä tasaisen lämmintä, kerrassaan mitään ei enää tapahdu.
Silloin ei myöskään ole mitään eroa menneisyyden ja tulevaisuuden välillä.
Voihan ämpäri! Siihen menee onneksi sen verran ’aikaa’ että siitä ei
nykyihmisen kannata huolestua.
Ajattelumme on oman heikkoutensa uhri, sanoo Rovelli.
Ajattelumme on myös oman kielioppinsa uhri, hän huomauttaa. Suunnilleen pari
sataa vuotta on mennyt siihen, että maailmanselityksestä ja sen kieliopista
ovat poistuneet paholaiset, enkelit ja noidat ja tilalle ovat tulleet atomit,
hiukkaset ja sähkömagneettiset aallot. Muuta todellisuutta me ihmiset emme pysty
kokemaan, kuin sen minkä muistimme meidän aivojemme poimuihin rakentaa. Oli se
sitten ’oikein’ tai ’väärin’. Kun muisti meiltä murenee, katoaa koko
identiteettimme.
Antimateriasta madonreikään
University of California, Berkeleyn fysiikan professori Richard
A. Muller’in kirja ’Now, The Physics of Time’ ilmestyi 2016 ja sen
suomensi ilmeisesti jo samana vuonna Kimmo Pietiläinen nimellä ’Nyt - Ajan
fysiikka’.
Tämä aikaa ja fysiikkaa käsittelevä teos on ilmestynyt siis
pikkuisen aiemmin kuin Rovellin, mutta en kokenut niiden välillä juurikaan eroa
’ajan’ selittämisessä. Ehkä juuri ’nyt’ kuuluu kopsahduksia, kun fyysikot
pökertyvät suorilta jaloilta moisen ymmärtämättömyyden edessä, mutta niin se
nyt vain oli, minun aivopoimuissani.
Muller selostaa Rovellin tavoin, kuinka ’nyt’ on eri asia
eri paikoissa ja eri nopeuksilla. Amerikkalainen Muller ei ole kuvailuissaan mitenkään
’italialaisen’ runollinen vaan lataa tekstinsä ylettömän touhukkaasti täpötäyteen
nimiä, koejärjestelyjä, oletuksia, todistuksia, teorioita, saavutuksia, löytöjä
ja kumoamisia. Kirja onkin todellinen runsaudensarvi viime vuosikymmenten
fysiikan tutkimuskohteista.
Jos aikoisin ’isona’ fyysikoksi, tämä kirja kannattaisi
varmaan lukea kannesta kanteen muutamaankin kertaan. Minä valitettavasti
päästin silmäni harhailemaan ja annoin aivojeni sulkeutua heti, kun sivulle
ilmestyi matemaattisia merkkejä ja kreikkalaisia kirjaimia.
Jotkut asiat kuvittelin tajuavani, toisia taas en edes
yrittänyt. Onhan se varmaankin niin, että jos liikkuu oikein vilppaasti,
huomattavasti valon nopeutta lujempaa, saattaa teoriassa päästä käväisemään
tulevaisuudessa…takaisin paluu onkin sitten jo epävarmempaa.
Ja voi olla, että avaruuden antimateriassa, siinä mitä ennen
muinoin nimitettiin eetteriksi, on ’madonreikiä’, käytäviä, joiden kautta voisi
käväistä toisessa ajassa. Ne vain muodostuvat niin tavattoman lyhyeksi aikaa,
ettei niiden kautta kenties ehdi yhtään mihinkään, hitaanpuoleinen ihminen
varsinkaan, ennen kuin ne ovat jo kadonneet. Ehkä fyysikkojen pitäisi siis
laittaa meitä tavallisia tallustajia varten varoitus : Älä kokeile tätä!
Muller kertoo innoissaan, kuinka maailmankaikkeuden
laajeneminen on koko ajan meneillään, ja vielä kiihtyvällä vauhdilla. Entropia
siis aina vain lisääntyy ja siinä sitä aikaa ’syntyy’ lisää, nimenomaan tuon
laajenemisen vyöryvässä eturintamassa. Aha?
Fysiikka on fyysikoiden oman tunnustuksenkin mukaan sekä
’epätäydellistä’ että ’sumeaa’, mutta ehdottomasti kyllä mielenkiintoista.
Entäpä jos
Koska ’aikamatkailu’ fysikaalisessa maailmassa on joko
mahdotonta tai ainakin erittäin vaarallista, kuten yllä totesin, on
kirjallisuuden ja mielikuvituksen avulla tehty ’toisessa ajassa ja paikassa’
käväisy mitä loistavin tapa saada uusia, virkistäviä kokemuksia.
Suomen tieteiskirjoittajat ry ja Turun yliopiston
tieteiskulttuurikabinetti ry järjestivät kirjoituskilpailun, jossa koottiin
’vaihtoehtohistoria’ novelleja. Pasi Karppasen ja Laura Ahlstedtin toimittamaan
antologiaan ’Ajan poluilla’ (2013) valittiin kilpailuun
osallistuneista 16 novellia.
Tarinat ulottuvat aivan Suomen kirjoitetun historian alusta
viime vuosien tapahtumiin. Suosituimpia aiheita ovat olleet ’toisin’ päättyneet
sodat ja Kekkonen. Mukana oli myös tarina huoltoasemalta löydetystä
Hemohes-laukusta, joka olikin norjalaisten, ja Tove Janssonin aivan
toisenlainen elämänvalinta.
Sotajutut tahtoivat olla synkeänpuoleisia, dystopioita
suorastaan. Muutenkaan vaihtoehtohistoria ei tuntunut saavan kirjoittajia
oikein hilpeälle tuulelle, eikä suuremmin revittelemään, vaikka rata olisi ollut
vapaa ihan mihin tahansa. Kirjoittajat halusivat kai olla ’uskottavia’ vaikka
järjestelivätkin faktoja ’toisin’.
Oma suosikkini oli Hanna Myllyksen hitaasti aukeneva juttu
1900-luvun alun Wienistä. Sieltä kirjoittelee morsiamelleen kaipaavia kirjeitä
suomalainen lääketieteen opiskelija. Aivan vahingossa alkaa selvitä myös samaa
kortteeria asuttavan ujon, estyneen itävaltalaisen elämä.
Lääketieteen opiskelija mainitsee sivumennen, kuinka
asuintoverin masennus on nyt helpottanut, kun tämän juutalaisen tyttöystävän
perhe viimein hyväksyi vävyehdokkaan ja pari siellä nyt onnellisena työntelee
esikoistaan vaunuissa. Suomalaisen omat opinnot ovat pian loppusuoralla,
kotiinpaluu häämöttää ja elämä niin hänellä kuin koko Euroopassakin tuntuu nyt kehittyvän
valoisaan suuntaan. On niin hyvä mieli tuon Adolfinkin puolesta!
***
2 kommenttia:
Huh, huh... Onpa aivoja tuulettavaa luettavaa; madonreikää, säieteoriaa ja kaikenmaailman hitusia. Tekee hyvää yrittää ymmärtää jotain näin mielikuvituksellista joka kenties onkin ihan totta...
Heimo Määttä
Hauho
Joskus muistan jostain lukeneeni,että kylmän sodan aikainen epävarma maailman poliittinen tilanne teki vaihtoehtoisia todellisuuksia ja muita science fiction aiheita käsittelevästä kirjallisuudesta erittäin suosittua. Nyt kirjastoista lainataan ahkerasti dystopioita. Kertooko tämä siis siitä,että omaa aikaamme pidetään myös epävarmana?
Lähetä kommentti