Vuodenvaihteessa on tullut tavaksi luoda katsauksia menneen vuoden merkittäviin tapahtumiin. Luonnonmullistukset, tautiepidemiat, sodat ja rauhat saavat median vuosikatsauksissa rinnalleen monenmoisten merkkihenkilöiksi laskettavien hautajaiset, häät, erot, potkut ja skandaalit. Ensin on jollain tavoin saatava asema merkittävänä ihmisenä, sen jälkeen elämän tuiki tavanomaisista sattumuksista tuleekin ihmeen laajasti kiinnostavia. Vesivahinko. Peräänajo. Mykoplasma. Syrjähyppy.
Myös laajemmat elämäkerrat ja kaikentasoiset muistelmat ovat
suosittua kirjallisuutta. Niistä voi kukin poimia mieltymystensä mukaan
kohteen, jonka kokonaiseen elämään haluaa pureutua. On se sitten presidentin
miniä, pääministerin nettimorsian, joku entinen kolmiloikan pronssimitalisti tai
elämänviisauksiaan kypsässä 34 vuoden iässä tilittävä rock-kitaristi. Kirjallisuuden
virttyneemmälle suurkuluttajalle hatarampikin muistelus maistuu nykyisin jo
paremmin kuin tyypillisistä tyypillisin fiktio: nuoren miehen kehityskertomus
maaseudun syrjäkylältä suurkaupunkiin, ensimmäiseen naiseen ja laskuhumalaiseen
koti-ikävään. Haukotus.
Kaiken tapahtuneen selittäminen parhain päin, omista
ansioista, ponnisteluista ja ällistyttävän varhaiskypsästä kaukonäköisyydestä
johtuvaksi tai hailea ’en päivääkään vaihtaisi pois’ leperrys vähentää tietenkin
monien elämäkertojen nautittavuutta. Kun muistelujen kohde kirjoittaa itsestään,
on lähdekritiikin painotus erilainen kuin arvioitaessa ulkopuolisen
kirjoittajan näkemystä kohteestaan. Toisaalta ulkopuolinen kirjoittaja on
lähdemateriaalinsa vanki ja joutuu monesti luulemaan enemmän kuin millään voi
tietää. Muuan vanha viihdetaitelija muotoili asian hauskasti:’ Ei kannata
kysellä minulta urani vaiheista tai alan heti värittää puheitani. Tiedän, että
osaan kertoa tapahtumista mukaansatempaavasti, mutta asioista en mene ollenkaan
takuuseen.’
Tämän vuodenvaihteen pitkinä pyhinä nautiskelin kolme
elämäkertaa: historian emeritusprofessori Matti
Klingen omaelämäkerran ’Kadonnutta aikaa löytämässä’, Tuula Karjalaisen
kirjoittaman elämäkerran Tove Janssonista ’Tee työtä ja rakasta’ sekä
Riitta Konttisen kirjoittaman elämäkerran Helene
Schjerfbeckistä ’Oma tie’.
Fascinoivasti
introdusoitu nuoruus
Professori Matti
Klinge on julkaissut runsaan tieteellisen tuotantonsa lisäksi kulttuurin ja
politiikan aiheisiin kantaa ottavia ’julkisia’ päiväkirjojaan vuodesta 1999
alkaen ja ollut monella tavalla näkyvä hahmo tieteessä ja kulttuurissa. Hänet
tunnetaan yliopistouransa ohella muun muassa äärimmäisen hyvin käyttäytyvänä,
hyvin pukeutuvana, vanhojen tapojen, yliopistolaitoksen, juhlamenojen,
rituaalien, kunniamerkkien ja ranskalaisuuden ihailijana ja monelta osin jo
tyystin kadonneen sivistyneistökulttuurin edustajana. Tuntuu, ettei maassamme
ole montaakaan hänen kaltaistaan. Hän selvästi nauttii roolistaan, vaikka varoittaakin
liian yksinkertaistavasta luonnehdinnasta.
Kadonnutta aikaa
löytämässä (2012) käsittelee Klingen lapsuutta ja nuoruutta päättyen
vuoteen 1960, jolloin hän on juuri valmistunut filosofian maisteriksi,
suorittanut varusmiespalveluksensa, mennyt naimisiin, muuttanut
lapsuudenkodistaan Kruununhaasta kauas Viiskulmaan ja aloittanut palkkatyön
Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan historian kirjoittajana. Ammattitutkijan
ja -kirjoittajan varmuudella kirja pursuaa Proustin tyyliin läkähdyttävän yksityiskohtaista
tietoa etenkin kirjoista ja artikkeleista, joita hän luki ja muista
vaikutteista, joita hän eri lähteistä sai. Klinge on näköjään pitänyt tarkkoja
päiväkirjoja ja leikekirjoja koko ikänsä.
Jokainen lukija löytänee Klingen muistelmista erilaisen
tarttumakohdan. Mitä nuorempi lukija ja kauempana yliopistosivistyneistöstä,
sitä suuremmalla todennäköisyydellä Klinge vaikuttaa lähes ufolta. Joku
opiskelijapolitiikasta, ainejärjestöistä ja ylioppilaskunnasta tai
Paasikivi-seurasta kiinnostunut löytää hänet aktiivisena toimijana sieltä. Jotakuta
voi koskettaa hänen kuvataideharrastuksensa, josta olisi voinut tulla
ammattikin, ellei historiantutkimus olisi vienyt voittoa. Minulle antoisinta
oli lukea kirjaa kulttuurihistoriana, kuvauksena 1940-luvun lapsuudesta ja
1950-luvun nuoruudesta ympäristössä, joka niin täysin poikkesi omastani.
Tuntuu lähes sadulta lukea ajasta, jolloin yliopistossa ei
ollut pääsykokeita. Jo lukion viime vuosina pohditaan perhetuttujen alan
tohtoreiden ja kulttuurivaikuttajien kanssa, minkälainen aineyhdistelmä olisi nuorelle
Matille sopivin. Tenttejä suoritetaan samalla kyläilemällä teellä professorien
kotona, gradun aiheesta sovitaan lähettämällä professorille kirje, johon tämä
vastaa lähettämällä postikortin ’sopii hyvin’, vaikka asutaan ja eletään
kävelymatkan päässä yliopistolta.
Klinge on tietenkin hyvin kokenut ja taitava kirjoittaja,
eikä sorru missään vaiheessa tyrkyttävään omakehuun eikä kenenkään karkeaan
arvosteluun. Asiat vain usein ’tapahtuvat’ suotuisasti hänen kannaltaan. Hän on
ilman muuta konservatiivi, mutta joissain asioissa yllättävänkin liberaali.
Ainakin juuri sen verran, ettei hän sovi mihinkään selvään suomalaiseen ’tyypillinen’ muottiin. Huumoria hän ei juuri
viljele, mutta sitä syntyy välillä epäsuorasti. Kun Klinge haluaa selvitä
armeijassa ’näiden hyvin erilaisten’ ihmisten keskellä ja lääkintämajuri
haukkuu häntä ’voimattomaksi helsinkiläiseksi, joka on tottunut vain mopedilla
ajamaan’, mieleen nouseva kuva on hervoton. Klingeä ei todellakaan voi
kuvitella bensaläikkäinen pusakka yllä ja letti viuhuen mopon selkään, ei
millään.
Rohkea näkymätön
Kuvataiteilija ja kirjailija Tove Janssonin syntymästä tulee
tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta ja tapahtumaa juhlistetaan monin erilaisin
näyttelyin ja tilaisuuksin. Muumihahmot suorastaan hyppivät silmille joka
puolella, ei pelkästään lasten tavaroissa vaan jopa patalapuissa, esiliinoissa
ja leipäkoreissa.
Muumeistaan Tove Jansson (1914-2001) tietenkin enimmäkseen tunnetaan.
Välillä muumit jo ahdistivat häntä ja hän piiirsi kuvia, joissa hän mätkii joka
puolelta tulvivia muumeja lihanuijalla. Jansson oli ennen muuta taidemaalari ja
kuvittaja. Hän kirjoitti paitsi lapsille, myös novelleja aikuisille, teki
runoja, laulutekstejä ja teatterisovituksia. Muumeista tuli jo 1950-luvulla uskomattoman
suosittuja etenkin Ruotsissa. Myös Englannissa Janssonilla oli monivuotinen
sopimus Muumi-sarjakuvien julkaisemisesta The Evening News –lehdessä. Muumeista
tehtiin näytelmiä ja nukketeatteria. Suomenkielinen Suomi suhtautui muumeihin hieman
laimeammin, kunnes 1990-luvun japanilainen TV-animaatio aukaisi täälläkin kaikki
portit. Kirjojen ja TV-sarjan suosion myötä tuli Muumimaailma –huvipuisto, leluja,
mukeja ja musiikkia ja ties mitä.
Taidehistorioitsija Tuula
Karjalainen on kirjoittanut perusteellisen elämäkerran ’Tove Jansson. Tee työtä ja rakasta’(2013), joka esittelee kiinnostavasti
täyteläisemmän kuvan Janssonista, joka halusi olla ennen muuta taidemaalari ’joka
maalaa sitruunoita, kirjoittaa satuja, keräilee outoja esineitä ja pysyy kaikkien
kansankokousten ja yhdistysten ulkopuolella’.
Tove Janssonin molemmat vanhemmat olivat taiteilijoita,
mutta isän ura ja työt olivat aina etusijalla. Äiti luopui omasta taiteilijanurastaan,
hankki perheelle tuloja setelipainon piirtäjänä ja postikorttien kuvittajana ja
hoiti kolmilapsisen perheen taloutta ja isää ’neljäntenä lapsena’. Tove suri
äitinsä alisteista asemaa ja pohti myöhemmin paljon omaa mahdollista
avioliittoaan, joka väistämättä vaatisi häntä luopumaan omista pyrkimyksistään
ja siirtymään hoivaamiseen ja tukemiseen.
Toisen maailmasodan vuodet olivat raskaita viettää hehkeintä
nuoruuttaan. Maalaaminen ei yksinään elättänyt
vaikka Tove saikin koulut käytyään melko kannustavia arvioita töistään. Niinpä
hän toimi ahkerasti myös kirjojen ja aikakauslehtien kuvittajana ja
pilapiirrosten ja sarjakuvien tekijänä. Sotavuosien kantaaottavat piirrokset
ovat Hitlerin vastaisuudessaan ja Stalinin vastaisuudessaan suorastaan
ällistyttävän rohkeita, kun ajattelee kuinka paljon nyt myöhemmin, kuitenkin
rauhallisempina aikoina, kaikesta on ’yleisin syin’ hyssytelty.
Tove Jansson toimi pelottomasti myös sota-ajan jälkeisessä yksityiselämässään. Hän seurusteli
ja asui paheksuttavana ’susiparina’ miehen kanssa on-off suhteessa, jonka aikana
hän kirjoitti ja kuvitti ensimmäiset Muumi-kirjansa ja teki myös Muumi-sarjakuvaa
Ny tid -lehteen. Mies on selkeästi Nuuskamuikkusen esikuva. Sitten Tove
yllättäen rakastuu naiseen ja kertoo siitä kirjeissään avoimesti ystävilleen,
jotka suhtautuvat asiaan melko varautuneesti. Muumi-kirjoihin syntyy kaksikko
Tiuhti ja Viuhti. Lopulta hän eli vuosikymmenet yhdessä ’Tuutikkinsa’ kanssa,
myös aikana jolloin se ei ollut pelkästään paheksuttavaa vaan jopa lain mukaan rikollista.
Jotenkin hän vain onnistui olemaan avoin ja piilossa yhtä aikaa.
Hän pysyi syrjäänvetäytyvänä ja kuitenkin edelläkävijänä. Se
ei ollut aina helppoa. Kirjansa näkymättömän lapsen tavoin Tove kirjoitti
muistikirjaansa, että hän tahtoi oppia myös suuttumaan ja näyttämään kiukkunsa,
jotta hänelle kasvaisi omat kasvot. Jo pienenä tyttönä hän oli kirjoittanut
tunnuslauseekseen ’vapaus on paras asia’.
Kohti olennaista
Helene Schjerfbeck lukeutuu tällä haavaa kansainvälisesti
tunnustetuimpiin taidemaalareihimme ja hänen tauluistaan on maksettu
ennätyshintoja huutokaupoissa. Taidehistorioitsija Riitta Konttinen julkaisi Helene
Schjerfbeckin laajan elämäkerran ’Oma tie’ jo 2004, nyt siitä on saatavissa
neljäs painos vuodelta 2012. Schjerfbeckiltä on jäänyt jättiläismäinen
kirjeenvaihto, jonka kautta hänen elämäänsä ja taidenäkemystään pääsee
tarkastelemaan.
Kun lukee peräkkäin kahden taidemaalarin, Tove Janssonin ja
Helene Schjerfbeckin elämäkerrat, voi ehkä tuntea pientä lohtua siitä, että
yhteiskunnalliset olosuhteet näyttävät pikkuhiljaa muuttuvan paremmiksi, vaikka
kumpaakin ahdisti oman työn, taiteen, tekemisen vaikeus ja se, että naisen
oletettiin luopuvan siitä perheen ja läheistensä tähden.
Helene Schjerfbeck syntyi jo 1862 ja ehti olla ’nuori lupaus’
juuri 1880-luvulla, kun Suomen taiteen niin sanottu ’Kultakausi’ oli aluillaan.
Poikkeuksellista oli tietenkin, että hän oli nainen, ja vielä lapsesta saakka
vammautunutta lonkkaansa ja jalkaansa potenut. Toisaalta, jos hän olisi ollut
fyysisesti aivan terve, hän olisi kenties ilman muuta vaihtanut siveltimen vain
satunnaisiin ristipistotöihin ’päästyään naimisiin’. Nyt hänen vammansa ja sen
jälkiseurauksena tulleet monet kivut eristivät hänet pitkiksi ajoiksi kotiin ja
lopulta elämään kahdestaan vanhan äitinsä kanssa tämän hoitajana ja huoltajana.
Helene Schjerfbeckin isä kuoli varhain ja perhe jäi hyvin
niukoille tuloille. Nuori Helene pääsi kuitenkin
Taideyhdistyksen piirustuskouluun ja lahjakkaaksi havaittuna hän sai
jatko-opiskelumahdollisuuksia ja stipendejä. Seurasi opiskelua Pariisissa,
Bretagnessa ja Englannissa.
Sitten oli turvattava oma ja äidin toimeentulo, kun ainoa veli
oli mennyt naimisiin ja perustanut oman perheen. Helenen terveys ei kestänyt opettamista
taideyhdistyksen piirustuskoulussa, vaan hän joutui pitkiksi ajoksi vuodepotilaaksi.
Lopulta 1900-luvun alussa Helene ja äiti muuttivat Hyvinkäälle, pieneen huoneen
ja keittiön vuokra-asuntoon, jossa Helene hoiti kaikki taloustyöt, koska
palvelijaan ei ollut varaa ja koska äidin mielestä oli hyvä, että oma tytär
hoitaa talouden. Maalaamista saattoi harjoittaa vasta sitten, kun kaikki taloustyöt
oli tehty, vaikka tauluista saatava tulo oli välttämätöntä heidän elämiselleen.
Hän jatkoi kuitenkin vaikeuksista ja useista sairausjaksoista huolimatta.
Vähitellen 1920-luvulta lähtien Schjerfbeck alkoi taas saada
tunnustusta. Taidekauppias Gösta Stenman osti kaiken, mitä Schjerfbeck suostui
myymään ja näyttelyt alkoivat tuottaa. Schjerfbeck hioi jatkuvasti taiteellista
ilmaisuaan kohti pelkistetympää ja pelkistetympää, eikä halunnut maalata ’samoin
kuin olen ennen tehnyt, vaikka arvostelijat sitä odottavatkin.’ Malleja ei
ollut juuri saatavilla, joten useiden omakuvien sarjat syntyivät käytännön
pakosta.
’Minä en halua kulkea kenenkään muun tietä, minulla on oma
kutsumukseni. Mikä minusta olisi tullut ilman tätä työtäni, jos olisin
luovuttanut niin kuin usein ajattelin. Senaatin puhtaaksikirjoittaja, parhaassa
tapauksessa.’
***
1 kommentti:
Mielenkiintoinen yhteenveto kyseisistä elämänkerroista. Jotenkin pöllähtää heti mieleen kuva "vanhan ajan" mustavalkoisesta Helsingistä, josta on nykyään paljon jäljellä mutta niin paljon on kuitenkin muuttunut :)
Lähetä kommentti